InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Het leven van het 2,5 jarige kind: angsten van de peuter

Het leven van het 2,5 jarige kind: angsten van de peuter

Rond de leeftijd van 2,5 jaar oud is het voor iedereen duidelijk: de peuter krijgt steeds meer en meer zelfstandigheid. Dit proces naar meer zelfstandigheid brengt niet alleen nieuwe gedragingen met zich mee maar ook heel wat nieuwe dreigingen. Deze dreigingen ontstaan meestal door de grote fantasie die het kind rond deze leeftijd nog bezit. Hierdoor ontstaan verschillende soorten angsten.

Scheidingsangst

Doordat het jonge kind steeds meer en meer besef krijgt van tijd en ruimte zal hij ook een duidelijker besef krijgen van scheiding. Het kind weet dat mama en papa soms weggaan en de peuter wordt tijdens deze afwezigheid van hen telkens geconfronteerd met een (kort) gevoel van eenzaamheid. Hierdoor zal het kind een angst krijgen om de ouders te verlaten omdat hij telkens een onprettig gevoel ervaart bij deze scheiding.

Deze reactie van het kind wordt nog eens extra benadrukt doordat het kind ook nog in het conflict afhankelijkheid - onafhankelijkheid zit. Het kind is emotioneel labieler door de spanning van het zelfstandig willen zijn en meer afhankelijkheid krijgen tegenover het onafhankelijk zijn / willen zijn van de ouders.

Angst voor liefdesverlies

Rond 2,5 jaar ontwikkelen kinderen een geweten. Het kind leert rond deze periode dat bepaalde dingen wel en andere dingen niet mogen. Toch is het nog erg moeilijk voor kinderen om dit weten ook in de praktijk toe te passen: het is erg moeilijk zich aan de regels te houden en soms willen zij ook gewoon hun eigen willetje doordrijven. Als een kind iets heel graag wilt maar het niet kan krijgen kan het kind erg boos worden, hierop zal dan vaak ook mama / papa boos worden. Ook als het kind zich niet aan een regel heeft kunnen houden zullen mama en papa boos zijn op het kind. Wanneer dit gebeurd kan het dat kinderen rond de leeftijd van 2,5 jaar angst krijgen dat mama / papa niet meer van het kind zal houden en dat het kind niet meer lief bevonden zal worden.

Angst voor lichamelijke integriteit

Omdat het kind zich steeds meer bewust wordt van het eigen lichaam krijgt het kind ook meer angsten dat er iets zal gebeuren met zijn lichaam dat niet meer omgekeerd kan worden. Het is bang dat het lichaam beschadigd wordt en zal hierdoor overdreven bezorgd reageren bij bijvoorbeeld een valpartij.

Angst voor onbegrensde openingen

U heeft het waarschijnlijk zelf al eens opgemerkt: uw kind is gefascineerd door de afloop van het bad, door het dekseltje van een pot die open en toe kan, door die grote lange tunnel waar we doorheen rijden met de auto, ... Kinderen zijn in hun peuterperiode erg gefascineerd door onbegrensde openingen. Dit kan echter ook erg veel angst met zich meebrengen, zo is het kind bijvoorbeeld bang om samen met het water door de afloop van het bad te verdwijnen. Door het opdoen van ervaringen met de wereld en door het groeiend ruimtelijk inzicht zal deze angst vanzelf verdwijnen.

Angst om niet "flink" te zijn

Deze angst hangt erg hard samen met de angst voor liefdesverlies omdat deze angst ook enkel ontstaat doordat het kind een geweten ontwikkeld. Het kind is erg bezig met "flink zijn" en alle regels proberen na te leve, toch lukt dit niet altijd omdat het kind het moeilijk kan onthouden of omdat het geen meerwaarde heeft voor het kind en hij / zij de gevolgen nog niet kan overzien.

Om deze angst in te perken is het erg belangrijk om steeds concreet te vermelden WAT je niet leuk vindt of wat slecht gedrag is in plaats van te zeggen dat het kind stout is of vervelend doet. Het kind krijgt hierdoor inzicht in de regels en beseft ook dat het gaat om gedragingen en niet om hem als persoon.

Lees verder

© 2011 - 2019 Obviously, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
VerlatingsangstVerlatingsangstRuim 30 tot 40% van de mensen heeft last van verlatingsangst. Bij mensen die een gelukkige en evenwichtige relatie hebbe…
Een peuter helpen met angstgevoelens en angst verminderenEen peuter helpen met angstgevoelens en angst verminderenHuilen als mama weggaat naar het werk, 'er zit een monster onder mijn bed'; het zijn echte angsten die je peuter voelt.…
Verlatingsangst bij de hondVerlatingsangst bij de hondEen veelvoorkomend probleem bij de hond is verlatingsangst. Vele hondeneigenaren merken dit probleem soms niet eens op.…
Kenmerken van peutersKenmerken van peutersHier zijn de kenmerken van een peuter, we noemen de sociale, geestelijke en lichamelijke kenmerken.
Abnormale ontwikkeling kind: angst bij kinderenAbnormale ontwikkeling kind: angst bij kinderenAngst bij kinderen komt dikwijls voor. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen abnormale angst en normale angst. De…

Reageer op het artikel "Het leven van het 2,5 jarige kind: angsten van de peuter"

Reacties

Bren, 16-08-2015 20:42 #2
Hier ook een peuter! Hangt naar mijn mening teveel aan mij. Als ik boodschappen moet doen staat hij te huilen want hij wil mee. Mijn man tilt hem dan op en loopt er mee naar de huiskamer en gaat het wel weer. Hij gaat elke week 1 dag naar het KDV, hij gaat er heel graag naar toe, maar heb nu al 3x gehad dat hij bij binnenkomst al begint te huilen! Weet me eigen af en toe geen raad! Heb ook nog een baby van 4 maanden die begint ook te huilen als de oudste aan het krijsen is!

Anouk, 19-05-2015 16:47 #1
Mijn dochter is 2 jaar en 8 maanden en ze hangt sinds kort zeer fel aan mij. De godsganse dag is het "Mama, Mama, Mama, "
als ik de kamer verlaat begint ze te huilen, als zij ergens naartoe moet weent ze en wil ze bij mama blijven. Ze is absoluut niet verlegen en is heel sociaal maar sinds kort is het dus een probleem om haar mee te geven of om zelf te vertrekken zonder haar. Als ik eens uit het vizier ben gaat het alweer wel beter, maar de laatste tijd gebeurt het dat ze daar ook steeds achter me vraagt en dat ze moeten bellen. De mensen waar ze logeert geven niet op en dan gaat het een tijdje weer wel beter. Maar ik vind dit een groot probleem. Ik zie mijn dochter heeeeeel graag maar ik word een beetje radeloos van het feit dat ze constant bij mij wil zijn en blijven. Ze wil soms zelfs niet bij haar papa gaan zitten als ik in de buurt ben wat dan ook weer helemaal geen fijn gevoel is voor hem en het hem de indruk geeft dat ze hem niet graag meer ziet. Ik ben thans de strenge in huis en hij zal eerder toegeven als ze een pruillip opzet. Wat kan ik hieraan doen?

Infoteur: Obviously
Gepubliceerd: 21-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Reacties: 2
Schrijf mee!