InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Hoe overleef je je eerste moederschap?

Hoe overleef je je eerste moederschap?

Hoe overleef je je eerste moederschap? Voor het eerst moeder geworden? Natuurlijk staat baby nummer één op de prioriteitenlijst. Maar je bent er zelf ook nog. Zorgen voor je baby, voor jezelf, ontzwangeren.. soms kan het even erg veel lijken, hoe vervullend het moederschap ook is. Kortom: hoe overleef je je eerste moederschap? Het kan niet anders, als je net moeder bent geworden. Baby heeft dé ereplek op je prioriteitenlijst! Dat kan heerlijk zijn: samen knuffelen, lachen, spelen.. maar laten we ook eerlijk blijven. Er valt veel te leren. Logisch dat je die verantwoordelijkheid soms zwaar voelt drukken. Logisch ook, dat je je uiterste best doet om alles goed te doen. Maar kweek wel wat zelfvertrouwen. De beroemde kinderarts Dr. Spock schreef al in 1946 dat moeders best wat meer mogen geloven in hun natuurlijke talent voor het moederschap! Informatie inwinnen is belangrijk, maar maak er niet krampachtig hogere wiskunde van. Doe jezelf - en je eventuele partner - om te beginnen een goed basisboek cadeau over ouderschap. Let wel: één goed boek, geen twintig. Laat je niet gekmaken door het grote aanbod.

Zij zijn er voor jou

Gelukkig hoef je alle ins en outs van het moeder-zijn niet in je eentje te leren. Tal van profs adviseren en helpen, onder andere vanuit het consultatiebureau. Neem die hulp aan en schaam je niet voor het feit dat je nou eenmaal niet alles alleen kunt. Neem bijvoorbeeld kraamhulp. Waarbij deze helpt, kun je tot op zekere hoogte in overleg regelen: zoals het in goede banen leiden van het bezoek, maar ook huishouden. Is de kraamtijd voorbij, dan zijn er andere mogelijkheden. Wees creatief! Veel prille oma’s en opa’s springen maar wat graag bij, en misschien wil een buurmeisje of –jongetje wat klusjes doen voor een zakcentje. Heb jij weer wat meer tijd voor je kleintje.

Samen leven, samen doen

Naast profs en familie, zit er natuurlijk – tenzij je single moeder bent - nog een kei naast je op de bank: je eigen partner. Leuk onderwerp of niet, praat bijtijds over de taakverdeling. Het is wel zo eerlijk als alles wat er op jullie afkomt, door beiden wordt opgepakt. Eerlijk is eerlijk, nog niet alle mannen doen het allemaal vanzelf. Wees niet te bedeesd om duidelijk voor je wensen uit te komen. Jullie kindje hebben jullie toch ook samen gekregen? Laat dingen wel met een beetje vertrouwen over. Onderzoek bewijst dat papa’s net zulke volwaardige verzorgers kunnen zijn als mama’s, en aan de meeste behoeftes van je kindje net zo goed kunnen voldoen.

Ik vind, jij vindt..

Soms is goede raad duur. Adviezen zijn even niet te krijgen, zijn tegenstrijdig of zitten je niet lekker. Surf eens naar een internetforum of vraag in je omgeving hoe andere moeders het nou doen. En vergeet je eigen ouders niet.

Ontzwangeren

Na je bevalling begint het ontzwangeren. Lichaam en geest blijven nog een tijdje in een onrustige fase. In het begin zorgen ‘huildagen’ voor heftige emoties. Schrik niet! Gewoon een reactie op het in hoog tempo afbouwen van je zwangerschapshormonen. Verder heb je vooral de eerste weken nog lichamelijke ongemakken. Baarmoedermond en vagina moeten terug in vorm raken. Ook ontstaat vanwege de genezing van de plek waar de placenta zich bevond, zogenaamde kraamvloed. Deze afscheiding verkleurt in enkele weken van roodachtig tot wit of geel. Je menstruatiecyclus komt weer op gang. Lichamelijk kun je je met een maand misschien al weer heel wat voelen. Geestelijk heb je vaak meer tijd nodig. De vuistregel is: negen maanden zwanger, negen maanden ontzwangeren. En dan nog kan het voor jou meer of minder zijn.

En ik dan?

De verleiding is groot om je op iedereen te richten, behalve op jezelf. Maar daarmee heb je niet alleen jezelf. Een gezonde en uitgeruste moeder is een betere moeder! Neem je tijd en ruimte. Dat begint met je rust. Stel paal en perk aan bezoek en sociale verplichtingen. Waarom zou je voorlopig niet net zo vroeg naar bed gaan als je lichaam vraagt? Jij en je lichaam hebben een reuzeprestatie geleverd. Eerst moet er nieuwe energie in, dan kan die er pas weer uit. Vertroetel je lijf een beetje extra, bijvoorbeeld met een fijne bodylotion. Een goede tip is om na pakweg een maandje langzamerhand weer aan wat rustige lichaamsoefeningen te beginnen. Er zijn handige boeken met voorbeelden. Let op: niets forceren en bij twijfel gewoon even overleggen met je arts!

dit is een bewerking van een artikel dat eerder verscheen in het magazine 'Kindje op komst'
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • ‘Het andere zwangerschapsboek,’ F. van der Steen.
  • ‘Jonge ouders, als je voor de eerste keer vader of moeder wordt’, M. Stoppard (met name tweedehands verkrijgbaar)
  • ‘Samen zwanger’, C. Nieuwboer
  • ‘Zwangerschap en geboorte’, B. Gebauer
  • ‘Samen onderweg met je kind’, N. Fels

Reageer op het artikel "Hoe overleef je je eerste moederschap?"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 12-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!