InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Bewust alleenstaande moeder

Bewust alleenstaande moeder

Bewust alleenstaande moeder Je vindt je droomprins, gaat trouwen en dan krijg je kinderen. Dit is het traditionele beeld dat veel mensen hebben bij het stichten van een gezin. Maar wat nou als je die droomprins niet kan of wil vinden. Stel, je gaat bewust alleen het ouderschap aan. Bewust alleenstaande moeders: wat houdt het in en wat zijn de mogelijkheden?

Wat betekent het?

De naam bewust alleenstaande moeder (BAM) zegt het eigenlijk al. Een 'BAM-mam' is een alleenstaande vrouw die heel bewust heeft gekozen voor het alleenstaand moederschap. Dit kan zijn omdat ze nog geen partner heeft gevonden of gewoon de behoefte niet heeft naar een relatie. De klok tikt door: een vrouw is niet haar hele leven lang vruchtbaar. Een relatie met een man is natuurlijk niet noodzakelijk voor het krijgen van een kind. Ze heeft wel een man nodig als donor, maar hoe gaat dat in zijn werk?

Zwanger worden

Een alleenstaande vrouw zou natuurlijk zwanger kunnen raken van een zogeheten 'one night stand', maar erg veilig is dat natuurlijk niet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan soa's, zoals HIV. Gelukkig bestaan er ook veilige manieren voor de alleenstaande vrouw om zwanger te raken. Deze manieren kunnen zijn:
  • zelfinseminatie met donorsperma (ZID);
  • kunstmatige inseminatie met donorsperma (KID);
  • intra-uteriene inseminatie (IUI);
  • in vitro fertilisatie/ intra cytoplasmatische sperma-injectie (IVF/ICSI);

Bij ZID brengt de vrouw de donorsperma in zo snel mogelijk na de ontvangst ervan. In het geval van KID is de donorsperma ingevroren. Na het ontdooien ervan wordt het bij de vrouw ingebracht. Bij IUI worden (bewerkte) zaadcellen bij de baarmoeder ingebracht. En bij IVF/ICSI vindt de bevruchting plaats in een laboratorium. Er wordt vervolgens een embryo in de baarmoeder teruggeplaatst.

Natuurlijk is het ook mogelijk voor de alleenstaande vrouw om pleegmoeder te worden of om te adopteren.

Alleen opvoeden

Een kind opvoeden is niet gemakkelijk en al helemaal niet als je er alleen voor staat. Als bewust alleenstaande moeder ben je helemaal alleen verantwoordelijk voor de zorg van je kind. Het is een grote belasting. Denk hierbij niet alleen aan verzorgen van een kind, maar ook aan het combineren van deze zorg met werk.

Als alleenstaande moeder ben je natuurlijk ook alleen verantwoordelijk om geld binnen te brengen. Het hebben van een goede opvang voor je kind is dus erg belangrijk om het moederschap te combineren met je werk.

Het is verstandig om te zorgen voor een sociaal vangnet, zodat je op iemand terug kan vallen als dat nodig is. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld over moet werken of zelf ziek bent. Je bent dan wel de enige ouder van het kind, maar je hoeft het natuurlijk niet helemaal alleen te doen. Daarnaast is het ook belangrijk om te zorgen voor voldoende rust en ontspanning. Dat is natuurlijk moeilijker te behalen als alleenstaande moeder, maar ook hierbij is het hebben van een sociaal vangnet erg prettig. Vraag eens in de zoveel tijd eens iemand om op te passen, zodat jij even iets voor jezelf kunt doen of gewoon even niets hoeft te doen.

Juridisch

Ook al voed je je kind alleen op, het is wel belangrijk om na te denken wat er met je kind gebeurt als jou iets overkomt. Wie zorgt er voor jouw kind als je plotseling komt te overlijden? Als bewust alleenstaande moeder is er natuurlijk geen partner die er voor je kind is. Door een voogd aan te stellen kun je bepalen wie de zorg van jouw kind overneemt als jij dit niet meer kunt. Een voogd kun je aanwijzen door middel van een notariële akte, een testament of door een formulier in te vullen op rechtspraak.nl.

Daarnaast is het belangrijk om na te denken over hoe jouw kind er financieel voor staat bij jouw overlijden. Hier zijn speciale verzekeringen voor.

Is alleenstaand moederschap iets voor mij?

Om een antwoord te krijgen op deze vraag kun je jezelf een aantal vragen stellen.
  • Ben ik voldoende zelfredzaam om alleen een kind op te voeden?
  • Kan ik mijn werk combineren met het alleenstaand moederschap?
  • Kan ik op iemand terugvallen als ik hulp nodig heb?
  • Kan ik het emotioneel aan om alleen een kind op te voeden?
© 2016 - 2019 Chapet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toeslag UWV omlaag voor alleenstaand woningdeler in 2019Toeslag UWV omlaag voor alleenstaand woningdeler in 2019Als uw inkomen lager is dan het sociaal minimum, dan kunt u in 2019 van het UWV een toeslag krijgen op uw uitkering en i…
Hoogte IOAW 2018 en IOAZ 2019 (voorwaarden)Hoogte IOAW 2018 en IOAZ 2019 (voorwaarden)Hoe hoog is de uitkering voor oudere werkloze werknemers volgens de IOAW in 2017, 2018 en 2019 (januari 2019) en wat is…
Plezier als alleenstaande, ga je er alleen op uit?Plezier als alleenstaande, ga je er alleen op uit?Het aantal alleenstaanden, of singles met een populair woord, is al geruime tijd - zeker vanaf begin 2000 - sterk groeie…
Bronnen en referenties
  • http://www.oudersvannu.nl/zwanger-worden/relatie-ouderschap/ouderschap/bewust-alleenstaande-moeder-moederschap/
  • http://www.bam-mam.nl
  • http://www.alleenmetkinderwens.nl/aanpak
  • http://www.vraagdenotaris.nl/weblog/wie-zorgt-er-voor-je-kinderen-als-je-plotseling-overlijdt/
  • https://loket.rechtspraak.nl/Burgers/Familiezaken/48

Reageer op het artikel "Bewust alleenstaande moeder"

Infoteur: Chapet
Gepubliceerd: 22-02-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!