InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Politiek op internet: de leukste sites

Politiek op internet: de leukste sites

In 2014 staan twee verkiezingen gepland: in maart de gemeenteraadsverkiezingen en in mei de verkiezingen voor het Europees parlement. Sommigen verwachten ook Tweede Kamerverkiezingen maar dat is afhankelijk van de houdbaarheid van het kabinet. Om je in 2014 een goede keuze te laten maken in het stemhokje ploppen de verschillende stemwijzers straks weer als paddestoelen uit de grond. De eerste waarschijnlijk al dit najaar. Maar, wanneer je ook geïnteresseerd bent in de achtergronden van politiek, zijn er hele leuke sites zoals Politalk.nl en politiek.blog.nl. In dit artikel de zeven beste politieke sites.

www.politalk.nl

Politalk.nl biedt actueel nieuws over politieke ontwikkelingen in de Haagse politiek. De nieuwtjes gaan over zware onderwerpen zoals het sociaal akkoord maar ook over lichte als de kledingkeuze van bepaalde politici. Ook meldt Politalk.nl over de geruchten in en om het Binnenhof. Je krijgt een goed beeld van de ontwikkelingen in politiek Den Haag. Politalk.nl beperkt zich voornamelijk tot binnenlands politiek nieuws maar weet daar een professionele en erg onderhoudende site mee te maken. Het nieuws wordt regelmatig ververst met een aantal nieuwe berichten per dag. Een aanrader.

politiek.blog.nl

Deze site, blog is een echte aanrader. Het geeft een compleet overzicht van het dagelijkse nieuws waarin de redactie ook een duidelijke mening laat doorklinken. De site ziet er verzorgd en professioneel uit. Als een magazine. De onderwerpen komen met name uit de binnenlandse politiek. Ook regionaal nieuws wordt vermeld. Tevens biedt het menu columns, buitenlands nieuws en nieuws over het Koninklijk Huis maar daarover bericht politiek.blog.nl beduidend minder. De eigenzinnige kijk op het nieuws maakt dat de site iets toevoegt aan de bestaande media.

www.nederlandpolitiek.nl

Nederlandpolitiek is een complete site waarop je zowel Nederlands als buitenlands nieuws vindt. De site heeft ook een aparte plek voor nieuws over het Koninklijk Huis en regionaal nieuws. Nederlandpolitiek.nl ververst regelmatig maar niet dagelijks. Nadeel is dat de site komt een beetje zakelijk, zelfs saai is qua vormgeving.

www.politiekecourant.nl

Deze mooie site biedt nationaal en internationaal actueel politiek nieuws met veel nadruk op foto’s. Het nieuws wordt dagelijks ververst. De vele advertenties doen het design geen goed. De online ‘courant’ is erg compleet en heeft zelfs een webshop waar je smarthoesjes en shirts met het politiekecourant-logo kunt kopen. Ook is het mogelijk om je in te schrijven voor een weekeditie in je mail.

www.frontbencher.nl

Ben je met name geïnteresseerd in peilingen? Bezoek dan eens frontbencher.nl. Deze site biedt alle recente peilingen van de verschillende onderzoeksbureaus op een rij. Je ziet in een oogopslag hoe de partijen er in de peilingen van de verschillende onderzoeksbureaus voorstaan.

www.binnenlandsbestuur.nl

Deze zeer professioneel ogende site biedt met name nieuws over de overheid. De doelgroep vormt ambtenaren, bestuurders en professionals. Wanneer je geïnteresseerd bent in nieuws over onderwerpen als ID-hoesjes van rijbewijzen of dijkverhogingen is binnelandsbestuur.nl jouw site. Het biedt zeer uitgebreide informatie en is goed op de hoogte. Ook kun je je abonneren op de BB-nieuwsbrief.

www.parlement.nl

Voor de officiële nieuwsberichten kun je terecht op www.parlement.nl. Deze site heeft een enorme database waarin je zowat elk detail kunt vinden. Het archief biedt beschrijvingen van politici, bewindspersonen, bestuurders (bv. commissarissen van de Koning/Koningin), topambtenaren en zelfs beschrijvingen van de Bataafse parlementen. Als je echt geïnteresseerd bent of je bent voor professionele doeleinden op zoek naar informatie, dan is dit een aanrader.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Politiek op internet: de leukste sites"

Infoteur: Lierop69
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!