InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > President van Amerika, William McKinley 1897-1901

President van Amerika, William McKinley 1897-1901

President van Amerika, William McKinley 1897-1901 Ten tijde van het presidentschap van William McKinley vond de Spaans Amerikaanse oorlog plaats. De oorlog werd door Amerika gewonnen, waarbij Cuba onder sterke Amerikaanse controle kwam. Ook onder McKinley werd Hawaï geannexeerd. In 1901 werd McKinley neergeschoten en overleed 6 dagen later. De Mount McKinley in Alaska is naar deze president vernoemd.

Algemeen

Dat hij de 3e president zou zijn die vermoord zou worden, wist hij ook niet van te voren. Hij was de enige president tussen Andrew Johnson en Woodrow Wilson die geen baard droeg.

William had blauwgrijze ogen, was open, vriendelijk, opgewekt en optimistisch. Hij had een karakteristieke kuil in zijn kin. Zijn bijnaam was “Idol of Ohio”.

Hij was de 1e president die een arts speciaal voor het Witte Huis aanstelde; P.M. Rixey. McKinley heeft ook zijn naam verbonden aan de hoogste berg in Alaska, Verenigde Staten; Mount KcKinley.

William McKinley

William McKinley werd geboren op 29 januari 1843 in Niles Ohio. Hij was het 7e kind van William McKinley sr en Nancy Campbell Allison McKinley.

Hij studeerde aan het Poland Academy, volgde één termijn aan Allegheny College. Ziekte dwong hem naar huis terug. Nadat hij hersteld was de financiële situatie van zijn ouders dermate veranderd dat hij niet terug kon. Tot dat de Burgeroorlog uitbrak gaf hij les op de Kerr school in de buurt van Poland te Ohio.

William’s carrière

Als de Burgeroorlog uitbreekt neemt McKinley dienst hij het 23e regiment Ohio Vrijwillige Infanterie. Zijn commandant was de toekomstige president Rutherford Hayes, en die was zeer over hem te spreken. Toen de oorlog was afgelopen, had hij de rang van majoor bereikt.

Na de oorlog studeerde hij rechten met de rechter Charles Glidden. In 1866 begint hij een studie rechten aan de Law School in Albany te New York. Hij studeerde niet af en werd in 1867 tot de bar toegelaten. Hij verhuist naar Canton Ohio waar hij voor rechter George Belden gaat werken.

Namens de Republikeinen werd William gekozen tot lid van het Huis van Afgevaardigden in 1877. Hij blijft dit tot 1882 en wordt weer herkozen in 1885 tot 1891. De volgende stap is dat hij wordt gekozen tot Gouverneur van Ohio, welk hij bekleed van 1891 tot aan 1896 toen hij kandidaat voor het presidentschap werd.

McKinley familieman

Hij leert Ida Saxton kennen wannneer hij zaken doet met de bank van haar vader. Ze trouwen op 25 januari 1877 en krijgen 2 kinderen, namelijk:
  • 1871; Katherine McKinley, overleden 1875
  • 1873; Ida McKinley, overleden na 4,5 maanden

In 2 jaar tijd kreeg het gezin te maken met diverse sterfgevallen. Als eerste hun baby dochtertje, gevolgd door de moeder van Ida datzelfde jaar. In 1875 sterft hun eerstgeborene aan tyfus. Door het overlijden van haar kinderen op heel jonge leeftijd, kreeg Ida last van depressie en epileptische aanvallen, waardoor zij (als half invalide vrouw) volledig afhankelijk werd van William. William heeft haar altijd met alle zorg en liefde omringd. Na zijn dood ging Ida naar een zuster die haar tot haar dood in 1907 verzorgde.

William WcKinley president

Binnen de binnenlandse politiek was het importtarief het belangrijkste voor McKinley. Volgens hem was het zo dat als de importtarieven maar hoog genoeg zouden blijven, het de Amerikaanse arbeiders ten goede zou komen.

Maar hij zou met name in de buitenlandse politiek zijn stempel drukken. In 1898 kwam het land in oorlog met Spanje. Deze vochten tegen de Cubanen, terwijl de sympathie van Amerika bij de Cubanen lag. Om nog steeds onbekende redenen vloog op 15 februari 1898 het Amerikaanse slagschip “Maine” in de haven van Havanna de lucht in. Hierdoor werd de oorlogsdruk erg groot. Onder druk van onder andere Theodore Roosevelt werd op 11 april de oorlogsverklaring door McKinley ondertekend. In 10 weken tijd werd de oorlog succesvol uitgevochten met heel weinig verliezen aan de kant van Amerika. Cuba werd gedeeltelijk onafhankelijk en kwam onder sterke Amerikaanse controle.

Op 14 februari 1899 vond er een stemming plaats over de annexatie van de Fillipijnen. De vraag was of deze onafhankelijk moest worden of dat ze onder de manifest destiny van de VS moest vallen. De stemming was in eerste instantie heel onzeker, het was de vice president die voor het manifest stemde. Ook de annexatie van Hawaï keurde de president goed.

In 1901 werd hij verkozen voor een tweede ambtstermijn als president.

De moord op de president

Op 5 september gaf de president een speech (op de Pan American Expositie) ter ere van de 100 jarige viering van de vooruitgang van Noord en Zuid Amerika. De volgende dag, 6 september 1901 om 16.00 uur, amper een paar maanden na het begin van zijn 2e termijn, werd William McKinley neergeschoten in Buffalo.

De president was bezig met het handen schudden van vele burgers tijdens de receptie in de Temple of Music in Buffalo. Onder de wachtenden stond de 28 jarige Leon Czolgosz, een werkloze staaldraadmaker van Poolse afkomst die in Detroit woonde. Hij had in zijn rechterhand en pistool, een .32 verborgen onder een zakdoek. Toen de president zijn hand wilde schudde vuurde hij tweemaal op hem en raakte William in de buik.

De president onderging twee operatie’s, maar de doktoren konden de kogel niet vinden. Het leek erop dat William zou herstellen, hij had namelijk trek in een sigaar en voedsel. Helaas stierf de president van Amerika op 12 september, 1901 in het huis van de voorzitter van de Jaarbeurs
Gerelateerde artikelen
President van Amerika, William H. Taft 1909-1913President William Taft twijfelde nogal aan zichzelf. Na de grote Theodore Rossevelt dacht hij zelf niets te kunnen berei…
President van Amerika, Theodore Roosevelt 1901-1909Theodore Roosevelt was de 1e president die de Nobelprijs voor de Vrede kreeg. Hij wist te bemiddelen in de oorlog tussen…
De 45 presidenten van de Verenigde Staten vanaf 1789De 45 presidenten van de Verenigde Staten vanaf 1789George Washington, Abraham Lincoln, Dwight Eisenhower, John Kennedy, Ronald Reagan, ... De Amerikaanse geschiedenis staa…
Presidenten van de Verenigde StatenPresidenten van de Verenigde StatenIn 2016 zijn er opnieuw verkiezingen voor het Amerikaanse Presidentschap gehouden, de volgende staan voor 2020 op het pr…
Mount Rushmore National MemorialMount Rushmore National MemorialVier presidenten bij elkaar en ze houden allemaal hun mond, wat een bijzonderheid. Wat nog specialer is, het zijn allema…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Brady Handy, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "President van Amerika, William McKinley 1897-1901"

Infoteur: Storm
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!