InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > President van Amerika, William H. Harrison 1841

President van Amerika, William H. Harrison 1841

President William Henry Harrison heeft tot op heden nog steeds een record in handen, namelijk die van de kortst regerende Amerikaanse president. Nog geen maand na zijn beëdiging overleed hij aan een longontsteking. Deze had hij opgelopen tijdens zijn inaugurele rede. Hij benoemde in de maand dat hij het hoogste ambt van Amerika had een sterk kabinet.

Algemeen

Ook deze president zal een record zetten. Hij is namelijk de eerste president die gedurende zijn ambtstermijn zal komen te overlijden en daarmee de kortst regerende president ooit. Ook heeft hij heel lang een record in handen gehad van de oudste president die zou worden ingehuldigd. Pas in de 20e eeuw zal Ronald Reagan dit record van hem overnemen.

De president was mager en gemiddeld groot, met een hoekig gezicht en dun bruin haar. Zijn ogen stonden dicht bij elkaar en hij had dunne lippen. Deze vriendelijk gemakkelijke man was geheel zonder poespas.

Zijn bijnamen waren “Old Tippecanoe” en “Old Tip”.

William Henry Harrison

Op 9 februari 1773 wordt in Berkeley, Virgina, William Henry Harrison geboren. Zijn ouders zijn Benjamin en Elizabeth (Basset) Harrison, eigenaars van een plantage. Hij bracht zijn jeugd door tijdens de Amerikaanse Vrijheidsoorlog. Op 8 jarige leeftijd heeft hij moeten meemaken dat zijn ouderlijk huis, door troepen die de Britten loyaal waren, in brand werd gestoken. Zij namen de slaven, paarden en vee mee.

Het was ooit de wens van William om dokter te worden. Hij vertrekt naar de universiteit van Pennsylvanië om aan de medische faculteit te studeren. Al in het eerste jaar van zijn studie sterft zijn vader. De jonge Harrison wordt door gebrek aan geld gedwongen zijn dromen op te geven en zich bij het leger aan te melden.

Harrison’s carrière

Toen hij 18 was meldde hij zich aan bij het leger, waar hij snel de ene promotie na de andere maakt. Het promoveert uiteindelijk tot gouverneur van Indiana. Tijdens zijn gouverneurschap slaat hij de opstand van de Shawnee stam in de slag bij Tippecanoe in 1811 neer. Omdat deze groep indianen zich niet neerlegde bij de verdragen, vertrok Harrison met 1.000 man ten strijde tegen de broers Tecumseh en Tenskwatata. Het levert hem de rang van generaal op. Ook in de oorlog van 1812 weet hij zich te onderscheiden.

Al snel na de oorlog van 1812 werd hij lid van het Huis van Afgevaardigde en van de Senaat. Zijn stokpaardje was de belangen van de militairen. Hij werd door de toenmalige president J.Q. Adams benoemd tot gezant in Bogotá. Hij werd benoemd in 1828, en bleef maar een jaar.

William familieman

Op 25 november 1795 trouwt de dan 22 jarige William met de dan 20 jarige Anna Tuthull Symmes. Hij trouwt heel stiekem als zijn aanstaande schoonvader op reis was. Hij had namelijk niet echt toestemming voor het huwelijk gegeven, want hij zag het garnizoensleven niet zitten voor zijn dochter. Met Anna krijgt hij 7 kinderen, namelijk:
  • 1796; Elizabeth Basses Harrison, gestorven in 1846
  • 1798; John Cleves Symmes Harrison, gestorven in 180
  • 1800; Lucy Singelton Harrison, gestorven in 1826
  • 1802; William Henry Harrison, gestorven in 1838
  • 1804; John Scott Harrison, gestorven in 1878
  • 1806; Benjamin Harrison, gestorven in 1840
  • 1809; Marys Mymmes Harrison, gestorven in 1942
  • 1811; Carter Basset Harrison, gestorven in 1839
  • 1813; Anna Tuthill Harrison, gestorven in 1865
  • 1814; James Findlay Harrison, gestorven 1817

De president

In 1840 werd Harrison, voornamelijk vanwege de slechte economie, gekozen tot president van Amerika. Tijdens zijn eerste toespraak (de inaugurele rede die 1 uur en 40 minuten duurde) op 4 maart 1841 was het erg koud en de maartse buien hielden die dag niet op. De president zonder jas en hoed liep een verkoudheid op die overging in een longontsteking. Precies een maand na zijn inhuldiging overleed hij in Washington D.C.

In die maand van zijn presidentschap benoemde hij een sterk kabinet met Daniël Webster op de post van Buitenlandse Zaken. Hij was ook nog in staat een speciale zitting van het Congres bij elkaar te roepen om de economische toestand van het land te bespreken.
Gerelateerde artikelen
President van Amerika, Benjamin Harrison 1889-1893President van Amerika, Benjamin Harrison 1889-1893Benjamin Harrison was de kleinzoon van de voormalige president William Harrison die in 1841 president werd. Hij was beke…
President van Amerika, John Tyler 1841-1845President van Amerika, John Tyler 1841-1845Door het plotselinge overlijden van zijn voorganger, werd John Tyler al vrij snel president van Amerika. Hij wist niet e…
President van Amerika, William H. Taft 1909-1913President William Taft twijfelde nogal aan zichzelf. Na de grote Theodore Rossevelt dacht hij zelf niets te kunnen berei…
President van Amerika, William McKinley 1897-1901President van Amerika, William McKinley 1897-1901Ten tijde van het presidentschap van William McKinley vond de Spaans Amerikaanse oorlog plaats. De oorlog werd door Amer…
Presidenten van de Verenigde StatenPresidenten van de Verenigde StatenIn 2016 zijn er opnieuw verkiezingen voor het Amerikaanse Presidentschap gehouden, de volgende staan voor 2020 op het pr…

Reageer op het artikel "President van Amerika, William H. Harrison 1841"

Infoteur: Storm
Laatste update: 25-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!