InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Wat biedt een Kinderdagcentrum (KDC)

Wat biedt een Kinderdagcentrum (KDC)

Wat biedt een Kinderdagcentrum (KDC) Een kinderdagcentrum, ook wel orthopedagogisch dagcentrum (ODC) genoemd, is een gespecialiseerd kinderdagverblijf voor kinderen met een (ernstige) ontwikkelingsachterstand. Wat biedt een KDC? Welke kinderen kunnen er gebruik van maken? Zijn er kosten aan verbonden?

Wat is een KDC?

Een kinderdagcentrum biedt begeleiding, behandeling en zorg aan kinderen met een ontwikkelingsachterstand. In een kinderdagcentrum worden de kinderen meestal geplaatst in groepjes van maximaal acht, soms negen kinderen met twee begeleiders, soms nog aangevuld met een stagiaire. De groepen worden meestal ingedeeld op leeftijd en soms ook op problematiek. In de groep krijgen de kinderen een activiteitenprogramma aangeboden gericht op ontwikkelingsstimulering. Daarnaast bieden de meeste KDC's verschillende therapieën aan zoals fysiotherapie, logopedie, ergotherapie, muziektherapie etc. Aan een KDC is een orthopedagoog of kinder- en jeugdpsycholoog verbonden. Deze coördineert de behandeling, test de kinderen en biedt pedagogische advisering aan de groepsbegeleiders en de ouders.

Welke kinderen kunnen geplaatst worden op een KDC?

Op een kinderdagcentrum kunnen kinderen en jongeren geplaatst worden in de leeftijd van 0 tot 18 (soms tot 21) jaar. Het gaat om kinderen met een lichte tot ernstige ontwikkelingsachterstand. Bij veel kinderen is er sprake van bijkomende beperkingen en stoornissen in de ontwikkeling zoals autisme spectrum stoornissen, epilepsie, lichamelijke beperkingen en eetproblematiek.

Hoe lang blijft een kind op een KDC?

In Nederland hebben alle kinderen bij wet recht op passend onderwijs en zijn kinderen vanaf 5 jaar leerplichtig. Er wordt daarom gestreefd naar doorstroom naar (speciaal) onderwijs vanaf 5 jaar. Wanneer kinderen daar met 5 jaar nog niet aan toe zijn, is het mogelijk leerplichtontheffing aan te vragen en kan een kind langer blijven. Er zijn ook kinderen die blijvend gebaat zijn bij een combinatie van leren, therapie en zorg en waarvoor moeilijk een passende plek in het onderwijs te vinden is. Deze kinderen kunnen over het algemeen op het KDC blijven. Er zijn echter ook KDC's die een maximum leeftijd van ongeveer 8 jaar hanteren.

Zijn er kosten verbonden aan plaatsing op een KDC?

Om een kind te kunnen plaatsen op een KDC moet een indicatie aangevraagd worden. Wanneer het om een kind gaat dat blijvend zorg nodig zal hebben kan er een indicatie aangevraagd worden bij het zorgkantoor, het gaat dan om zorg in het kader van de wet langdurige zorg (WLZ). In andere gevallen kan een indicatie aangevraagd worden in het het kader van de Jeugdwet, via de gemeente.

Ouders hoeven de kosten in beide gevallen dus niet zelf te dragen. Ook het vervoer valt binnen de indicatie en in de meeste gevallen kunnen de kinderen gebruik maken van taxivervoer. Wel is het mogelijk dat er een grens gehanteerd wordt voor het aantal te rijden kilometers. Soms wordt er bij een grotere vervoersafstand ook wel een eigen bijdrage van ouders gevraagd.

Hoe vind ik een KDC bij mij in de buurt?

Wanneer u het advies hebt gekregen om uw kind op een KDC te plaatsen kunt u zelf op zoek gaan naar een KDC. De meeste organisaties die deze zorg bieden zijn vrij eenvoudig te vinden via het internet. U kunt hierbij ook hulp vragen van de MEE, een regionaal georganiseerde instelling die ondersteuning biedt aan mensen met een beperking en hun netwerk. Voor informatie zie www.mee.nl.
© 2015 - 2019 Femm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.mee.nl
  • www.respijtwijzer.nl
  • www.regelhulp.nl

Reageer op het artikel "Wat biedt een Kinderdagcentrum (KDC)"

Infoteur: Femm
Gepubliceerd: 06-03-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!