InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Het leukste kinderfeestje organiseren

Het leukste kinderfeestje organiseren

Het leukste kinderfeestje organiseren Moet je een kinderfeestje organiseren maar heb je geen inspiratie? Of wil je extra origineel voor de dag komen? Zelfs lastminute kun je prima een kinderfeestje in elkaar zetten, als je maar een beetje je creativiteit inzet. Een kinderhand is snel gevuld!

Leuke activiteiten voor je kinderfeestje

Thuisbioscoop

Doe alle gordijnen dicht en verduister het huis zoveel mogelijk. Verzamel alle kussens in de woonkamer. Maak zelf popcorn of andere snacks en kondig aan welke films er vandaag in de thuisbioscoop draaien. Presenteer een paar korte films of laat de jarige vooraf een (lange) film kiezen.

Spannende speurtocht

Zet een speurtocht uit in de buurt (bij mooi weer) of in huis (met slecht weer). De schat(kist) bestaat uit leuke cadeautjes of wat lekkers, of bijvoorbeeld een film die ze na afloop met zijn allen gaan kijken (zie kopje thuisbioscoop).

  • Als je er extra werk van wilt maken teken of knutsel je zelf een schatkaart. Je kunt ook de schatkist mooi versieren.

Wedstrijd

Kinderen zijn vaak erg competitief ingesteld. Een wedstrijdje is daarom altijd leuk! Kies je voor actief? Houd dan een sporttoernooi. Je kunt kiezen voor voetbal, tennis, of een renwedstrijd. Of: wie rent de meeste rondjes om het blok? Wie houdt het langst de handstand vol? Wie blijft het langst op één been staan?

  • Maak mooie certificaten voor de winnaars. Vergeet ook de verliezers niet; zij kunnen een poedelprijs krijgen of een 'goed geprobeerd'!

Kleuren en knutselen

Zorg voor kleur- en knutselmateriaal en laat de kinderen hun gang gaan. Je kunt online veel voorbeelden vinden van knutselopdrachten. Je kunt ook een leuke knuffel op tafel zetten en deze laten natekenen. Andere ideeën: de kinderen tekenen de jarige of elkaar, of gaan met klei aan de slag.

  • Heb je een goede printer? Neem van elk kind een foto. Print deze in kleur. De kinderen knippen zichzelf uit en kunnen met stiften en knutselmateriaal 'gekke' gezichten van zichzelf maken, bijvoorbeeld met een maffe zonnebril, een ooglapje of een clownsneus.

Verkleedpartij

Heb je (veel) oude kleding? Laat ieder kind zich aan het begin van het feest verkleden. Je kunt eventueel met schmink werken om het 'af' te maken.

Heerlijke hapjes

Snacken is altijd feest! Laat kinderen hun eigen (gezonde) snacks maken als activiteit.

Vrolijke fruitspiesjes

Leg verschillende soorten klein fruit (of in blokjes gesneden fruit) klaar. Geef iedereen grote satéprikkers. Hiermee kunnen ze hun eigen fruitspiesjes maken. Met een halve bol oase omhuld met aluminiumfolie kun je een plek creëren waar alle spiesjes op geprikt kunnen worden. Laat alle kinderen samen de bol vullen. Zet de feestelijke bol met fruitspiesjes op tafel tijdens de volgende activiteit, zodat iedereen ervan kan pakken.

  • Leuk voor een gezond snackidee bij de thuisbioscoop!

Snoepslingers

Met een dropveter (of snoepveter) en ronde chips (zoals die van Nib'its) kun je mooie kettingen maken. Iedereen draagt ze na afloop tot ze 'op' zijn. Je kunt variëren met bijvoorbeeld zoete, pitloze druiven die je vooraf uitholt.

Extra handige tips

  • Gaat je kind ook trakteren? Geef het kinderfeestje vooraf en laat alle kinderen meehelpen met het maken van de traktaties. Ze mogen natuurlijk alvast eentje opsmullen om te 'testen' of de traktatie goed is gelukt.
  • Zorg dat je altijd één of twee extra activiteiten achter de hand hebt voor als de groep zich verveelt of onverwachts sneller klaar is met de vorige activiteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een goedkoop kinderfeestje organiserenEen goedkoop kinderfeestje organiserenKinderfeestje hoeven niet altijd duur te zijn. U kunt een goedkoop kinderfeest organiseren en het toch erg leuk maken vo…
Kinderfeestjes en laag budgetKinderfeestjes en laag budgetDoor de financiële crisis komen er steeds meer gezinnen in de problemen. Vaak merken ouders met kinderen dat er niet ste…
Kinderfeestje idee: Neem een leuk dier als thema!Het is niet altijd gemakkelijk een leuk kinderfeestje te organiseren voor een kind dat in de leeftijd van drie tot zes j…
Originele kinderfeestjesOriginele kinderfeestjesTja, zijn ze nog wel origineel te krijgen, de kinderfeestjes? Er is al zoveel en zoveel bedacht, dat het steeds moeilijk…
10 goedkope ideeën voor een kinderfeestje!Het kan soms heel lastig zijn het geschikte idee te vinden voor een kinderfeestje voor uw kind. Het ene is te duur, het…

Reageer op het artikel "Het leukste kinderfeestje organiseren"

Infoteur: Maresa
Gepubliceerd: 12-08-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Feest
Schrijf mee!