InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Uw kind motiveren

Uw kind motiveren

'Mijn zoon wil dat niet', 'mijn dochter wil alleen tv kijken', 'huiswerk? dat kent mijn kind niet!'. Ouders lopen regelmatig tegen dergelijke problemen aan. Het probleem ligt vaak bij de motivatie van het kind, dat soms tot een nulpunt gedaald is, zeker voor de vervelende klusjes. Hoe kunt u uw kind motiveren om óók de vervelende klusjes en huiswerk te doen? Vrijwel alle kinderen zijn wel degelijk gemotiveerd. Ze zijn echter niet altijd even gemotiveerd om zich te gedragen en vervelende klusjes te doen. Sommige kinderen lijken zelfs alleen gemotiveerd tot nietsdoen en bankhangen. Uw kind motiveren kan als persoonlijke coaching ervaren worden.

Motivatie

Motivatie kent in het algemeen twee belangrijke bronnen: interne en externe motivatie. Interne motivatie komt uit onszelf, externe motivatie halen we uit zaken van buitenaf, zoals een weddenschap of geldelijke beloning. In de ideale situatie worden interne en externe motivatie gecombineerd.

Succes

Onze innerlijke motivatie groeit sterk door succes. Wanneer uw werkgever u een complimentje geeft voor uw harde werken, voelt u zich trots en groeit uw zelfvertrouwen, en ook uw innerlijke motivatie. U bent geneigd om door te gaan met hard werken. Veel kinderen lopen echter tegen herhaaldelijk motivatieproblemen aan, onder andere doordat zij te maken hebben met verschillende fysieke en psychologische krachten die op hen in werken en hen soms beperken, zoals de puberteit, schoolkeuzes, sporten, de eerste vriendjes en vriendinnetjes, onwennige lichamelijke veranderingen en de eis die hen opgelegd wordt volwassen te worden. Falen demotiveert een kind. Succes motiveert een kind. Deze wetenschap kunt u in de praktijk heel goed gebruiken en toepassen door de nadruk te leggen op het positieve van uw kind en vooruitgang en succes - hoe klein ook - nadrukkelijk te belonen. Dit kan door uw kind te complimenteren met zijn aanpak van een probleem, een lief kaartje te schrijven voor uw zoon die een voldoende heeft gehaald voor het tentamen waar hij zo tegenop zag of uw dochter een extra ijsje te geven wanneer zij dr kamer netjes opgeruimd heeft. Wanneer een kind zichzelf succesvol en gewaardeerd voelt, zal het op dezelfde weg door willen gaan, omdat succes een zichzelf versterkende positieve spiraal vormt.

Kleine stapjes

Het is erg lastig om in één keer je doel te bereiken. Dit werkt voor kinderen net zo. U kunt beter afspreken dat uw zoon op woensdag alleen zijn bureau opruimt dan dat hij zijn hele kamer schoon moet maken. Kleine stapjes zijn overzichtelijk, haalbaar én geven voldoening wanneer zij gehaald zijn. Door de grotere kans op succes leert een kind zijn verwachtingen bij te stellen van "dat zal vast niet lukken" naar "ha, dat heb ik toch mooi even gedaan!".

Hou het luchtig

Probeer te focussen op de postieve kant en niet op de negatieve kant. Veel ouders zijn geneigd zich te concentreren op de dingen die níet goed gaan. Dit werkt echter enorm demotiverend voor een kind, het kan zich zelfs waardeloos en ongewenst gaan voelen. Wanneer u toch negatieve feedback voor uw kind heeft of het wil corrigeren, probeer dit dan zo luchtig mogelijk te brengen en waar kan humor toe te voegen. Wanneer uw zoon vergeten is de tuin aan te harken kunt u bijvoorbeeld een briefje op zijn kamerdeur hangen met "veel plezier met harken". Dit werkt echter alleen wanneer uw kind het écht vergeten is, en er niet onder uit probeert te komen, dan werkt een luchtige aanpak vaak minder goed.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Uw kind motiveren"

Infoteur: Melod
Laatste update: 24-07-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!