InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Grootouders zijn geen kinderopvang

Grootouders zijn geen kinderopvang

Grootouders zijn geen kinderopvang Onze samenleving is gericht op tweeverdieners. Voor veel gezinnen is het niet meer mogelijk om rond te komen van één inkomen. Er zijn zelfs gezinnen waarvan beide ouders fulltime moeten werken om het financieel maandelijks rond te krijgen. Vaak bestaat er een noodzaak dat de grootouders zorgen voor de gedeeltelijke opvang van de kinderen. Voor grootouders is het leuk om de kleinkinderen één of twee dagdelen in de week te verzorgen, maar het moet geen plicht en noodzaak worden. In bepaalde gevallen wordt er zo’n claim op de grootouders gelegd, dat de grootouders in hun eigen leven beperkt worden. De tijden dat ze kinderen moesten opvoeden ligt achter hun, maar om hun kinderen uit de brand te helpen nemen de grootouders zeer veel taken van de ouders over.

Kinderen naar de kinderopvang steeds duurder

In het verleden zijn een groot deel van de kosten van kinderopvang opgevangen door de overheid en de werkgever. De eisen worden steeds strenger om nog voor compensatie van de kosten in aanmerking te komen. De gezinnen waarvan beide ouders werken, of in éénouder gezinnen, steekt regelmatig de vraag op of het nog wel uit kan om te werken. Zodra de kosten die de werknemers zelf moeten betalen steeds hoger wordt, kan het in steeds meer gevallen uit om minder te gaan werken.

In het arbeidsproces blijven

Ondanks de kosten van het kinderopvang, is het wel verstandig om in het arbeidsproces te blijven. Zodra de jongste kind 4 jaar is geworden, zullen ze naar school gaan. Vanaf dat moment moet er mogelijk nog wel aanspraak worden gemaakt op buitenschoolse opvang, maar de kosten voor het opvangen van de kinderen gaat drastisch omlaag. Over het algemeen valt het niet mee om weer een baan te bemachtigen nadat u een paar jaren thuis bent gebleven. U krijgt een gat in uw cv en in de werkervaring.

De goedkoopste opvang, is opvang door de grootouders

Ouders willen graag iets voor de kinderen doen en hebben er ook plezier in om tijd door te brengen met de kleinkinderen. Voor de ouders van de kleine kinderen is dit een oplossing die gratis is, want de grootouders zullen er geen geld voor ontvangen. Zolang het gaat om een paar dagdelen, dan kunnen de grootouders het goed inpassen in hun leven, maar drie tot vijf dagen is eigenlijk teveel gevraagd.

Duur huis, hoge hypotheek, te hoge maandlasten

Op het moment dat de lasten voor de kinderopvang omhoog gaat, komen gezinnen met een zware hypotheeklast in de problemen. Dit geldt zeker in het geval het huis gekocht is op basis van twee inkomens. De ouders kunnen niet minder gaan werken, omdat ze anders de maandlasten niet meer kunnen betalen. Aan de andere kant blijft er maandelijks wel steeds minder geld over door de verhoogde kosten van onder andere de kinderopvang.

Door de kinderen van de opvang af te halen en naar de grootouders te brengen, kan er honderden euro’s per maand bespaard worden. Doordat er geen andere mogelijkheid bestaat, worden grootouders eigenlijk verplicht om de opvang voor hun rekening te nemen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Grootouders zijn geen kinderopvang"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!