Hoe leert een kind zien en horen?
Hoe leert een kind zien en horen. Die vraag stellen ouders zich vaak. Het leren zien en horen van een kind is een ander proces dan velen vaak denken. Het leren zien en horen heeft te maken met het denkproces van het kind en het onderscheiden van zaken. Het heeft dus minder te maken met de ogen en de oren zien. Het denkproces bij kinderen en hoe ze leren zien en horen.
"Is dat?"
"Is dat?" en "Vrachtauto. Vrachtauto niet. Vrachtauto wel." Het zijn van die uitspraken die iedere ouder wel herkent van zijn kind van 2. Dat het brein dat allemaal heel mooi heeft geregeld, weet bijna niemand. Kinderen vanaf een jaartje of 2 ontdekken al de wereld. Door te zien, te voelen en te ruiken. Maar ook door wat ze zien te benoemen. Het benoemen van zaken ordent hun wereld. Ze vinden overigens ook dat de volwassenen om hen heen dat moeten weten.
Het denkproces bij kinderen
De combinatie van kijken, luisteren en alles een naam geven zorgt er voor dat bij kinderen het denkproces op gang wordt gezet. De ouders of andere volwassenen moeten daar wel iets voor doen. Door de kinderen voor te zeggen wat iets is, zeggen ze het al snel na. Daarna kijken of luisteren de kinderen nog een aantal keren goed. Daarmee wordt alle informatie opgeslagen en dat betekent dat het kind aan het leren is.
Een 2-jarige weet het onderscheid tussen allerlei objecten zoals machines
Een kind van 2 jaar dat interesse heeft in auto’s en gereedschap weet feilloos wat een vrachtwagen is, wat een auto met een betonmolen is en dat een bulldozer er anders uitzien dan een vrachtwagen. Ook als het ze later ziet rijden is dat nog heel erg duidelijk en kan het kind het object vaak zelf benoemen.
Leren kijken en leren luisteren
Leren kijken en leren luisteren zijn activiteiten die worden opgeslagen in de jonge hersenen. Alle volgende keren dat een kind weer kijkt of luistert worden door de hersenen dan aannames gemaakt over wat een nieuw object zou kunnen zijn. Daarbij wordt vooral gekeken naar vorm, kleur, beweging en afstand.
Ouders kunnen kinderen helpen dingen zien en horen
Ouders kunnen hun kinderen heel goed helpen om de omgeving te ontdekken. Door hen attent te maken op wat er om hen heen is en dat te benoemen. Zeg bijvoorbeeld welke bloem ergens staat (geeft de naam dus aan) en zeg dan dat hij heel mooi is. Of laat horen dat ergens een vogel fluit. Zeg er bij dat het die ene is met die oranje snavel en benoem dat het een merel is.
Leren kijken en luisteren: een leven lang leren
Het leren kijken en luisteren duurt een leven lang. Mensen maken processen door waardoor ze anders naar bepaalde zaken gaan kijken. Ook brengt het opgroeien met zich mee dat zich andere zaken aandienen. Wie voor het eerst een schilderij in een museum bekijkt zal daar met andere ogen naar kijken dan als iemand hem of haar attent maakt op details of de inhoud van het schilderij.
Genieten van klassieke muziek: leren om dat te waarderen
Ook het genieten van bijzondere muziek zoals klassieke muziek vraagt om anders luisteren. Toch moet eerst een begin worden gemaakt. Een kind kan best luisteren naar Peter en de Wolf van Prokovjev. Zo doet het ervaringen op die in een later leven ontwikkeld kunnen worden.
Leren luisteren en kijken is deel van het pedagogische proces naar volwassenheid
Ouders zorgen er voor dat als zij hun kinderen goed leren luisteren en kijken hun kroost wordt begeleid naar de volwassenheid. Dat proces begint in de peutertijd, maar gaat door tot de pubertijd. Ook op latere leeftijd kunnen ouders hun kinderen leren dat er veel is waar ze van kunnen groeien en genieten. Op vakantie met pa en ma kan zorgen voor flink wat input op het gebied van kijken en luisteren. Nieuwe omgeving, ander eten, andere geuren, andere beelden. Ouders die dat goed kunnen duiden en er zelf ook open voor staan, kunnen dat doorgeven aan hun kinderen.