InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Net moeder geworden: hoe 'manage' je je nieuwe leven?

Net moeder geworden: hoe 'manage' je je nieuwe leven?

Net moeder geworden: hoe 'manage' je je nieuwe leven? Net moeder, en je hele leven staat op de kop. Terwijl je lijf én geest ontzwangeren, vraagt je kindje aandacht. En vlak je partner ook niet uit. Of je eventuele baan. Maar geen paniek. Een slimme voorbereiding brengt je een heel eind. In een driestappenplan naar een goed 'management' van je moederschap.

Manager mama

Had je het ooit gedacht? Wie net moeder is geworden, heeft er een management-taak bij! Hoezo? Omdat heel veel dingen tegelijk om je aandacht vragen. Een vergissing die kersverse moeders vaak maken, is ter plekke reageren op wat er op je af komt. Veel beter is dat jij je zo veel mogelijk voorbereidt en de touwtjes in handen hebt. Dit driestappen-plan is een goed begin.

Stap een: helderheid

Je tijd en energie zijn beperkt. Dus wil je die natuurlijk goed besteden. Je hebt helderheid nodig. Die krijg je je door jezelf de vraag te stellen: wat komt er nou eigenlijk allemaal op me af? Je kunt even heel simpel de hoofdzaken opschrijven. Een voorbeeldlijstje in willekeurige volgorde:

  • Baby
  • Partner
  • Mezelf/ontzwangeren
  • eventueel werk buitenshuis
  • familie, vrienden, hobbies

Stap twee: prioriteit

Misschien ken je het spreekwoord ‘waar gehakt wordt, vallen spaanders.’ Ofwel, je moet iets opofferen voor een goed doel. Dat gaat ook hier op. Je kunt niet meer alle puntjes op de i zetten in het huishouden zoals je misschien gewend was. Contacten met vrienden op hetzelfde peil houden, en drie keer per week blijven sporten? Onwaarschijnlijk. Bepaal wat het belangrijkst is. Streep minder belangrijke punten gewoon weg van je lijstje of geef ze minder tijd. Let vooral op beruchte tijdvreters zoals computeren en tv-kijken. Wissel die gerust eens in voor kwaliteits-tijd met je kindje en partner. Maar let op: vrije tijd om lekker te lummelen is belangrijk en hoort zeker thuis op je lijst. Al is het maar een halfuurtje per dag.

Stap drie: flexibiliteit

Dingen lopen soms niet zoals gepland. Zeker nu je baby het nieuwe middelpunt is, kun je je vertrouwde leefritme wel vergeten. Flexibiliteit is een toverwoord. Niet alleen praktisch, door lekker een dutje mee te pakken als je baby ook op één oortje ligt. Ook innerlijk. Vooral vrouwen zijn vaak perfectionisten en kunnen het moeilijk vinden hun gevoel van verantwoordelijkheid binnen de perken te houden. Geef jezelf niet op je kop als iets niet precies zo uitpakt als je hoopte. Verspil geen energie aan boosheid en frustratie. Te laat bij vrienden omdat de darmpjes van je kindje van streek waren? Goede vrienden snappen dat best. Vergeten op tijd oppas te regelen? Dan maar kijken wat er op de valreep van te maken valt. Te moe om te koken? Een diepvriesmaaltijd mag heus wel een keertje!

Wil jij even..

Soms even slikken, maar wel een ware levensredder: anderen betrekken. Laat je niet verleiden om het allemaal zelf wel ‘even’ te doen, en je grenzen voorbij te hollen. Misschien verzorgt je lief de baby net iets anders. Of doet je behulpzame vader, moeder of iemand anders in tegenstelling tot jouw eigen gewoontes, zus-of-zo de was in de droger. Nou en? Hulptroepen zijn kostbaar. Laat je lekker helpen en geef de ander ruimte om te leren. Dat ben jij immers ook aan het doen..

Dit is een bewerking van een artikel dat eerder verscheen in het magazine 'Kindje op komst'
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • ‘Het andere zwangerschapsboek,’ F. van der Steen.
  • ‘Jonge ouders, als je voor de eerste keer vader of moeder wordt’, M. Stoppard (met name tweedehands verkrijgbaar)
  • ‘Samen zwanger’, C. Nieuwboer
  • ‘Zwangerschap en geboorte’, B. Gebauer
  • ‘Samen onderweg met je kind’, N. Fels

Reageer op het artikel "Net moeder geworden: hoe 'manage' je je nieuwe leven?"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 12-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!