Kinderen en ontwikkeling
Kinderen zijn de toekomst en kinderen worden de meeste mensen als leuk ervaren. Heb je zelf kinderen dan kan het je hartenwens zijn en zijn de kinderen van vrienden of familie dan kunnen opgroeiende kinderen heel amusant zijn. Natuurlijk, je hebt geen last van de problemen rond opgroeiende kinderen. Maar ook die zijn eeuwenoud.
Problemen
Als je gezonde kinderen hebt, heb je al een belangrijke stap op het levenspad van het kind kunnen zetten. Maar dat maakt alles rond opgroeien niet minder belangrijk. Kinderen gaan met horten en stoten vooruit in het levenspad en dat wil nog als eens zeggen dat het enkele stappen vooruit en een achter gepaard gaat. Maar dat weet je als ouder en je doet zoveel je best dit in goede banen te leiden.
Waar begint het mee?
Stabiliteit en consequent zijn
Alles begint met stabiliteit en consequent zijn. Een stabiele omgeving geeft rust en ruimte en dat geeft kinderen het vertrouwen om zich te ontwikkelen. Ze voelen – vaak onbewust – aan dat de basis stabiel genoeg is om zonodig op terug te kunnen vallen. Ze een “nest” hebben.
Consequent zijn is niet meer of minder dan de duidelijkheid die een kind nodig heeft. Een kind weet niet waar hij/zij aan toe is als vandaag iets niet mag wat morgen wel mag. Gehanteerde regels dus niet zomaar weer wijzigen. Zijn kinderen iets ouder en kunnen ze begrijpen waarom je iets verandert, dan wordt het anders. Dan kan je namelijk uitleggen waarom iets nu wel kan wat eerst niet kon.
Rust en reinheid
Rust en reinheid, het zijn redelijk open deuren maar dat maakt ze niet minder belangrijk. Hygiëne is belangrijk en moet als vanzelfsprekend worden ervaren, net zoals een schone omgeving.
Rust is belangrijk voor de groei van een kind. Slapen is belangrijk en genoeg slaap is belangrijk voor de leerprocessen. Zeker bij jonge kinderen. Toch is het niet zo dat hoe langer er geslapen wordt, deste beter is. Kinderen die vroeg wakker zijn – ook als je ze niet voor school wakkeer hoeft te maken – scoren beter op intelligentietesten. Zekerheid is er nog niet, maar men denkt dat het te maken heeft met een efficiënter proces in de hersenen. Het gaat uiteindelijk allemaal om het natuurlijk proces.
Ruzie
Ruzie, het hoort er allemaal bij. Zeker bij de jonge kinderen (tot zo’n 10 jaar), want die hebben 5 tot 7 ruziemomenten per uur. Niet allemaal even ernstig, maar voldoende om ruzie over te maken. Meestal gaat dit tussen broertjes en zusjes, waarbij het met vriendjes en vriendinnetjes tot 1 tot 2 ruziemoment beperkt blijft.
Wil je er vanaf?
Dit is deels te realiseren en daar komt het consequente gedrag weer om de hoek. Stem vervolgens af dat ze niet meer dan 2 keer ruzie mogen hebben. Dat klinkt wellicht vreemd, maar begrijpen kinderen zeker.
Net zoals positief gedrag, zelf continue positief in het proces blijven is niet altijd gemakkelijk, maar kinderen pikken dit op. Neem eens het initiatief tot iets wat ze beide leuk vinden en probeer ze hierin mee te nemen.
Afhankelijk van de leeftijd is even met ze gaan zitten en uitleggen waarom de een het anders ziet dan de ander, ook een moment van rust. Je dwingt ze op een positieve manier na te denken over wat ze doen en mogelijk beklijft de reden van de ander ook nog. Dat is een eerste stap naar het nadenken over de ander en een volgende stap naar het oplossen van hetgeen de ruzie veroorzaakt heeft.
Leerprocessen
De leerprocessen zitten bij jonge kinderen vaak in de kracht van herhaling. Ook het consequente gedrag blijft enig moment wel hangen en de kinderen weten waarom iets wel en waarom iets niet mag … en wanneer ze straf krijgen.
Een ander leerproces zijn plaatjes. Veel kinderen (ook volwassenen) zijn erg visueel ingesteld en een plaatje kan helpen in het proces. Ook in leesboeken bijvoorbeeld, ze doen het dan ook nog beter dan getekende plaatjes. Als kinderen iets ouder zijn zal dit eerder afleiden dan dat het beklijft.
Tot slot
Er zijn boeken geschreven over kinderen en opvoeding, maar er zijn wat basisregels die als eeuwenoud maar nog steeds actueel zijn. Kinderen veranderen niet … tenzij opvoeders dit in gang zetten.