InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > MIM - Moeders Informeren Moeders

MIM - Moeders Informeren Moeders

MIM - Moeders Informeren Moeders Wanneer je voor het eerst een kindje krijgt, verandert heel je wereld. Soms is het lastig om in één keer weer je draai te vinden en veel vragen en problemen doen zich voor. Alles is nieuw! Om nieuwe moeders te ondersteunen en aan te moedigen om hun eigen gevoel te volgen, is het programma Moeders Informeren Moeders (MIM) opgezet.

Wat is MIM?

Moeders Informeren Moeders is een onderdeel van Meavita en is een aanvulling op het consultatiebureau. Wijkverpleegkundigen merkten dat er veel vragen werden gesteld door moeders, die evengoed of soms zelfs beter konden worden besproken met ervaren moeders. Hierdoor werd het programma Moeders Informeren Moeders opgezet.

Voor wie is MIM?

Moeders Informeren Moeders is voornamelijk bestemd voor moeders die voor het eerst een kindje hebben gekregen. Alles is ineens nieuw en heel je wereld staat plots op zijn kop. Veel vragen duiken op en zelfs de simpelste taken lijken ineens onmogelijk. Ervaren moeders weten uit eigen ervaring welke vragen, problemen en gevoelens moeders kunnen hebben. Met deze ervaring proberen ervaren moeders nieuwe moeders te helpen en ondersteunen.

Wat doet MIM?

Wanneer je voor het eerst een kindje hebt gekregen, brengt MIM je in contact met een moeder die al één of meerdere kinderen heeft. Deze moeder werkt als vrijwilliger bij Moeders Informeren Moeders en komt je elke maand een keertje bezoeken. Zo een ervaren moeder wordt dan ook een ‘bezoekmoeder’ genoemd. De moeder van haar eerste kindje noemen ze een ‘eerstekindmoeder’.

Tijdens zo een bezoek kan er van alles worden besproken en duurt meestal 1 tot 1,5 uur. De voornaamste functie van een bezoekmoeder is het zijn van een luisterend oor. Zit je ergens mee, wil je gewoon iets kwijt of weet je echt niet wat je met een bepaalde situatie aan moet, dan kan je het je bezoekmoeder altijd vertellen! De bezoekmoeder heeft een geheimhoudingsplicht, wat inhoudt dat zij de besproken stof niet aan derden zal doorvertellen. Alleen in uitzonderlijke gevallen, waarin het gezin professionele hulp nodig heeft, zal de bezoekmoeder de situatie met haar coördinator van MIM bespreken. Dit is echter alleen om de moeder, het kind of het gezin verder te kunnen helpen.

De meeste gesprekken gaan toch wel over de moeder zelf, het moederschap, de ontwikkeling van het kind en de band tussen kind en mama/papa. Wanneer de eerstekindmoeder dat wilt, kan de bezoekmoeder haar tips of informatie geven. Zij geeft geen advies, maar moedigt de eerstekindmoeder aan om op haar eigen manier met haar kindje om te gaan. Ze laat weten dat een moeder haar kindje eenmaal het beste kent en dat je kan vertrouwen op je eigen moederinstinct. Ze stelt de moeder gerust dat het uiterst normaal is om deze periode onzeker te zijn en om met veel vragen te zitten. Door te erkennen dat het moederschap niet altijd even makkelijk is, probeert ze de moeder zoveel mogelijk te ondersteunen, zichzelf te laten vertrouwen en zelfstandig op haar eigen manier met het kindje en moederschap om te laten gaan.

Wanneer het kindje 1,5 jaar is eindigt meestal deze bezoeken. De onzekere periode is vaak voorbij en moeder kan vol zelfvertrouwen het kind en moederschap aan. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen en zo kan het voorkomen dat de bezoekmoeder langer de eerstekindmoeder bezoekt of dat er moeders worden bezocht die al meer dan één kind hebben.
© 2008 - 2019 Meetie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "MIM - Moeders Informeren Moeders"

Infoteur: Meetie
Gepubliceerd: 20-05-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!