InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > President van Amerika, James Polk 1845-1849

President van Amerika, James Polk 1845-1849

President van Amerika, James Polk 1845-1849 James Knox Polk was voordat hij de politiek in ging een echte losbol. Van zijn politieke peetvader, Andrew Jackson, kreeg hij het advies een vrouw te trouwen waar hij het minste last van had. Hij trouwde een dame die bezeten was van politiek. Twintig jaar later was hij president en hij wordt vaak gezien als de laatst sterke president voor de Burgeroorlog.

Algemeen

James Polk was een echte rokkenjager. Toen hij zijn “politieke peetvader” (Andrew Jackson) ooit vroeg om advies over zijn loopbaan kreeg hij als antwoordt: “Zit niet langer achter de vrouwen aan, kies haar die je het minste last bezorgt en leef als een sober heerschap”.

James was stevig gebouwd met lang zwart haar, grijze ogen die diep in de kassen lagen. Hij heeft altijd een zwakke gezondheid gehad. Hij was de 1e president waarvan een foto (daguerrotype) is genomen, alsmede de jongste president tot dan toe. Tijdens zijn ambtstermijn kwam ook de 1e zelfklevende postzegel op de markt.

Zijn bijnaam was “Young Hickory”.

John Knox Polk

James Knox Polk, zoon van Samuel en Jane Knox Polk, werd geboren op 2 november 1795 in Pineville in Mecklenburg County te North Carolina. Hij was de oudste van 10 kinderen. Op zijn 10e verhuisde het gezin naar Tennessee alwaar zijn grootvader land had.

Op de leeftijd van 17 jaar ondergaat hij een experimentele operatie van galstenen. Zijn verdoving was de sterke drank, de instrumenten waarmee men opereerden was niet gesteriliseerd.

Hij gaat rechten studeren aan de University of North Carolina in Chapel Hill. Hier studeert hij in 1818 af en begint aan een studie rechten in Nashville, Tennessee.

John familieman

Toen John van Jackson het advies kreeg die vrouw te kiezen waarvan hij de minste last zou hebben, had Jackson Sarah Childress op het oog. Deze 19 jarige intelligente dame was bezeten van politiek. Polk vroeg haar ten huwelijk en op 1 januari 1824 werden zij in de echt verbonden. Het huwelijk bleef kinderloos.

Sarah was een praktiserend Presbyterian, tijdens de periode dat zij in het Witte Huis verbleef, werd het dansen, alcohol drinken en kaartspelen in haar woning verboden.

Polk’s carrière

Op de leeftijd van 25 jaar wordt hij als advocaat toegelaten tot de bar. Een jaar later is hij kapitein van een cavalerie regiment.

Van 1823 tot 1825 was hij lid van het Tennessee Huis van Afgevaardigden, waarna hij van 1825 tot 1839 lid is van het US Huis van Afgevaardigden in Washington. De laatste 4 jaar hiervan was hij voorzitter van het Huis. Polk is overigens de enige president tot nu toe geweest die deze functie van voorzitter heeft vervult.

Hij was gouverneur van Tennessee van 1839 tot 1841.

John Knox Polk als president

Tijdens het voeren van zijn campagne werd John veel geholpen door Jefferson Davis, de latere president van het land. In 1845 wordt hij ingezworen als de 11e president van Amerika. Hij zal een krachtig en voortvarend bestuurder worden in de ene termijn die hij uitzit.

Als president stelt hij zich vier doelen, namelijk:
  1. Aanvaardbare douane tarieven voor Noord en Zuid invoeren
  2. Het oplossen van het geschil met de Britten over de grens in Oregon
  3. Californië verwerven
  4. Texas behouden

Polk wist elk van zijn doelstellingen te halen. Na de annexatie van Texas verbrak Mexico alle betrekkingen met Washington. Pogingen tot verzoening faalden, en nadat de Mexicanen een hinderlaag hadden gelegd voor Amerikaanse soldaten in 1846, verklaarde Polk hen de oorlog. Hij was verstandig genoeg om beroepsmilitairen en vrijwilligers te vermengen. In 1847 was het generaal Scott die doordrong tot Mexico stad; de oorlog was afgelopen. Mexico ontving een ruime vergoeding van president Polk.

President af

Na vier jaar presidentschap was James Knox Polk volledig uitgeput. Hij stierf vlak na zijn termijn, op 15 juni 1849 pas 54 jaar oud aan de gevolgen van cholera. Hij was de 1e president tot dan toe die door zijn moeder werd overleefd.
Gerelateerde artikelen
President van Amerika, James Buchanan 1857-1861James Buchanan was een knappe man en de enige ongetrouwde president die Amerika gekend heeft. Zijn steun gold het Zuiden…
President van Amerika, James Monroe 1817-1825President van Amerika, James Monroe 1817-1825James Monroe werd in 1817 beëdigd tot de 5e president van Amerika. Tijdens zijn regeringsperiode krijgt de ambtswoning v…
President van Amerika, James Abram Garfield 1881President van Amerika, James Abram Garfield 1881Zijn voornemen was de corruptie uit zijn regering te bannen. Helaas heeft James Garfield dit niet kunnen realiseren, wan…
Presidenten van de Verenigde StatenPresidenten van de Verenigde StatenIn 2016 zijn er opnieuw verkiezingen voor het Amerikaanse Presidentschap gehouden, de volgende staan voor 2020 op het pr…
President van Amerika, James Madison 1809-1817President van Amerika, James Madison 1809-1817Deze kleine president heeft de grondwet van Amerika opgesteld. James Madison was maar 1.65 met lang, maar een uitmuntend…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "President van Amerika, James Polk 1845-1849"

Infoteur: Storm
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!