Het hippe kindermerk van nu: Bengh per Principesse en Bor*z
Vraag een willekeurige moeder naar haar favoriete kinderkledingmerk en verbaas je niet als het antwoord ‘Bengh’ is. Het is eigenwijs, kleurig, origineel en van goede kwaliteit. Bengh per Principesse heeft oog voor detail, is stoer en kek. Ook de jongensvariant Bor*z is mateloos populair. Hoe is het mogelijk dat dit merk al ruim tien jaar aan de weg timmert en de laatste jaren tot een van de meest gevraagde kindermerken in Nederland behoort? Wat is het geheim achter Bengh?
Paletti Collections
De ontwerpster van deze succesvolle kledinglijn is Hetty van Driest. Tien jaar geleden ontwierp ze haar eerste collectie voor Bengh per Principesse. Haar passie voor kleur en materialen, haar creativiteit en originaliteit komen in alle collecties naar voren. Samen met haar echtgenoot, die de marketing voor het merk verzorgt, runt zij het bedrijf
Paletti Collections, gevestigd in Sassenheim. Paletti klinkt Italiaans, maar het is puur Hollands. Internationaal is alleen de betekenis van Paletti, dat ‘dik voor mekaar’ betekent in het Duits. Twee jaar na de introductie van Bengh werd er gezocht naar een jongenslabel. Het werd het merk
Bor*z. “In eerste instantie was het de bedoeling dat Bor*z het broertje van Bengh zou worden. Maar daar kwam maar geen beeld bij. Wel bij het vriendje van Bengh. Een lekker stout jochie, vrolijk en stoer. Zo’n jochie van wie moeders denken: dat is nou een lekker ding voor mijn dochter”, vertelt Hetty van Driest.
Bengh per Principesse werd het merk voor het prinsesje dat elk meisje in zich heeft, lekker stoer en hip,
Bor*z de jongensvariant voor het stoute, stoere jochie.
Kwaliteit en detail
Een merk kan er modieus en hip uitzien, maar de
kwaliteit speelt ook een rol. Als kleding snel verwassen raakt of slecht in elkaar zit, zal de populariteit ervan snel dalen. De collecties van Bengh en Bor*z zijn eigenwijs en eigentijds, maar daarbij is de kleding van goede kwaliteit en blijft het mooi na het wassen. Bovendien heeft de ontwerpster oog voor
detail. El kledingstuk is verwerkt met een bijzonder detail, een geheim zakje of een knoop die niet dichtkan. Iets gek en iets herkenbaars, zoals het roosje bij Bengh. Verder is de kledingstijl van Bengh en Bor*z niet over de top, ondanks het gebruik van veel kleuren en motieven. Het blijft dicht bij het kind, anders zou het de kleding ook niet willen dragen. Té veel opvallen is ook niet fijn. Door het gebruik van soepele tricot en ander lekker zittende materialen is het merk tevens heerlijk draagbaar. De combinatie van kwaliteit en detail, van klasse en toch ‘lekker gek’ maakt een merk populair. Er moet een klik zijn met het publiek en net even anders zijn dan het gemiddelde kledingmerk. Elke nieuwe collectie verrast en slaat aan. Een compliment voor de ontwerpster.
Het merk valt in het midden/hoogsegment en is niet goedkoop. Een kledingstuk van Bengh of Bor*z is echt daarmee een investering. Niet iedere ouder kan zijn of haar kind dus in een Bengh of Bor*z collectie steken. Dit is een nadeel, maar voor kwaliteit en originaliteit moet nu eenmaal betaald worden.
Marktverbreding
Paletti Collections verbreedt haar markt. Begon de ontwerpster met alleen een meisjes kledingcollectie, tegenwoordig is Bengh en Bor*z ook verkrijgbaar als badkleding, nachtkleding, ondergoed en accessoires. En Nederland is niet het enige afzetgebied. Het merk ligt in de betere kledingzaken door heel Europa, Azië en Scandinavië. Vanaf zomer 2010 is Bengh en Bor*z ook verkrijgbaar in Amerika, o.a. bij de prestigieuze winkelketen Qelavi.
Bengh Lifestyle
Ter ere van het tienjarig jubileum van Bengh per Principesse is een limited edition uitgegeven van
dekbedovertrekken en
leefkussens. De meest unieke stofjes en breisels van de afgelopen collecties zijn gebruikt voor de collectie. Een lifestyle collectie die perfect aansluit bij de kledingcollectie en inmiddels erg gewild is.
Voor meer informatie, kun je terecht op de website:
www.benghperprincipesse.nl