InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Factoren die de ontwikkeling beïnvloeden

Factoren die de ontwikkeling beïnvloeden

Factoren die de ontwikkeling beïnvloeden Als je de opleiding SPW doet en je hebt als doelgroep kinderen gekozen, moet je op een gegeven moment weten welke factoren de ontwikkeling van het jonge kind beïnvloeden. Hieronder volgt een korte uiteenzetting hierover.

Wat is ontwikkelingspsychologie?

Het bestuderen van gedrag, denken en beleven van mensen in verschillende levensfasen, vanaf de geboorte tot aan het einde van het leven.

Factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling

Interne factoren:

  • Aangeboren geschiktheid (erfelijk materiaal, talent)

Externe factoren

  • Milieu (kans op opleiding bijvoorbeeld)
  • Fysische omgeving (denk aan Tjernobyl)

Belemmerende factoren

Belemmerende factoren in de doelgroep t.a.v. bepaalde ontwikkelingsgebieden:
Deze kunnen de oorsprong hebben in het kind, het gezin en/of de omgeving.

Het kind:

  • Het geslacht: vanaf 3 jaar blijkt dat jongens meer agressief gedrag vertonen dan meisjes.
  • Neuropsychologische tekortkomingen of temperamentkenmerken bij de geboorte die kunnen leiden tot verhoogde impulsiviteit en verstoorde emotieregulatie in de kleuterleeftijd.

Het gezin:

  • Onveilige hechting van het kind met (één van) de ouders.
  • Een ongunstig gezinsklimaat: ouders ondersteunen het kinderen te weinig en/of hanteren harde straffen en inconsequente disciplinering. waarbij ouders kinderen te weinig ondersteunen en vaak harde straffen en inconsequente disciplinering gebruiken, vergroot het risico op de ontwikkeling van gedragsproblemen bij het kind. Dit kan leiden tot tekorten in vaardigheden betreffende problemen oplossen en sociale informatieverwerking, tekorten in het ontwikkelen van competentie en sociale interacties bemoeilijken.
  • De ouders geven het kind te weinig aandacht of veel negatieve aandacht.
  • De ouders zijn onzeker in hun opvoeding.
  • Veel ruzie thuis tussen ouders of een scheiding tussen ouders.

De omgeving:

  • Armoede en sociale uitsluiting. Er blijkt een verband te bestaan tussen armoede en sociale uitsluiting, en gedragsproblemen bij kinderen. Dat verband wordt echter gedeeltelijk beïnvloed door problemen in het gezin (bijv. huwelijksproblemen) of problemen bij de opvoeding (bijv. tekorten in opvoedingsvaardigheden).
  • Opgroeien in een sterk vervuilde omgeving (Tsernobyl bijvoorbeeld).

De problemen die zich kunnen voordoen in de doelgroep:

  • Kinderen vertonen agressief gedrag naar andere kinderen toe.
  • Kinderen hebben een autoriteitsprobleem: luisteren niet naar de leidsters.
  • Kinderen reageren niet op prikkels, zijn in zichzelf gekeerd.
  • Liegen, pesten, pikken.
  • Kinderen vertonen druk en impulsief gedrag.

De aspecten waarmee men zich over het algemeen in deze fase bezig houdt:

Kinderen zijn op deze leeftijd gericht op handelen en spelen. Dit doen ze egocentrisch en op zichzelf gericht. De jonge peuters spelen solitair door middel van parallel spel: d.w.z. wel naast elkaar maar niet met elkaar. Ze ontdekken hun eigen identiteit, van daaruit komt de “nee-fase.” Ze worden minder afhankelijk. Verder breiden ze hun taalkennis uit, en oefenen ze de grove motoriek. De oudere peuters oefenen ook de fijne motoriek, hoewel dit nog niet veel ontwikkeld wordt.
© 2007 - 2019 Ssandra3108, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ontwikkelingsfasen: morele ontwikkeling van kinderenOntwikkelingsfasen: morele ontwikkeling van kinderenWanneer je kinderen begeleid, voor je SPW stage of als leidster op het kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of peute…
Kenmerken van peutersKenmerken van peutersHier zijn de kenmerken van een peuter, we noemen de sociale, geestelijke en lichamelijke kenmerken.
Speelgoed, welk speelgoed is geschikt voor peutersSpeelgoed, welk speelgoed is geschikt voor peutersPeuters spelen heel veel, het is de belangrijkste bezigheid van een peuter. Wat is nu geschikt en veilig speelgoed voor…
Stromingen binnen de pedagogiekStromingen binnen de pedagogiekBinnen de pedagogiek kennen we meerdere stromingen. De stromingen bestaan uit een aantal theoriën. Het is aan de pedagoo…
SPW: begeleidingsbehoeften, sociaal-emotioneelSPW: begeleidingsbehoeften, sociaal-emotioneelAls je werkt met de doelgroep kinderen, als SPW' er of student SPW-opleiding, is het handig om meer te weten te komen ov…

Reageer op het artikel "Factoren die de ontwikkeling beïnvloeden"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Floride, 07-10-2008 17:42 #2
Hoi ik vind dat echt een leuk bron :-) ik heb een opdracht van school ik moet info zoken over wat kunnen belemmerende factoren zijn in de lichamelijke, geestelijke en ontwikkeling van kinderen jha maar allen ik kan het info niet zo goed vinden :-( ik u mij daar bij helpen
alvast bedank floride:-p Reactie infoteur, 30-10-2008
Hai, dank je wel voor je reactie. Fijn dat je er wat aan hebt. Ik zou zeggen: houdt mijn pagina in de gaten. Want nu staat er nog voornamelijk info op w.b. sociaal-emotionele ontwikkeling, maar er komt nog meer bij…
Je kijkt dan bij Info nu bij 'infoteurs' en dan bij 'ssandra3108'. Vervolgens klik je op school en educatie… Succes.

Micheal Roermond, 25-12-2007 18:44 #1
Hallo, ik vind dit echt een hele goede bron en daarvoor wil ik u graag bedanken, misschien kunt u me bij mijn opdracht helpen, ik moet 10 doelgroepkenmerken van kinderen van 11/12 jaar vinden.En het gaat om kinderen die leven in een achterstandwijk in Enschede.

Alvast bedankt, Micheal

ps. als u geen interesse heeft, om mij te helpen toch bedankt voor u nuttige artikel

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Reacties: 2
Schrijf mee!