InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Pubers motiveren

Pubers motiveren

Pubers motiveren School is iets waar pubers liever niet mee bezig zijn in de vrije tijd. Sommige van hen zijn erg lastig te motiveren. Deze onderstaande tips kunnen je helpen om je puber het best te motiveren op tijden wanneer ze het liefst iets anders willen doen.

Prijzen en belonen

Pubers willen iets beloond krijgen wanneer ze iets goed gedaan hebben. Vertel vaak over het belang van studeren en de toekomstperspectieven die de pubers dan krijgen. Klusjes rond het huis kunnen ook door de pubers gedaan worden, geef ze hierbij een kleine beloning voor de moeite. Als je puber iets goed doet (bijvoorbeeld goede cijfers haalt op school) prijs hem/haar dan en zeg dat hij of zij goed heeft gewerkt. Straf niet als je puber een laag cijfer heeft, straf vooral wanneer je puber niet wil leren, het kunnen namelijk gewoon erg moeilijke proefwerken geweest zijn. Schelden moet je in ieder geval niet doen, dit kan irritaties bij de pubers veroorzaken die door dit gedrag later ook vaker gaan schelden.

Stel routine

Pubers zijn vaak dag in dag uit moe, dit komt voornamelijk door de hormonen. Ook is het zo dat ze vaak lang op willen blijven of naar feestjes gaan. Jij hebt de macht om dit naar jouw regels aan te passen. Zeg niet dat ze nooit naar een feestje mogen (zo krijgen ze een sociale achterstand), maar beperk het wel tot maximaal één keer per weekend. Een bijbaantje helpt sommige pubers ook tot het opbrengen van motivatie voor schoolwerk, een bijbaantje van maximaal 6 uur per week is voldoende.

Wijs op anderen

Waarschijnlijk weet jij een puber die ongeveer hetzelfde (of in iets mindere mate) luie gedrag vertoont. Wijs jouw puber op deze persoon, zo kan de puber inzien hoe hij eigenlijk bezig is. Dit werkt niet bij alle pubers, aangezien sommige pubers het gedrag van het voorbeeld niet beschouwen als ‘‘slecht’’.

Financiële motivatie

Pubers zijn over het algemeen veel met geld bezig, veel dingen doen ze voor geld. Maak hier gebruik van, denk hierbij bijvoorbeeld aan het stoppen van zakgeld bij teveel slechte cijfers, het belonen bij goede cijfers, het belonen bij lang aan huiswerk zitten etc. Als ze met hun vrienden uitgaan, zullen ze beseffen dat ze het geld hard nodig hebben, en dus wel veel aan hun huiswerk gaan doen. Ook zal deze financiële motivatie later helpen om goed met geld om te gaan.

Discipline

Als ouder heb je niet zo heel veel meer op te voeden aan pubers. Het vermogen om naar hun te roepen is verslechterd en ze zullen eerder terug schreeuwen naar jou. Vanaf nu moet de discipline vanuit henzelf komen. Vertel hen hoe gedisciplineerd ze moeten zijn, als ze een goede toekomst tegemoet willen gaan. Leg uit dat er maar enkelen zijn die via de ‘’makkelijke’’ weg succes hebben behaald. Zelf moet je hierbij het initiatief nemen, ga zelf bijvoorbeeld niet elke zaterdagmiddag languit op de bank liggen.

Niet teveel regels

Regels zorgen ervoor dat een puber zich irriteert voor alles en nog wat. Je zult waarschijnlijk veel te horen krijgen over de stomme regeltjes op school of op de sportclub. Bij de vorige tips waren een aantal, dat je kunt proberen toe te passen op je pubers. Zorg echter niet voor een overmaat aan regels, omdat een puber dan helemaal geen motivatie meer opbrengt.
© 2012 - 2019 Mwilpshaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pubers motiveren"

Infoteur: Mwilpshaar
Gepubliceerd: 03-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!