InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Fulltime moeders

Fulltime moeders

Fulltime moeders Tot halverwege de vorige eeuw was het nog heel gebruikelijk dat de meeste moeders thuis waren bij de kinderen. Sterker nog, het is heel gebruikelijk geweest dat de getrouwde vrouw stopte met werken. In de jaren zestig is daar langzaam verandering in gekomen. Vrouwen hebben immers meer rechten dan het aanrecht. Hoewel dit absoluut het geval is, zie je nu toch weer steeds meer vrouwen thuis bij de kleine kinderen. Misschien draagt de verminderde bijdrage voor kinderopvang daar wel en stukje aan bij, maar er zijn steeds meer moeders die er bewust voor kiezen om thuis te blijven bij de kinderen.

Redenen?

Als je een aantal van de thuisblijvende moeders vraagt, zijn er meestal meerdere redenen voor. Toch valt op dat men eigenlijk allemaal als belangrijke reden opgeeft, dat als je buitenshuis werkt je meer dan alleen die werkuren weg bent van je kinderen. Je ziet je kinderen nauwelijks opgroeien, want behalve de werkuren heb je de reistijd, boodschappen doen voor het eten die avond en vervolgens ga je de keuken in. Hoeveel tijd blijft er dan met de kinderen over? Fulltime werken wil zeggen dat het zien opgroeien van je kinderen zich voor een groot gedeelte beperkt tot de weekenden.

Als kinderen ouder worden zijn ze in de avonduren wellicht wel wat langer op, maar dan is de vooravond – na het eten – ook wel zo prettig om met vriendjes door te brengen. Men geeft bijna geheel gelijkluidend aan dat ze de specifieke dingen van het opgroeien voor een deel missen en het eerder van horen zeggen hebben. Kinderen willen hebben, ze krijgen om ze vervolgens vanaf de jongste luiers al naar de crèche te sturen, is wat steeds meer moeders niet meer willen. Dat de financiële bijdrage van de regering weggevallen is, kan wel aan het nemen van deze beslissing hebben bijgedragen. Toch zijn er ook veel vrouwen die al eerder beslist hebben om de jongste jaren in ieder geval thuis te blijven en de opvoeding en het groeiproces fulltime voor hun rekening te nemen.

Waarom de vrouw?

De vrouw is van oudsher de verzorger en hoewel langzaam maar zeker de vrouw de weg naar de topfuncties weten te vinden, zijn het nog steeds vrouwen die stoppen als een van de partners na de geboorte van een kind stopt met werken. Er wordt voor een groot deel naar de salarissen gekeken en nog steeds verdienen man over het algemeen meer.
Toch zijn er steeds meer vrouwen die beslissing in ieder geval een aantal jaren te stoppen, ook al maakt het salarieel niet veel uit.

Uit het arbeidsproces

Behalve dat mensen het nog steeds zelf moeten kunnen bepalen, brengt (tijdelijk) uit het arbeidsproces stappen behalve voordelen ook nadelen mee. Dit heeft met name betrekking op de achterstand in het arbeidsproces die je oploopt en het instappen, na een aantal jaren, maakt het dan niet gemakkelijker. Dit zal niet voor ieder beroep evenveel impact hebben, maar in enkele jaren kan er veel gebeuren.
Daarnaast speelt de onafhankelijkheid van de andere partner een rol. Zolang een stel samen is, hoeft er dan nog niet zoveel aan de hand te zijn (behalve als het niet hebben van een eigen inkomen psychische gevolgen heeft), maar gegeven het feit dat veel relaties maar een aantal jaren stand houdt, komen dan mogelijk de problemen in beeld.

Deeltijd

Een variant op de moeders die tijdelijk fulltime thuis zijn, is dat beide partners deeltijd gaan werken. Banen moeten zich er voor lenen en beide partners moeten goede afspraken maken, maar het is een variant die je ook wat vaker ziet. Het feit dat je als ouders gewoon je kind zelf opvoed, ziet opgroeien en alle veranderingen meemaakt, maakt dat dit ook een optie is die terrein wint. Daarentegen groeit de groep mannen die fulltime thuis is nauwelijks tot niet.

Tekort

Groeien kinderen minder goed op als ze veel in de crèche zijn? De onderzoeken die gedaan worden, wijzen dit niet uit. Maar dan neemt niet weg dat er ook ouders zijn die vinden dat ze tekort schieten als ze niet veel bij hun kind zijn. Dit lijkt echter niet de juiste motivatie om te stoppen. Het kan je zelfs gaan frustreren als je bijvoorbeeld (tijdelijk) niet in het arbeidsproces zit. Daar doe uiteindelijk je kinderen ook geen goed mee.

Tegenstanders

Natuurlijk zijn er ook tegenstanders en zien andere (veelal vrouwen) het als een achteruitgang van de zakelijke ontwikkeling van de vrouw. Het moet nog blijken of dit inderdaad het geval is, verschil tussen mannen en vrouwen – ook op zakelijk vlak – zal er altijd zijn. Alle regels ten spijt, kijken werkgevers bij vrouwen in de leeftijd dat er wel eens kinderen zouden kunnen komen, nog steeds of het wel zinvol is deze vrouw aan te nemen. Diezelfde vrouw kan immers zomaar weer een half jaar of wat uit het arbeidsproces zijn en dan moet er vervanging komen en dat kost tijd en geld. Spreekt iemand uit dat hij/zij op basis daarvan een beslissing neemt? Nee, want dat mag niet. Maar de beslisser beslist en vindt altijd wel een reden om die vrouw dan toch niet aan te nemen, ook al is ze de beste. Zal er dus ooit honderd procent gelijkheid zijn… niet waarschijnlijk.

Vechten tegen de bierkaai lijkt vruchteloos. Doorgaan met de ontwikkeling en vrouwen die er – met of zonder kroost – voor willen gaan, lijkt vooralsnog het enige wat werkt in deze. Maar de keuze is vrij en niemand is er meer of minder door als ouder.
Gerelateerde artikelen
Lof tijdschrift voor werkende moeders met ambitieEen tijdschrift voor werkende moeders met ambitie gemaakt door werkende moeders. Moeders die graag succesvol zijn op zow…
Werkende mama's zonder schuldgevoelWerkende mama's zonder schuldgevoelMama's die het jaar na hun bevalling weer aan de slag gaan, hebben voortaan geen enkele reden meer om zich schuldig te v…
Werkende moeder in balansWerkende moeder in balansAls werkende moeder ben je steeds op zoek naar een balans tussen het ouderschap en werk. Het is lastig om de juiste comb…
MIM - Moeders Informeren MoedersMIM - Moeders Informeren MoedersWanneer je voor het eerst een kindje krijgt, verandert heel je wereld. Soms is het lastig om in één keer weer je draai t…
Minder uren gaan werkenMinder uren gaan werkenTegenwoordig is het niet meer standaard om veertig uur en vijf dagen in de week te werken. Mensen gaan steeds meer waard…
Bronnen en referenties
  • C. Leeflang – psycholoog
  • B. Tevenaar - psycholoog

Reageer op het artikel "Fulltime moeders"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!