InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Samen met je baby boeken lezen

Samen met je baby boeken lezen

Samen met je baby boeken lezen Zijn baby's te jong om te lezen? Onderzoek wijst uit van niet! Samen lezen met je baby is ook op deze jonge leeftijd goed voor de ontwikkeling. Het lezen stimuleert de taalontwikkeling en is goed voor de woordenschat van je baby. Samen een boek lezen is daarnaast ook een sociale activiteit. Het is gezellig en rustgevend.

Het nut van lezen met je baby

Slecht 30% van de ouders met een baby leest hun kindje wel eens voor. Dit is jammer, want voorlezen aan je baby is zowel leuk als nuttig. Uit onderzoek blijkt dat baby's die worden voorgelezen voordat ze acht maanden oud zijn, hoger scoren op taal. Ouders die hun baby's voorlezen hebben dus invloed op de taalontwikkeling. Met vijftien maanden zijn er al positieve effecten zichtbaar op de woordenschat. Met het lezen oefen je de luistervaardigheid en spreekvaardigheid van je baby. De baby leert nieuwe woorden. Je vergroot zijn concentratievermogen en zijn sociaal-emotionele vaardigheden. Voorlezen stimuleert tevens de fantasie van je baby. Voorlezen is leuk voor ouders en kind.

Tips om samen te lezen

Als je samen met je baby besluit te gaan lezen is het goed om met een aantal dingen rekening te houden, alvorens te beginnen.
  • Zoek een rustig plekje op om samen te lezen. Doe de radio, televisie en je telefoon uit of op stil, zodat jullie niet gestoord worden.
  • Kies een geschikt voorleesmoment. Na een poosje ken je het ritme van je baby. Probeer een tijdstip te kiezen waarop jullie samen even ongestoord kunnen lezen, zonder dat je baby honger heeft of wil slapen. Een goed moment is bijvoorbeeld voor het slapen gaan of bijvoorbeeld rustig 's morgens vroeg na het ontbijt.
  • Zorg dat je oogcontact kunt maken met je baby.
  • Bekijk samen de plaatjes van het boek. Benoem hierbij wat er te zien is en wijs dit aan. Als je baby wegkijkt, stop dan met lezen en probeer het op een ander moment opnieuw. Je baby is dan waarschijnlijk te moe om te lezen.
  • Niet alle bladzijdes van het boek hoeven uitgelezen te worden. Een paar bladzijdes zijn vaak al genoeg. Zeker voor hele kleine baby's. De spanningsboog van een baby is nog maar kort, concentreren is nog lastig. Hij kan zijn aandacht niet lang bij hetzelfde houden. Houd hier rekening mee.
  • Baby's houden van herhaling. Lees een boek dus gerust meerdere keren voor.
  • De inhoud van je verhaal is nog niet zo belangrijk. Het luisteren naar de woorden en klanken van je stem is erg leerzaam voor de baby. Maak geluiden bij de plaatjes en benoem wat je ziet. Zing er ook eens een liedje bij.
  • Kies een geschikt boek om voor te lezen.

Leuke boeken om samen met je baby te lezen

Een voorleesboek moet zowel voor de ouder als voor de baby leuk zijn. Kies een boek dat je zelf ook leuk vindt. Baby's pikken signalen van ouders snel op. Als jij enthousiast bent over een boek, zal je baby dat ook sneller zijn. Een kort boek met duidelijke plaatjes werkt voor baby's het beste. Jonge baby's vinden vooral de primaire kleuren mooi. Deze kunnen ze het beste onderscheiden. Ook boeken met zwart-wit patronen, knisperboeken en voelboeken zijn erg geschikt. Voorbeelden van leuke boeken voor baby's zijn:
  • Eerste Kijkboek Mijn wereld - een boek met mooie kleuren en duidelijke plaatjes met contrasten. ISBN: 9789037489187
  • Baby Ziet... - kijkboek met spiegeltje 0-6 maanden. Een boek met veel patronen. ISBN:9789002250590
  • Hallo Baby! Lekker spelen - een boek met veel contrasten en kleuren. ISBN: 9789048311514

Natuurlijk zijn er nog veel meer boeken die leuk zijn om met je baby te lezen!

Lees verder

© 2016 - 2017 Neen1986, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Je baby leren lezen met 'Your baby can Read'Kan je baby leren lezen met een speciaal leerprogramma? De reclame van 'Your baby can read' doet geloven van wel. Het le…
Voorlezen aan je baby of peuterVoorlezen aan je baby of peuterOf je nu zelf houdt van lezen of niet; feit is dat de meeste baby’s en peuters absoluut geïnteresseerd zijn in boekjes e…
Taalontwikkeling bij kinderen: het eerste beginTaalontwikkeling bij kinderen: het eerste beginTaalontwikkeling bij kinderen begint al vanaf de baby-tijd. Wanneer de baby aanvankelijk onwillekeurige geluidjes produc…
Levende boeken stimuleren de ontwikkeling van de taalLevende boeken stimuleren de ontwikkeling van de taalVoorlezen is heel belangrijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Kinderen komen door voorlezen in andere situaties…
Kinderspeelgoed voor de ontwikkeling van taalgebruikKinderen kunnen spelenderwijs leren praten door het gebruik van educatief speelgoed. Dit kinderspeelgoed kan gewoon in d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nickelbabe, Pixabay
  • https://www.boekstart.nl/tips/voorleestips/
  • https://www.boekstart.nl/waarom-voorlezen/
  • http://www.opvoedadvies.nl/voorlees.htm

Reageer op het artikel "Samen met je baby boeken lezen"

Infoteur: Neen1986
Gepubliceerd: 31-08-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!