InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Kinderen en relatieproblemen: scheiden of blijven?

Kinderen en relatieproblemen: scheiden of blijven?

Kinderen en relatieproblemen: scheiden of blijven? Moet je bij elkaar blijven wegens de kinderen? Als de relatie zo slechts is dat er dagelijks sprake is van conflicten, ruzie en spanningen, wat is dan beter voor de kinderen? Scheiden? Bij elkaar blijven? Wat zeggen de deskundigen en wat zeggen de wetenschappers over deze moeilijke vraag? Wat zijn de gevolgen van een scheiding?

Samen blijven

Moet je bij elkaar blijven voor de kinderen? Scheidingsdeskundige Ed Spruijt van de Universiteit Utrecht (faculteit Sociale Wetenschappen) :”Ja, het is beter voor de kinderen om bij elkaar te blijven.” Ed Spruijt is in het bijzonder geinteresseerd in de gevolgen van een scheiding. In het kort: Kinderen hebben geen gelukkige ouders nodig en tijdens een scheiding zijn er drie partijen: Vader, moeder en het kind. Het kind is altijd de zwakste partij.

Schade

Volgens de Amerikaanse psychologe Judith Wallerstein brengt een scheiding de kinderen grote schade toe, die levenslang gevolgen kan hebben. Judith Wallerstein volgde als wetenschappelijk onderzoekster 30 jaar lang de kinderen van gescheiden Amerikaanse gezinnen. Haar bevindingen over de gevolgen van een scheiding voor een kind publiceerde ze in haar boek: “The unexpected legacy of divorce.”

Wetenschappers

Er zijn veel wetenschappers die de resultaten van Judiths Wallerstein onderzoek: “Scheiding brengt kinderen schade toe” als onzin kenmerken: volgens hen is het onderzoek niet op een wetenschappelijk correcte manier uitgevoerd. Als het onderzoek niet goed is uitgevoerd, kunnen de resultaten niet als betrouwbaar worden gekenmerkt. Volgens deze wetenschappers doen de kinderen van gescheiden ouders het behoorlijk goed: 75 tot 80% van de scheidingskinderen doet het prima!

Verwarrend!

Hoe zit het nu? De uitslagen zijn behoorlijk verwarrend!

Conflicten

Waar we rekening mee moeten houden is, volgens scheidingsdeskundige Ed Spruijt, is of er tussen de ouders veel conflicten, ruzie en spanningen zijn. Een ongezonde leefomgeving voor het kind dus.
  • Kinderen afkomstig uit gescheiden gezinnen waar veel ruzie is, hebben de meeste problemen,
  • Kinderen uit niet gescheiden gezinnen waar veel conflicten zijn, zijn iets beter af dan de kinderen uit gescheiden gezinnen waar veel ruzie is.
  • Kinderen uit gescheiden gezinnen met weinig conflicten, zijn het best af onder de kinderen in gezinnen waar conflicten, ruzie en spanning vaak voorkomt.
Heeft het zin om te scheiden als er veel conflicten heerst? Is het zinvol te scheiden als er veel ruzie en spanning heerst? Wat is goed voor het kind? Volgens Ed Spruijt is het beter om te scheiden, MITS de ruzies, conflicten en spanningen tussen de ouders stoppen na de scheiding!

Problemen

Welke problemen kunnen er ontstaan bij kinderen van gescheiden ouders? Volgens Ed Spruijt:
  • Kinderen van gescheiden ouders zijn over het algemeen slechter af,
  • Ze zijn agressiever,
  • Ze drinken en blowen meer,
  • Ze ervaren meer stress in het leven,
  • Ze ervaren meer depressieve gevoelens,
  • Ze hebben een lager opleidingsniveau dan gemiddeld,
  • Ze hebben een grotere kans om later ook te gaan scheiden.
Het is goed voor ouders die van plan zijn te gaan scheiden, om het volgende artikel te lezen: Kinderen: emotionele gevolgen scheiding ouders .

Bij elkaar blijven

Dus? Bij elkaar blijven? Moeten de ouders bij elkaar blijven als ze totaal op elkaar zijn uitgekeken? Is het belang van het kind sterker en belangrijker dan het belang van de ouders? Ed Spruijt is kort in zijn antwoord: “Ja.” Zijn bevindingen: wie kinderen neemt, neemt een enorme hoeveelheid verantwoordelijkheid op zijn schouders. Volgens Ed Spruijt: in deze tijd van zelfontplooiing en individuele ontwikkeling word het belang van de kinderen geregeld “vergeten.” Nadenken over andere oplossingen i.p.v. te gaan scheiden is beter voor het kind.

Scheiden?

Wat als het uit elkaar gaan van de ouders echt onvermijdelijk is? Hoe te handelen? Scheidingsdeskundige Ed Spruijt drukt iedere ouder op het hart om de scheiding met kinderen zo schadevrij mogelijk te laten verlopen. Denk aan:
  • Maak elkaar niet zwart waar de kinderen bij zijn,
  • Maak geen ruzie waar de kinderen bij zijn,
  • Zoek deskundige hulp en begeleiding voor de kinderen tijdens de scheiding.

Geweld

Volgens scheidingsdeskundige Ed Spruijt is bij elkaar blijven voor de kinderen beter. Tenzij: als de ouders samen vechten of als de een de ander met de dood bedreigd of enig ander huiselijk geweld: scheiden!
Gerelateerde artikelen
Gevolgen echtscheiding kindEchtscheiding heeft niet alleen financiële en juridische gevolgen, maar ook emotionele gevolgen voor de betrokkenen. Dit…
Ouderschapsplan en mediatorOuderschapsplan en mediatorVanaf 1 maart 2009 is het verplicht om bij een echtscheiding een ouderschapsplan op te stellen. Steeds vaker schakelen m…
Kinderen en scheidenKinderen en scheidenScheiden is een van de meest voorkomende problemen binnen een gezin. Vaak lijden de kinderen onder ruzies van de ouders…
Echtscheiding: hoe ga je scheiden?Echtscheiding: hoe ga je scheiden?Het zal niet de bedoeling zijn op het moment dat je gaat trouwen, maar helaas eindigen vele bruiloften in een echtscheid…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Judith_Wallerstein
  • http://www.pbs.org/newshour/conversation/july-dec00/wallerstein_12-19.htm
  • http://www.nwo.nl/files.nsf/pages/NWOA_7VVD9S/$file/State_of_the_Art_Spruijt.pdf
  • http://www.scheidingskinderen.nl/
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ouder-en-gezin/71999-kinderen-emotionele-gevolgen-scheiding-van-de-ouders.html
  • Psychologie magazine Mei 2011 – Moet je bij elkaar blijven voor de kinderen?

Reageer op het artikel "Kinderen en relatieproblemen: scheiden of blijven?"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 02-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!