Politieke communicatie: deskundigen aan het woord

Wat is precies politieke communicatie? Om goed inzicht te verkrijgen in de werking van politieke communicatie mag de mening van politiek deskundigen niet ontbreken. Dit artikel geeft de visie op politieke communicatie weer van twee raadsleden van de PvdA. Aan bod komt wat hun mening is over de wijze waarop politieke communicatie wordt toegepast en wat zij kenmerkend vinden voor politieke communicatie. Ook zwakke en sterke kanten aldus hen worden belicht.

Toepassing

De wijze waarop communicatie wordt toegepast door de politiek is (zeer) amateuristisch. Zeker op lokaal niveau in de kleinere dorpen en steden is dit goed merkbaar. Dat politici vrijwilligers zijn, is daarop zeker van invloed. Hiernaast is politieke communicatie vaak eenzijdig, omdat politieke partijen alleen positief nieuws over zichzelf richting de burger communiceren.

Kenmerken

Politieke communicatie is nog steeds teveel éénrichtingsverkeer. Politici vervullen te weinig de rol van ontvanger en zijn veelal zender. Ook is de communicatie erg gekleurd en is deze niet altijd even objectief. Op een enkele keer na is politieke communicatie níet manipulatief. Een politicus zal per definitie pogingen doen om de wil van zijn mogelijke kiezer te beïnvloeden, hij wil zich positief profileren en zal dat op alle mogelijke manieren proberen te doen: als persoon en via beleid.

Zwakke kanten

Zoals hierboven ook al vermeld, is de boodschap van politieke partijen vaak te gekleurd. Op deze manier prikken mensen er snel doorheen en merken ze dat politici alles iets té rooskleurig maken. Een ander punt is dat internet er vandaag de dag voor heeft gezorgd dat elke burger gemakkelijk zijn of haar zegje kan doen op het net. Het is voor politici vrijwel onmogelijk om daarop te reageren. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat er vaak gepraat wordt vanuit pseudoniemen. Op het internet verdwijnen vaak ook de fatsoenregels naar de achtergrond. Hier lijdt politieke communicatie zeer onder en hoogst waarschijnlijk zijn er hiernaast meerdere gedupeerden. Hiernaast komt het steeds weer voor dat politieke partijen in hun communicatie de intelligentie van burgers onderschatten. De politiek gaat met de jaren ook steeds meer aandacht hechten aan media belangstelling. Dit zou ook minder kunnen.

Sterke kanten

De meeste politici kunnen helder en to the point praten, wat vaak ook nodig is, omdat de burger niet zit te wachten op lange verhalen. De herkenbaarheid en de grote maatschappelijke impact, kunnen ook aangeduid worden als sterke punten van politieke communicatie, evenals de betrouwbaarheid. De deskundigen geven aan dat politieke communicatie redelijk goed betrouwbaar is en hiernaast ook geloofwaardig.
© 2008 - 2020 Berdien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Twee raadsleden van de PvdA; deze namen zijn alleen bij de auteur bekend.
  • Afbeelding: Forum voor democratische ontwikkeling, Binnenkort (http://www.forumdemocratie.nl/files/Image/voorkant.jpg), 20 oktober 2008.

Reageer op het artikel "Politieke communicatie: deskundigen aan het woord"

Infoteur: Berdien
Gepubliceerd: Oktober 2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!