InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > De ontwikkeling van kinderen

De ontwikkeling van kinderen

De ontwikkeling van kinderen De ontwikkeling van een kind kan iets heel fascinerends zijn. Veel ouders vinden het belangrijk om te weten hoe hun kind zich ontwikkeld gedurende zijn of haar levensjaren. Dit komt voornamelijk omdat zij zelf ook deze ontwikkeling hebben meegemaakt. Door hier meer over te leren krijgen we meer inzicht in het groeiproces van onze eigen kinderen.
Bron: Scottsnyde, RgbstockBron: Scottsnyde, Rgbstock

Ontwikkeling tijdens de zwangerschap

Problemen tijdens de zwangerschap kunnen de ontwikkeling van het kind op latere leeftijd beïnvloeden. Je kunt dan denken aan bepaalde ziekten, blootstelling aan drugs en teveel alcohol. Ook kan het probleem zitten in een genetische afwijkingen, zoals erfelijke ziekten en afwijkingen in het lichaam. Kinderen kunnen daar na de geboorte behoorlijk last van krijgen.

Ouders en de ontwikkeling van een kind

Ouders hebben een enorme belangrijke rol bij de ontwikkeling van een kind. Ouders die snel inspelen op de behoeften van hun kind en veel met hun kinderen omgaan en spelen zien dat hun kinderen zicht beter ontwikkelen. Deze kinderen zullen meer empathie hebben voor anderen, een sterker gevoel van eigenwaarde ontwikkelen en zich meer volwassen gedragen dan andere kinderen.

Bron: Mzacha, RgbstockBron: Mzacha, Rgbstock

Grenzen aangeven en verwachtingen toonbaar maken

Een gezaghebbende opvoedingsstijl wordt vaak gezien als de beste stijl. Met deze manier van opvoeden schijnt er meer kans te zijn dat je kind meer bekwaam, zelfverzekerd en gelukkig wordt. Ouders die deze manier van opvoeden hanteren luisteren goed naar hun kinderen en ondersteunen hun waar nodig is. Ook is dit vaak een gezin met veel liefde en warmte. Er worden wel duidelijk grenzen aangegeven die een bepaalde verwachting met zich mee zal brengen.

De genen en de omgevingsfactoren

De interactie tussen de ontwikkeling en de omgevingsfactoren zijn samen erg belangrijk. De ontwikkeling van een kind hangt hier nauw samen aan. De genen van een kind zijn daarbij bijvoorbeeld van belang. Is de verwachting van een geen dat het kind erg lang gaat worden, dan is het wel van belang dat hij of zij de juiste hoeveelheid voeding krijgt tijdens zijn leven. Lukt dit niet dan kan het kind niet zijn lengte krijgen die hij of zij eigenlijk had moeten hebben en loopt de ontwikkeling van dit kind dus niet goed.

Bron: Jnmontario, RgbstockBron: Jnmontario, Rgbstock

Goed opvoeding belangrijk voor kinderen

De bepaalde manier van opvoeden is heel erg belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Vaak zie je dat kinderen die opgevoed worden door autoritaire ouders uiteindelijk meer gelukkig zijn en beter in staat zijn om zelfstandig hun werk te doen. Daarentegen zijn kinderen die worden opgevoed door ouders, die meer toegeven, juist meer onhandelbaar. Ook hebben zij juist de neiging om achter te blijven op school en kunnen ze minder goed omgaan met autoritaire figuren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Swiffie, Rgbstock
  • www.scholieren.com
  • www.kijkopontwikkeling.nl
  • www,anababa.nl
  • Afbeelding bron 1: Scottsnyde, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Mzacha, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Jnmontario, Rgbstock

Reageer op het artikel "De ontwikkeling van kinderen"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 19-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!