InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Frans Timmermans

Frans Timmermans

Frans Timmermans Minister Frans Timmermans (6 mei 1961) was minister van Buitenlandse Zaken in het kabinet Rutte II. Hij nam aan dit kabinet deel namens de PvdA. Timmermans kwam positief in het nieuws met zijn emotionele toespraak in de VN-Veiligheidsraad na de crash van een vliegtuig van Malaysia Airlines (MH17) op 17 juli 2014 in Oekraïne. Na zijn carrière als minister vertrok hij in 2014 naar Brussel om vicevoorzitter van de Europese Commissie te worden.

Loopbaan

De aanloop

Frans Timmermans was minister van Buitenlandse Zaken in het kabinet Rutte II (ook wel Rutte-Asscher). Hij werd hiertoe benoemd op 5 november 2012. Timmermans begon zijn loopbaan in 1987. Hij werd toen ambtenaar bij het ministerie waaraan hij thans leiding geeft, dat van Buitenlandse zaken. Van 1988 tot 1990 werkte hij bij de Directie Integratie Europa nadat hij de diplomatenopleiding op het ministerie had gevolgd. In 1990 verruilde hij Den Haag voor Moskou waar hij de functie van tweede secretaris vervulde. Hier legde Timmermans de basis voor zijn kennis over Rusland. Hij leerde er bovendien vloeiend Russisch spreken.

Na zijn Russische periode werd hij plaatsvervangend hoofd van het Bureau EG van de minister voor Ontwikkelingssamenwerking. Die functie vervulde hij nog geen jaar, toen hij zijn loopbaan vervolgde als medewerker van Hans van den Broek, Europees Commissaris, een functie die Timmermans precies een jaar vervulde. Vanaf 1 juni 1995 was Timmermans adviseur en particulier secretaris van Max van der Stoel, Hoge Commissaris voor de nationale minderheden van de OVSE (Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa). In mei 1998 nam Timmermans voor de PvdA plaats in de Tweede Kamer. Bovendien werd hij toen voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken en lid van de Europese Conventie.

Balkenende IV, staatssecretariaat

Tussen 22 februari 2007 en 23 februari 2010 was Timmermans staatssecretaris van Buitenlandse Zaken in het kabinet Balkenende IV. Hij hield zich achtereenvolgens bezig met de Europese samenwerking en buitenlandbeleid. In het buitenland mocht hij zich minister van Buitenlandse Zaken noemen. Als staatssecretaris hield Timmermans zich onder andere bezig met het totstandkomen van het Verdrag van Lissabon. Dit verdrag trad op 1 december 2009 in werking en vormt de wettelijke basis voor de Europese Unie. Na de val van het kabinet Balkenende IV keerde Timmermans terug naar de Tweede Kamer.

Bron: Partij van de Arbeid, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Partij van de Arbeid, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Timmermans als minister

Nederland-Rusland

Op 5 november 2012 werd Frans Timmermans beëdigd als minister van Buitenlandse Zaken in het kabinet Rutte II. Hij was naast minister Ploumen de enige die de eed aflegde. De overige ministers legden de belofte af. Timmermans heeft als minister nogal wat stof doen opwaaien. Hij reisde enorm veel. In zijn eerste jaar als minister legde hij zo'n 300.000 kilometer af. Hij ontmoette de groten der aarde onder wie president Obama, president Poetin en de Dalai Lama. In het Nederland-Ruslandjaar kreeg hij te maken met ongekend veel incidenten tussen beide landen waaronder de dood van de Russische activist Dolmatov in een Nederlands detentiecentrum, het bezoek van Poetin aan Nederland dat gekleurd werd door betogingen tegen het mensenrechtenbeleid in Rusland, Nederlandse Greenpeace-activisten die door Rusland gevangen werden gezet en een Russische diplomaat die stevig werd aangepakt door de Nederlandse politie.

Crash MH17

In juli 2014 werd een passagiersvliegtuig van Malaysian Airlines boven Oekraïne uit de lucht geschoten door, naar het zich laat aanzien, pro-Russische separatisten. De relatie met Poetin komt opnieuw onder druk te staan. Timmermans werd alom geprezen voor zijn daadkrachtige optreden en maakte veel indruk met zijn speech voor de VN-Veiligheidsraad, waaruit hieronder het volgende citaat:

'Stelt u zich eens voor, en ik spreek u nu niet aan als vertegenwoordigers van uw land, maar als echtgenoten en echtgenotes, als vaders als moeders, stelt u zich eens voor dat u eerst hoort dat uw echtgenoot om het leven is gekomen en dat u twee of drie dagen later een of andere schurk de trouwring van zijn hand ziet halen. Stelt u zich eens voor dat dat uw man of vrouw geweest was.'

Gaza

Ook de relatie tussen Israël en de Palestijnen in Gaza heeft de aandacht van Timmermans. Zo noemde hij het geweld dat Israël gebruikt onaanvaardbaar en vraagt hij zich hardop af hoe Gaza ervoor zou staan als de Palestijnen het geld dat zij voor raketten en tunnels hebben gebruikt in de ontwikkeling van Gaza zouden hebben gestoken.

Europa

Begin september 2014 werd Timmermans voorgedragen als eurocommissaris voor de Commissie-Juncker. Hij werd per 1 november 2014 benoemd. De aanstelling is er een voor vijf jaar. Timmermans houdt zich in deze functie bezig met Betere regulering, Interinstitutionele Betrekkingen, Rechtsstatelijkheid en het Handvest van grondrechten. Zelf omschrijft Timmermans deze functie als
'The toughest job I've ever had'. Hij werd als minister opgevolgd door Bert Koenders.

