InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > De feestdagen voor nieuw samengestelde gezinnen

De feestdagen voor nieuw samengestelde gezinnen

De feestdagen doorkomen is niet makkelijk, en zeker niet voor de ouders van nieuw samengestelde gezinnen. Elke ouder wil de kinderen dan bij hem/haar, om te zien hoe ze hun mooi ingepakte cadeaus van onder de kerstboom halen en openen. Als ouder wil je de glimlach op het gezicht van je kind dan zien. Maar na een scheiding ligt dit niet altijd even simpel. Welke ouder krijgt de kinderen op kerstavond, en welke ouder krijgt de kinderen op kerstdag zelf?

Wat is het eerlijkste?

Is het eerlijk dat de moeder de kinderen krijgt? Zij heeft ze in de meeste gevallen al het hele jaar door. Misschien is het dan wel eerlijker dat de vader ze krijgt, aangezien hij de kinderen vaak alleen in het weekend ziet. Hoe moeten ouders dit dus regelen?

Hoe is het voor de kinderen

Voor de kinderen zelf is de periode rond kerst zeker ook niet makkelijk, ze hebben hierbij vaak last van verschillende, tegenstrijdige gevoelens.

  • Kinderen kunnen onzeker zijn over bij welke ouder ze deze dagen zullen doorbrengen, vaak weten ze pas op het laatste waar ze zullen zijn. Ze durven het vaak ook niet aan hun ouders vragen omdat ze denken dat ze er niet over willen praten en wachten dan maar gewoon af wat er gebeurt.
  • Het gevoel om zich in twee te moeten splitsen is ook iets dat frequent voorkomt, kinderen willen niet dat ze tijdens een feest als kerst één ouder moeten missen, ze willen natuurlijk bij allebei zijn. Ofwel missen ze de vader, ofwel de moeder. Hoewel dit het hele jaar door zo is, is dit gevoel extra sterk tijdens de feestdagen.
  • Soms voelen kinderen ook opluchting, de feestdagen verlopen nu de ouders uit elkaar zijn misschien wel serener en rustiger dan toen de ouders nog bij elkaar waren. En natuurlijk is het nu ook twee keer feest, in plaats van één keer.

Oplossingen

  • Sommige ouders wisselen elk jaar af, het ene jaar krijgt de moeder ze, het jaar daarop zijn de kinderen bij de vader.
  • Andere ouders regelen het dan weer zo dat ze bij de ene ouder zijn op kerstavond, maar op kerstdag zelf zijn ze dan weer bij de ander.
  • Er zijn ook een paar uitzonderingen waar de ouders hun moeilijkheden één keer per jaar opzij zetten en met de feestdagen terug samenkomen als één grote familie, om zo allebei te kunnen genieten wanneer de kinderen hun pakjes openen. Dit is natuurlijk moeilijker wanneer één of beide ouders ondertussen een nieuwe partner heeft, die dan vaak ook nog kinderen heeft.

Goede afspraken maken goede vrienden is een gezegde dat hier zeker opgaat. Zorg dat zowel jij, je ex-partner en de kinderen ruime tijd op voorhand weten wie waar wanneer zal zijn. Zo kan iedereen alles goed op tijd plannen, en kunnen ook bezoeken aan grootouders of andere familieleden makkelijker ingepland worden.

Waar je het voor doet

Lid zijn van een gezin met gescheiden ouders is altijd moeilijk, maar rond de feestdagen wordt het altijd nog lastiger. Je wil het beste voor je kinderen, maar soms is het moeilijk om de moeilijkheden tussen de ex-partners opzij te zetten zodat de kinderen een fantastische kerst hebben. Want is het niet ontzettend veel waard om je kind te zien glunderen bij het openen van dat ene pakje waar het zo hard op hoopte?

Eender voor welke optie je kiest, onthou dat Kerstmis een tijd is van geven, een nieuw begin, plezier. Het is ook een tijd om vergiffenis te schenken voor wat er in het verleden is misgelopen, maar bovenal is Kerstmis een periode van liefde. Is het niet meer voor elkaar, dan wel voor de kinderen, want deze heb je gemeenschappelijk voor de rest van je leven.
© 2011 - 2019 Superfrostie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kinderen en scheidenKinderen en scheidenScheiden is een van de meest voorkomende problemen binnen een gezin. Vaak lijden de kinderen onder ruzies van de ouders…
Kinderen en relatieproblemen: scheiden of blijven?Kinderen en relatieproblemen: scheiden of blijven?Moet je bij elkaar blijven wegens de kinderen? Als de relatie zo slechts is dat er dagelijks sprake is van conflicten, r…
Wel of niet scheiden als er kinderen in het spel zijn?Wel of niet scheiden als er kinderen in het spel zijn?Een scheiding is altijd moeilijk. Maar vooral wanneer er kinderen is het spel zijn, is het een gevoelig onderwerp. Moet…
Advies en tips voor ouders die gaan of willen scheidenAdvies en tips voor ouders die gaan of willen scheidenTegenwoordig lopen veel relaties op de klippen, soms na jaren van therapie en moeite. Scheiden is nooit leuk; voor jezel…
De (kinder)strijd tussen gescheiden partnersDe (kinder)strijd tussen gescheiden partnersHet is actueel en terecht, want veel kinderen komen tijdens en na de scheiding van hun ouders tussen wal en schip terech…

Reageer op het artikel "De feestdagen voor nieuw samengestelde gezinnen"

Infoteur: Superfrostie
Gepubliceerd: 29-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!