Het bejaardenpak AGNES: ook commercieel interessant

Het bejaardenpak Agnes
Ingenieurs en ontwerpers braken zich het hoofd om in te schatten wat ouderen precies wel en niet meer zo goed kunnen en ze wouden dit dan ook zelf kunnen ervaren. Het waren Lisa D'Ambrosio en Rozanne Puleo van het Agelab van het Massachusetts Institute of Technology die de koe bij de hoorns vatten en een pak ontwierpen zodat ze zelf op jongere leeftijd konden meemaken hoe het is om in het leven te staan als een 75-jarige. Wanneer je het bejaardenpak aandoet ervaar je hoe het is om de motoriek, flexibiliteit, gehoor, het zicht en de spierkracht van een doorsnee-75 jarige bejaarde te hebben. Het pak werd niet enkel uitgevonden om te zien hoe je je zou voortbewegen en welke levenskwaliteit je nog hebt maar ook omdat het commercieel interessant is. Zo voeren personen testen uit in supermarktketens en winkels om te zien hoe en waar producten zich het beste voor ouderen kunnen bevinden.Uit wat bestaat het pak?
Gele bandenVia de gele banden wordt gesimuleerd hoe is het om stijve gewrichten en spieren te hebben.
Neckbrace
De neckbrace zorgt ervoor dat het gevoel van een stijve en stramme nek ontstaat.
Bril
De bril dient om meer moeilijkheden te ondervinden bij het lezen van kleinere letters.
Oordopjes
Daarnaast zijn er ook oordopjes om je minder goed te doen laten horen.
Oncomfortabele schoenen
Speciale schoenen die er voor zorgen dat je minder vlot en soepel kan lopen. Je kan er ook gemakkelijker mee uit balans geraken.
Helm elastiek
Aan de helm bevindt zich ook een elastiek die er voor zorgt dat de helm wat naar beneden getrokken wordt, waardoor je automatisch wat krommer gaat lopen.
Het pak legt dus een enorme weerslag op je lichamelijke gesteldheid en wil je op die manier letterlijk doen voelen hoe het is als je ouder bent.
Dag van de zorg

Sponsoring
Zowel de Vlaamse overheid als Flander's Care, VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en beroepsopleiding), de ambassadeur van de zorgberoepen Lon Holtzer en koepelorganisaties uit zorg- en welzijnssector staan achter dit initiatief. Ook volgende commerciële partners steunen:
- Spa
- SD Workx
- Spar
- Jules Destrooper
- KBC
- Radio 2
- Goed Gevoel
- Mediahuis