Factoren die de ontwikkeling beïnvloeden
Als je de opleiding SPW doet en je hebt als doelgroep kinderen gekozen, moet je op een gegeven moment weten welke factoren de ontwikkeling van het jonge kind beïnvloeden. Hieronder volgt een korte uiteenzetting hierover.
Wat is ontwikkelingspsychologie?
Het bestuderen van
gedrag, denken en beleven van mensen in verschillende levensfasen, vanaf de geboorte tot aan het einde van het leven.
Factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling
Interne factoren:
- Aangeboren geschiktheid (erfelijk materiaal, talent)
Externe factoren
- Milieu (kans op opleiding bijvoorbeeld)
- Fysische omgeving (denk aan Tjernobyl)
Belemmerende factoren
Belemmerende factoren in de doelgroep t.a.v. bepaalde ontwikkelingsgebieden:
Deze kunnen de oorsprong hebben in het kind, het gezin en/of de omgeving.
Het kind:
- Het geslacht: vanaf 3 jaar blijkt dat jongens meer agressief gedrag vertonen dan meisjes.
- Neuropsychologische tekortkomingen of temperamentkenmerken bij de geboorte die kunnen leiden tot verhoogde impulsiviteit en verstoorde emotieregulatie in de kleuterleeftijd.
Het gezin:
- Onveilige hechting van het kind met (één van) de ouders.
- Een ongunstig gezinsklimaat: ouders ondersteunen het kinderen te weinig en/of hanteren harde straffen en inconsequente disciplinering. waarbij ouders kinderen te weinig ondersteunen en vaak harde straffen en inconsequente disciplinering gebruiken, vergroot het risico op de ontwikkeling van gedragsproblemen bij het kind. Dit kan leiden tot tekorten in vaardigheden betreffende problemen oplossen en sociale informatieverwerking, tekorten in het ontwikkelen van competentie en sociale interacties bemoeilijken.
- De ouders geven het kind te weinig aandacht of veel negatieve aandacht.
- De ouders zijn onzeker in hun opvoeding.
- Veel ruzie thuis tussen ouders of een scheiding tussen ouders.
De omgeving:
- Armoede en sociale uitsluiting. Er blijkt een verband te bestaan tussen armoede en sociale uitsluiting, en gedragsproblemen bij kinderen. Dat verband wordt echter gedeeltelijk beïnvloed door problemen in het gezin (bijv. huwelijksproblemen) of problemen bij de opvoeding (bijv. tekorten in opvoedingsvaardigheden).
- Opgroeien in een sterk vervuilde omgeving (Tsernobyl bijvoorbeeld).
De problemen die zich kunnen voordoen in de doelgroep:
- Kinderen vertonen agressief gedrag naar andere kinderen toe.
- Kinderen hebben een autoriteitsprobleem: luisteren niet naar de leidsters.
- Kinderen reageren niet op prikkels, zijn in zichzelf gekeerd.
- Liegen, pesten, pikken.
- Kinderen vertonen druk en impulsief gedrag.
De aspecten waarmee men zich over het algemeen in deze fase bezig houdt:
Kinderen zijn op deze leeftijd gericht op handelen en spelen. Dit doen ze egocentrisch en op zichzelf gericht. De jonge peuters spelen solitair door middel van parallel spel: d.w.z. wel naast elkaar maar niet met elkaar. Ze ontdekken hun eigen identiteit, van daaruit komt de “nee-fase.” Ze worden minder afhankelijk. Verder breiden ze hun
taalkennis uit, en oefenen ze de grove
motoriek. De oudere peuters oefenen ook de fijne
motoriek, hoewel dit nog niet veel ontwikkeld wordt.
Reactie
Floride, 07-10-2008
Hoi ik vind dat echt een leuk bron :-) ik heb een opdracht van school ik moet info zoken over wat kunnen belemmerende factoren zijn in de lichamelijke, geestelijke en ontwikkeling van kinderen jha maar allen ik kan het info niet zo goed vinden :-( ik u mij daar bij helpen
alvast bedank floride:-p
Reactie infoteur, 30-10-2008
Hai, dank je wel voor je reactie. Fijn dat je er wat aan hebt. Ik zou zeggen: houdt mijn pagina in de gaten. Want nu staat er nog voornamelijk info op w.b. sociaal-emotionele ontwikkeling, maar er komt nog meer bij…
Je kijkt dan bij Info nu bij 'infoteurs' en dan bij 'ssandra3108'. Vervolgens klik je op school en educatie… Succes.