Kritiek

Timmermans werd verweten dat hij te laat excuses maakte voor de behandeling van de Russische diplomaat in Den Haag door niemand minder dan oud-minister van Buitenlandse Zaken Bot. Ook kreeg hij kritiek toen hij in januari 2014 de hand van Raul Castro, broer van Fidel, in Cuba schudde. Zijn column over Tariq Ramadan van de moslimbroeders die plotseling van internet verdween omdat de man toch niet zo'n onbeschreven blad was, kwam Timmermans eveneens op de nodige kritiek te staan. Ten slotte kreeg hij de nodige kritiek vanwege het subsidiëren van anti-Joodse haatclubs op kosten van de Nederlandse belastingbetaler. Ondanks alle kritiek is Timmermans na de ramp met de MH17 en zijn speech voor de VN-Veiligheidsraad ongekend populair geworden.

Privéleven

Frans Timmermans kwam op 6 mei 1961 in Maastricht ter wereld als Franciscus Cornelis Gerardus Maria Timmermans. Hij woont in Heerlen maar is op werkdagen meestal in Den Haag of in het buitenland te vinden. Timmermans zat in België op de lagere school. Tussen 1972 en 1975 zat hij op het Lyceum Saint George's English School in Rome. Hij is een talenwonder. Hij spreekt Italiaans, Frans, Engels, Russisch, Nederlands en Limburgs. Tussen 1975 en 1980 bezocht hij het R.K. Bernardinus College in Heerlen waar hij zijn vwo-diploma haalde. Vervolgens studeerde hij Franse taal- en letterkunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en deed hij postdoctorale opleidingen Europees recht en Franse letterkunde aan de Universiteit van Nancy. Frans Timmermans is Rooms-Katholiek. Hij heeft in de openbaarheid gebracht dat hij op 13-jarige leeftijd eens seksueel misbruikt is door een Amerikaanse geestelijke. Dit naar aanleiding van verhalen van anderen over grootschalig misbruik binnen de Rooms-Katholieke kerk. Frans Timmermans is getrouwd en heeft vier kinderen, twee uit een eerste huwelijk en twee uit zijn tweede huwelijk. Zijn vrouw kreeg bij de geboorte van hun jongste kind een hersenbloeding maar herstelde daar goed van.

Lees verder

© 2014 - 2018 Catrien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kabinet Rutte II: alle bewindslieden op een rijBegin november 2012 presenteert het kabinet Rutte II zich aan het volk. De nieuwe ploeg van VVD- en PvdA-huize kent voor…
Kabinet Rutte II: welke ministers zitten in het kabinet?Kabinet Rutte II: welke ministers zitten in het kabinet?Vanaf 5 november 2012 is het Kabinet Rutte II, ook wel Kabinet Rutte Asscher, van start gegaan, bestaande uit de politie…
Ministers en staatssecretarissen van het kabinet-Rutte I, IISinds 14 oktober 2010 is het kabinet-Rutte I (VVD en CDA) een feit. Het kabinet-Rutte krijgt gedoogsteun van de PVV. Het…
Alle dienstauto's van Nederlandse bestuurders op een rijAlle dienstauto's van Nederlandse bestuurders op een rijZe hebben een loodzware baan en zijn de hele dag in touw. Kriskras rijden ze door Nederland voor allerhande afspraken. N…
Het Ministerie van Buitenlandse ZakenHet Ministerie van Buitenlandse ZakenHet ministerie met als taak het uitvoeren van het buitenlands beleid van Nederland, is het Ministerie van Buitenlandse Z…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rijksoverheid, Wikimedia Commons (CC0.0)
  • Website: http://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/frans-timmermans/cv
  • Website: http://nl.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines-vlucht_17
  • Website: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/toespraken/2014/07/21/meeting-of-the-security-council-new-york-21-july-2014.html
  • Website: http://www.parlement.com/id/vg09llk9rzrp/f_c_g_m_frans_timmermans#p3http://www.carrierepaden.nl/politici/frans-timmermans/
  • Website: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3713785/2014/08/05/Timmermans-Aanvallen-Gaza-door-Israel-onaanvaardbaar.dhtml
  • Website: http://www.vpro.nl/speel.program.22584616.html
  • Afbeelding bron 1: Partij van de Arbeid, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Frans Timmermans"

Reactie

Rob Steenwinkel, 10-09-2014 17:18 #1
Minister Frans Timmermans moet eigenlijk geen 6 ton per jaar moet hebben voor een fantastisch erebaantje in Brussel
Hij wist namelijk al meteen dat meneer Poetin en zijn schurken de trouwringen en portemonnees aan het pikken was terwijl dit een gewoon rampen team was die hun werk deden!
En dan dat huilen om het drama terwijl nog niemand een conclusie had getrokken, en het onderzoek nog een jaar gat duren!
Hij veroorzaakte hiermee meteen een nieuwe koude oorlog en duizenden mensen die door de boycotten hun banen kwijtraken.
Jammer genoeg nam hij geen voorbeeld aan Mark Rutte die veel genuanceerder over het verschrikkelijke gebeuren was.
Frans Timmermans is min of meer een gevaar!
Ik voelde al meteen aan dat dit om persoonlijk belang ging maar ik hoop dat dit niet zo is… het is een uitstekende emotionele toneel speler in een verkeerde rol de lat ligt erg hoog!
Maar hopen dat hij in Brussel niet echt gevaarlijk voor ons allemaal gaat worden, ondanks zijn goede Oxford-Engels vind ik hem geen belangrijke functie waard.

Infoteur: Catrien
Laatste update: 08-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Nederlandse leiders
Reacties: 1
Schrijf mee!