InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Ouderschapsplan maken

Ouderschapsplan maken

Ouders met minderjarige kinderen die gaan scheiden, moeten een ouderschapsplan opstellen en aan de rechter voorleggen. Ze maken zo afspraken over de opvoeding en verzorging van de kinderen. Wat is een ouderschapsplan en hoe kun je een ouderschapsplan maken? Wat is een omgangsregeling?

Wat is een ouderschapsplan?

Een ouderschapsplan is een plan waarin ouders afspraken hebben vastgelegd over de opvoeding en verzorging van de minderjarige kinderen. Het plan moet aan de rechter worden voorgelegd. Sinds 2009 is het verplicht om een ouderschapsplan te maken. Het voordeel van een ouderschapsplan is dat conflicten tussen de ouders worden voorkomen. Maar een ouderschapsplan is ook in het belang van het kind. Als beide ouders zorg dragen voor hun opvoeding, bevordert dat e ontwikkeling van het kind.

Ouderschapsplan verplicht

Het ouderschapsplan is verplicht, ook in samengestelde gezinnen. Als samenwonenden uit elkaar gaan, moeten zij ook een ouderschapsplan maken, mits zij beiden het gezag hebben over hun kinderen. Ook geregistreerde partners hebben de verplichting om een ouderschapsplan op te stellen.

Inhoud ouderschapsplan

Wat betreft de precieze invulling van het ouderschapsplan worden ouders redelijk vrij gelaten. Een aantal zaken moet in ieder geval worden opgenomen.
  • Zorgregeling: hoe ouders de zorg en opvoedingstaken verdelen. De zorgregeling wordt opgesteld als beide ouders het gezag over hun kind hebben. Als één ouder het gezag over het kind heeft gekregen, moet er een omgangsregeling worden opgesteld.
  • Hoe ouders met elkaar in gesprek gaan over bepaalde onderwerpen, zoals de keuze voor een middelbare school of de gezondheid van het kind
  • De verdeling van kosten van het kind
  • De betaling van alimentatie
  • De wensen van kinderen

Ouderschapsplan: voorbeeld

In het ouderschapsplan kunnen er afspraken worden gemaakt over de bijvoorbeeld de volgende onderwerpen:
  • Afspraken over de opvoeding van het kind
  • Sport
  • Kinderalimentatie
  • Beheer van spaarrekeningen
  • Vakantie
  • Medische zorg
  • Feestdagen, verjaardagen
  • De afspraak dat ouders met elkaar in gesprek gaan over de schoolkeuze van hun kind

Wat is omgangsregeling?

De omgangsregeling maakt mogelijk deel uit van het ouderschapsplan. In de omgangsregeling staan afspraken over de omgang met kinderen. De omgangsregeling geldt alleen wanneer één ouder het gezag over de kinderen heeft.

Ouders die beiden het gezag over hun kinderen hebben, stellen een zorgregeling vast. Die zorgregeling bevat afspraken over de verdeling van taken die gerelateerd zijn aan opvoeding en zorg.

Mediator

Als u er samen niet uitkomt om een ouderschapsplan op te stellen, dan is mediation een optie. De rechter kan dit opleggen. De kosten van mediation zijn in principe voor rekening van de ouders. Ouders die onvoldoende financiële middelen hebben, kunnen aanspraak maken op een tegemoetkoming op grond van de Wet op de Rechtsbijstand.
Gerelateerde artikelen
Wat is een ouderschapsplan?Wat is een ouderschapsplan?Bij een scheiding moet de nadruk komen te liggen bij de belangen van de kinderen. Ouders die gaan scheiden, zijn verplic…
Ouderschapsplan en mediatorOuderschapsplan en mediatorVanaf 1 maart 2009 is het verplicht om bij een echtscheiding een ouderschapsplan op te stellen. Steeds vaker schakelen m…
Het ouderschapsplanHet ouderschapsplanBij een echtscheiding zijn de kinderen meestal de grote verliezer. Hun ouders gaan uit elkaar omdat ze het niet meer met…
Verplichtingen tot opstellen ouderschapsplanVerplichtingen tot opstellen ouderschapsplanRelaties kunnen stranden en mensen kunnen hierdoor op verschillende manieren uit elkaar gaan. Soms is een relatie al ove…
Scheiden en het ouderschapsplanParen die willen scheiden en die samen kinderen hebben, moeten sinds 1 maart 2009 een ouderschapsplan hebben opgesteld v…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid
  • Nibud

Reageer op het artikel "Ouderschapsplan maken"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 15-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!