InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Kinderdagcentrum (KDC): een plek voor ontwikkeling

Kinderdagcentrum (KDC): een plek voor ontwikkeling

Kinderdagcentrum (KDC): een plek voor ontwikkeling Een kinderdagcentrum is een plek voor kinderen met een beperking. De ontwikkeling van deze kinderen staat centraal en wordt zoveel mogelijk gestimuleerd. Dit gebeurt door middel van therapie en begeleiding. Samen met het kind en de ouders zorgen deze elementen ervoor dat het kind zoveel mogelijk kan bereiken. Na dit traject wordt er gekeken naar de toekomst. Dit kan in de vorm van speciaal onderwijs zijn, maar er kan ook gekeken worden naar dagbesteding of begeleid werken.

Wat is een kinderdagcentrum?

In een kinderdagcentrum (ook wel KDC genoemd), kunnen kinderen tussen de 2 en 18 jaar met een verstandelijke of zelfs meervoudige beperking hulp ontvangen. Ze worden hier geplaatst na een medische indicatie. In het centrum zijn diverse soorten hulpverleners aanwezig die verschillende therapieën aanbieden om de ontwikkeling van de kinderen te stimuleren. Zo is er logopedie, speltherapie, muziektherapie, ergotherapie, fysiotherapie en wordt er aan de hand van (groeps)lesjes spelenderwijs aan de ontwikkeling gewerkt. Het doel is om kinderen, indien mogelijk, door te laten stromen naar speciaal onderwijs. Als dit geen mogelijkheid is, wordt er verder gekeken naar dagbesteding of een andere vorm van hulp.

Verschil medisch kinderdagverblijf

Vaak wordt het medisch kinderdagverblijf door de war gehaald met een kinderdagcentrum. Het verschil tussen een kinderdagcentrum en een medisch kinderdagverblijf is vooral de doelgroep. Op het medisch kinderdagverblijf komen kinderen tot ongeveer acht jaar met problemen in ontwikkeling of met het gedrag. Het kind wordt hier onderzocht en behandeld. Over het algemeen duurt dit proces ongeveer een jaar. De meeste kinderen stromen daarna door naar het reguliere of speciaal onderwijs. In een kinderdagcentrum zijn er een stuk minder kinderen die de kans hebben om door te kunnen stromen.

Hulp vanuit het kinderdagcentrum

In het kinderdagcentrum bevinden zich diverse therapeuten en worden de kinderen in een klein groepje begeleid door een groepsleider. Deze therapeuten en de groepsleider zorgen voor het stimuleren van de ontwikkeling onder leiding van een orthopedagoog. Deze orthopedagoog zorgt voor plannen, begeleiding en houdt de ontwikkeling van de kinderen in de gaten. Kinderen worden vaardigheden aangeleerd, waardoor ze zelfstandiger worden of meer mogelijkheden krijgen.

Vaak zijn de groepen waarin de kinderen zitten, ingericht op niveau of ontwikkelingsvraag. Zo kan er bijvoorbeeld een apart groepje zijn met kinderen met autisme, kinderen die meer vragen hebben op het gebied van gedrag of die specifieke zorg nodig hebben. Ook zijn er groepen die kinderen voorbereiden op school of andere vervolgstappen zoals dagbesteding.

Verwerkingsproces

Het kan voor ouders erg lastig zijn om hun kinderen naar een kinderdagcentrum te zien gaan. Ze hadden plannen voor de toekomst van hun kind, die nu bijgesteld moeten worden. Het is als hulpverlener binnen het kinderdagcentrum belangrijk om hierbij stil te staan. Dit betekent dat het belangrijk is om uitleg te geven, mee te denken, kleine successen te vieren, maar ook om gewoon te luisteren. Het kinderdagcentrum speelt een grote rol in dit proces en zal ouders hierin dan ook begeleiden. Ook wordt er vanuit het centrum hulp geboden op het gebied van opvoeding en gedrag. Soms kan er sprake zijn van een ambulant begeleider in het gezin, die samenwerkt met het kinderdagcentrum. Deze begeleidt ouders in de omgang met hun kind, maar kan ook een rol spelen in het verwerkings- en acceptatieproces van het gehele gezin.

Bekostiging

Als een kind naar een kinderdagcentrum moet, wordt deze hulp vaak bekostigd door de gemeente. Deze kosten worden vergoed op basis van de jeugdwet. Hoe deze hulp kan worden aangevraagd, verschilt per gemeente. De plaatsing in het kinderdagcentrum kan ook worden geregeld op basis van een doorverwijzing van een arts. Vaak is er dan geen indicatie vanuit de gemeente nodig en kan de hulp direct worden opgestart. Doordat er niet veel kinderdagcentra zijn, is afstand vaak een probleem. Daarom wordt er bij de gemeente meestal ook gekeken naar een manier om dit vervoer te regelen.
© 2018 Star2000, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verstandelijke beperkingVoor heel veel mensen is het verschil tussen een lichamelijke en een verstandelijke beperking niet altijd duidelijk. Ze…
Het verschil tussen een stoornis, beperking en een handicapHet verschil tussen een stoornis, beperking en een handicapIn de maatschappij wordt veel gesproken over mensen met stoornissen, beperkingen en handicaps. Vaak wordt de definitie v…
Lichamelijke beperkingHeel veel mensen weten nog steeds niet goed wat nu precies een lichamelijke beperking is. Er is nog steeds heel veel ond…
Wat is G-voetbal en wie kunnen er in het G-voetbal spelen?G‑voetbal is bedoeld voor mensen die vanwege een lichamelijke en/of verstandelijke beperking belemmerd zijn in hun…
Mindfulness en een licht verstandelijke beperkingMindfulness en een licht verstandelijke beperkingJe hoort het tegenwoordig steeds vaker, kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking krijgen les in mindfulness.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Prawny, Pixabay
  • https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-nodig/kinderdagcentrum-(kdc)
  • https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/images/downloads/professionals/participatie/Factsheet%20Kinderdagcentrum%20en%20medisch%20kleuterdagverblijf.pdf
  • http://www.oro.nl/1/Welkom-bij-Oro/Content-Helpers/Locaties/Binderen-Kinderdagcentrum.html
  • https://www.mijnvoorelkaar.nl/is/een-vraag-over/opvoeding/kind-met-beperking/behandeling-en-verblijf/kinderdagcentrum-kdc#zelfstandigheid

Reageer op het artikel "Kinderdagcentrum (KDC): een plek voor ontwikkeling"

Infoteur: Star2000
Gepubliceerd: 24-10-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!