InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Quiz over Prinsjesdag voor basisschool of demente oudere

Quiz over Prinsjesdag voor basisschool of demente oudere

Quiz over Prinsjesdag voor basisschool of demente oudere Prinsjesdag, geld en politiek: iedereen heeft er mee te maken. Jong en oud. Niet iedereen is geïnteresseerd in politiek, maar de meeste burgers wel in geld. Basisschoolleerlingen én ouderen, dementerend of niet. Basisschoolleerlingen moeten kennis maken met de politiek, met de Nederlandse staat, met een 'happening' als Prinsjesdag, waarin gepresenteerd wordt hoeveel geld er beschikbaar is, bijvoorbeeld voor hun school! Ouderen willen weten wat er met hun AOW gebeurt. Ouderen met een beginnende dementie t.g.v. zeg de ziekte van Alzheimer, kunnen er nog over mee praten. Wat gebeurt er met de zorgvoorzieningen waar zij gebruik van maken? Ze hebben er een mening over en zij hebben herinneringen aan Prinsjesdag. Herinneringen aan de troonrede, de gouden koets, de koningin... Een speelse vorm om er mee bezig te zijn is... een quiz. U krijgt de vragen, de antwoorden en de bronnen van een quiz die u zowel met ouderen met een beginnende dementie als met basisschoolleerlingen kunt spelen.

Quiz over Prinsjesdag voor basisschoolleerlingen: waarom?

Er zijn drie goede redenen om een quiz te spelen over Prinsjesdag met leerlingen van de basisschool.

De eerste is dat met het vragenspel getest kan worden wat de leerlingen weten van Prinsjesdag voordat er in de lessen op Prinsjesdag wordt ingegaan. Zo kunnen eventueel de bedachte lessen nog worden bijgesteld voordat ze worden gegeven. Misschien weten de leerlingen er meer van of minder van dan de leerkracht dacht.

De tweede reden voor het houden van een quiz is om na het les geven over Prinsjesdag te testen wat de leerlingen van de basisschool hebben opgepikt uit de lessen. Daarna kunnen de lessen door de leerkrachten worden geëvalueerd en, indien nodig, worden bijgesteld voor het volgende jaar.

De derde goede reden is dat kennis testen in de vorm van een vragenspel een speelse manier van testen is. En als u een prijsje uitlooft voor de leerling of de groep leerlingen met de meeste goede antwoorden, dan werkt dat extra motiverend.

Quiz over Prinsjesdag voor ouderen met dementie: waarom?

Er zijn ook drie goede redenen om een quiz te houden over Prinsjesdag met ouderen met een beginnende dementie. Testen is geen goede reden!

De eerste goede reden is dat het stellen van vragen over een actueel onderwerp, de actualiteit dichterbij kan halen. Het helpt ouderen met een beginnende dementie om bij de tijd te blijven en in gesprek te kunnen gaan met elkaar en misschien ook elders, als het onderwerp nog voldoende in het korte termijn geheugen kan worden opgeslagen.

De tweede goede reden is dat vragen stellen een manier is om herinneringen op te roepen over Prinsjesdag, de miljoenennota, de gouden koets en alle onderdelen die al jarenlang deel uit maken van onze nationale Prinsjesdag. Prinsjesdag maakt al jaren lang deel uit van het leven van de ouderen en er is dus een goede kans dat bejaarden, ook als ze een beginnende dementie hebben, er nog het nodige van weten of het in elk geval herkennen.

De derde reden is dat het een speelse ‘werkvorm’ is, een speelse aanpak om in gesprek te komen met de ouderen over dit thema.

Vragen en antwoorden: een quiz over Prinsjesdag

  1. Op welke dag is het Prinsjesdag? Op de derde dinsdag van september.
  2. In welke stad wordt Prinsjesdag gehouden? In Den Haag / ’s Gravenhage.
  3. Wat gebeurt er op Prinsjesdag? De troonrede wordt voorgelezen, de miljoenennota en rijksbegroting worden aangeboden.
  4. Van welk paleis in Den Haag vertrekt de optocht op Prinsjesdag? Vanaf Paleis Noordeinde.
  5. Wordt op Prinsjesdag het Wilhelmus gezongen? Ja.
  6. Waar in Den Haag wordt Prinsjesdag gehouden? Op het Binnenhof.
  7. In welke zaal wordt de troonrede voorgelezen? In de Ridderzaal.
  8. Wie leest de troonrede voor? Ons staatshoofd, koning Willem Alexander; vroeger de koningin.
  9. Schrijft het staatshoofd de troonrede zelf? Nee, dat doet hij niet.
  10. Mag de Koning (mocht de Koningin) in de troonrede iets persoonlijks toevoegen? Ja.
  11. Wat staat er in de troonrede? De belangrijkste plannen van de regering voor het komende jaar.
  12. Met welk vervoersmiddel komt de koning (kwam de koningin) naar Prinsjesdag? Met de gouden koets.
  13. Aan wie gaf de bevolking van Amsterdam de gouden koets cadeau? Aan koningin Wilhelmina.
  14. Wat zit er in het koffertje dat aan de Tweede Kamer wordt aangeboden op Prinsjesdag? De miljoenennota en de rijksbegroting.
  15. Wie biedt het koffertje met de miljoenennota en de rijksbegroting aan, aan de Tweede Kamer? De minister van Financiën.

De geschiedenis van Prinsjesdag voor mensen met bijvoorbeeld Alzheimer

Met name voor de ouderen kan het interessant zijn om nog even in te gaan op de geschiedenis van Prinsjesdag. Hoe lang is het al Prinsjesdag? Waarom heet Prinsjesdag eigenlijk Prinsjesdag? De Rijksvoorlichtingsdienst heeft heldere informatie over Prinsjesdag, ook over de geschiedenis ervan. Zie hiervoor de bronvermelding onderaan dit artikel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Quiz: spreekwoorden raden van foto'sQuiz: spreekwoorden raden van foto'sEen quiz waarin de deelnemers spreekwoorden moeten raden aan de hand van foto's. Voor kinderen, volwassenen, tweede taal…
Hersengym bij dementie: quizvragen over wijn, met tipsHersengym bij dementie: quizvragen over wijn, met tipsEen quiz, zoals deze wijnquiz, kan voor ouderen met dementie een goede activiteit zijn, mits u een thema kiest waar alle…
Quiz: hersengym over het advocaatje voor dementerende damesQuiz: hersengym over het advocaatje voor dementerende dames'Een advocaatje?' 'Ja, lekker!', zegt de dame met dementie die wellicht Alzheimer heeft. Terwijl de heer naast haar, die…
Braintraining bij dementie: Oud- en NieuwjaarsquizBraintraining bij dementie: Oud- en NieuwjaarsquizActiviteiten voor ouderen met een vorm van dementie zoals Alzheimer, zijn van groot belang voor hun welzijn. Activiteite…
Bronnen en referenties
  • Prinsjesdag algemeen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prinsjesdag
  • Rijksoverheid over Prinsjesdag: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/prinsjesdag

Reageer op het artikel "Quiz over Prinsjesdag voor basisschool of demente oudere"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 30-05-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Dementie & Hersengymnastiek
Schrijf mee!