InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Wel of niet scheiden als er kinderen in het spel zijn?

Wel of niet scheiden als er kinderen in het spel zijn?

Wel of niet scheiden als er kinderen in het spel zijn? Een scheiding is altijd moeilijk. Maar vooral wanneer er kinderen is het spel zijn, is het een gevoelig onderwerp. Moet je de scheiding wel doorzetten of is het in sommige gevallen toch beter om toch bij elkaar te blijven? Weeg altijd alles goed tegen elkaar af voordat je een beslissing maakt. Wat je ook kiest, toch zal het in veel gevallen een moeilijke beslissing zijn, waarbij je helaas niet altijd mensen kunt ontzien. Voor kinderen is het niet fijn om een thuissituatie te hebben waarbij er veel ruzie is. Dit geeft een onveilig gevoel en kan een kind onnodig onzeker maken. Echter een scheiding is ook een heftige gebeurtenis, die een grote impact heeft op het leven van een kind.

Waarom scheiden?

Aan scheiden denk je niet zomaar. Dit is natuurlijk al een teken dat de relatie niet goed meer verloopt. In ieder geval niet goed genoeg om nog langer bij elkaar te blijven. Jaarlijks zijn er in Nederland 70.000 kinderen waarvan de ouders besluiten om te gaan scheiden. Verder is gebleken dat een kind van gescheiden ouders, zelf ook tweemaal zoveel kans heeft om later te gaan scheiden.

Ruzie binnen het gezin

Wanneer er regelmatig ruzies plaatsvinden binnen een gezin, is dit natuurlijk niet goed voor de ontwikkeling van de kinderen. Zij kunnen er erg onzeker van worden, en kunnen hierdoor veranderen in een heel ander kind. Ook kan het zijn dat de kinderen erg bezorgd worden om hun ouders wanneer de ouders niet goed meer met elkaar overweg kunnen. Het kind kan bijvoorbeeld medelijden krijgen met zijn vader of moeder, waardoor het zich verantwoordelijk gaat voelen. In principe neemt het kind op die manier dus een vader- of moederrol aan. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Een scheiding kan de situatie in sommige gevallen verbeteren...

Voor een kind kan het dus zelfs positief uitpakken wanneer de ouders gaan scheiden. De kinderen hoeven zich niet langer te bekommeren om de ruzies tussen hun ouders. Ook is gebleken dat kinderen van gescheiden ouders zelfs een stuk zelfstandiger zijn. Dit komt omdat zij vaak op jonge leeftijd al veel zelf moeten regelen. Vooral oudere kinderen kunnen zelfs opgelucht zijn wanneer de ouders er voor kiezen te gaan scheiden. Dit gevoel heerst vooral bij kinderen ouder dan 10 jaar. Ze leven vaak al jaren lang in de ruzies (en soms zelfs agressie) van hun ouders. Ze zijn dan vooral opgelucht, omdat de spanningen eindelijk zullen verdwijnen.

Waarom niet scheiden?

In sommige gevallen kan het wel beter voelen om gewoon bij elkaar te blijven. Wanneer je geen ruzie hebt en gewoon met elkaar door één deur kunt, kan het zijn dat je omwille van de kinderen bij elkaar wilt blijven. De ouders zijn de basis van ieder kind. Kinderen willen in veel gevallen dan ook niets liever dan twee ouders die bij elkaar zijn, ongeacht wat er zich heeft afgespeeld binnen de relatie. Deze situatie komt over het algemeen vaker voor bij jongere kinderen, onder de 10 jaar. Bij een scheiding komt het kind ook voor een moeilijke keuze te staan. Voor zijn gevoel zal hij namelijk altijd één ouder tekort doen. Kinderen zullen altijd het gevoel houden te moeten kiezen tussen één van de ouders. Bij wie gaat het kind vaker wonen? Uit onderzoek is gebleken dat 15% van de kinderen 1 jaar na de scheiding al geen contact meer heeft met de ouder die het oorspronkelijke huis heeft verlaten.

Conclusie

Je kunt dus stellen dat een scheiding in alle gevallen schade toebrengt, maar het niet doorzetten van een scheiding kan evengoed veel schade aanrichten bij een kind. Of het verstandig is om wel of niet te scheiden, is dus echt per situatie verschillend. Hoe een kind er mee om zal gaan is sterk afhankelijk van de leeftijd van het kind. in het algemeen geldt: hoe ouder het kind, hoe beter. Toch is het voor kinderen in de puberteit ook vaak lastig om er mee om te gaan dat hun ouders uit elkaar zullen gaan. Een ander belangrijk punt is het karakter van het kind. Dit bepaald ook voor een groot deel hoe het kind er mee op zal gaan.

Probeer altijd op een volwassen manier eruit te komen, door veel met elkaar te praten!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.kinderenineenscheiding.nl

Reageer op het artikel "Wel of niet scheiden als er kinderen in het spel zijn?"

Infoteur: Denn
Laatste update: 07-02-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!