InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Samen met je baby boeken lezen

Samen met je baby boeken lezen

Samen met je baby boeken lezen Zijn baby's te jong om te lezen? Onderzoek wijst uit van niet! Samen lezen met je baby is ook op deze jonge leeftijd goed voor de ontwikkeling. Het lezen stimuleert de ontwikkeling van zijn taal en het is goed voor de woordenschat van je baby. Leen bijvoorbeeld een boek bij de bibliotheek of bezoek een voorleesochtend. Samen met je baby een boek lezen is daarnaast ook een sociale activiteit. Het is gezellig en rustgevend voor jullie beiden.

Het nut van lezen met je baby

Slecht 30% van de ouders met een baby leest hun kindje wel eens voor. Dit is jammer, want voorlezen aan je baby is zowel leuk als nuttig. Uit onderzoek (Bus, Van den Berg, 2015) blijkt dat baby's die worden voorgelezen voordat ze acht maanden oud zijn, hoger scoren op taal. Ouders die hun baby's voorlezen hebben dus invloed op de taalontwikkeling. Met vijftien maanden zijn er al positieve effecten zichtbaar op de woordenschat. Met het lezen oefen je de luistervaardigheid en spreekvaardigheid van je baby. De baby leert nieuwe woorden. Je vergroot zijn concentratievermogen en zijn sociaal-emotionele vaardigheden. Voorlezen stimuleert tevens de fantasie van je baby. Voorlezen is leuk voor ouders en kind.

Bron: Szymonpacek, PixabayBron: Szymonpacek, Pixabay

Tips om samen te lezen

Als je samen met je baby besluit te gaan lezen is het goed om met een aantal dingen rekening te houden, alvorens te beginnen.
  • Zoek een rustig plekje op om samen te lezen. Doe de radio, televisie en je telefoon uit of op stil, zodat jullie niet gestoord worden.
  • Kies een geschikt voorleesmoment. Na een poosje ken je het ritme van je baby. Probeer een tijdstip te kiezen waarop jullie samen even ongestoord kunnen lezen, zonder dat je baby honger heeft of wil slapen. Een goed moment is bijvoorbeeld voor het slapen gaan of bijvoorbeeld rustig 's morgens vroeg na het ontbijt.
  • Zorg dat je oogcontact kunt maken met je baby.
  • Bekijk samen de plaatjes van het boek. Benoem hierbij wat er te zien is en wijs dit aan. Als je baby wegkijkt, stop dan met lezen en probeer het op een ander moment opnieuw. Je baby is dan waarschijnlijk te moe om te lezen.
  • Niet alle bladzijdes van het boek hoeven uitgelezen te worden. Een paar bladzijdes zijn vaak al genoeg. Zeker voor hele kleine baby's. De spanningsboog van een baby is nog maar kort, concentreren is nog lastig. Hij kan zijn aandacht niet lang bij hetzelfde houden. Houd hier rekening mee.
  • Baby's houden van herhaling. Lees een boek dus gerust meerdere keren voor.
  • De inhoud van je verhaal is nog niet zo belangrijk. Het luisteren naar de woorden en klanken van je stem is erg leerzaam voor de baby. Maak geluiden bij de plaatjes en benoem wat je ziet. Zing er ook eens een liedje bij.
  • Kies een geschikt boek om voor te lezen.

Bezoek aan de bibliotheek

Vind je het moeilijk om leuke boeken te kiezen of wil je niet elke keer hetzelfde boek lezen? Overweeg dan eens een abonnement op de bibliotheek. Via de website van Boekstart kun je een leuk welkomstgeschenk krijgen. Deze kun je ophalen bij de bibliotheek. Een gratis koffertje met daarin onder andere een voorleesboek voor je baby. Een abonnent op de bibliotheek is voor kinderen van nul tot twaalf jaar gratis. Zo heb je elke keer genoeg keuze en afwisseling en ben je niet veel geld kwijt. In de week van de Kinderboekenweek zijn er vaak extra activiteiten in de bibliotheek georganiseerd om het lezen bij jonge kinderen te promoten. Kijk eens op de website van de bibliotheek bij jou in de buurt.

Bron: StockSnap, PixabayBron: StockSnap, Pixabay

Leuke boeken om samen met je baby te lezen

Een voorleesboek moet zowel voor de ouder als voor de baby leuk zijn. Kies een boek dat je zelf ook leuk vindt. Baby's pikken signalen van ouders snel op. Als jij enthousiast bent over een boek, zal je baby dat ook sneller zijn. Probeer zo enthousiast mogelijk voor te lezen. Wat je leest is minder belangrijk voor de baby, als hoe je het leest. Een kort boek met duidelijke plaatjes werkt voor baby's het beste. Baby's hebben een korte spanningsboog en kunnen zich nog niet zo lang concentreren. Houd het daarom kort. Jonge baby's vinden vooral de primaire kleuren rood, geel en blauw mooi. Deze primaire kleuren kunnen ze het beste onderscheiden. Ook boeken met zwart-wit patronen, knisperboeken en voelboeken zijn erg geschikt. Voorbeelden van leuke boeken voor baby's zijn:
  • Eerste Kijkboek Mijn wereld - een boek met mooie kleuren en duidelijke plaatjes met contrasten. ISBN: 9789037489187
  • Baby Ziet... - kijkboek met spiegeltje 0-6 maanden. Een boek met veel patronen. ISBN:9789002250590
  • Hallo Baby! Lekker spelen - een boek met veel contrasten en kleuren. ISBN: 9789048311514

Natuurlijk zijn er nog veel meer boeken die leuk zijn om met je baby te lezen! Welke hebben jullie gelezen?

Lees verder

© 2016 - 2019 Neen1986, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geef je baby een voorsprong door voor te lezenGeef je baby een voorsprong door voor te lezenVoorlezen is goed voor de taalontwikkeling van jonge kinderen, daarnaast is het gezellig en leuk. De meeste ouders weten…
Boekbaby's: lezen met je baby en peuterBaby's hebben veel stimulatie nodig. Zo leren ze en groeien ze op tot levendige peuters om zo verder te ontwikkelen. Je…
Voorlezen aan kinderen van 0 tot 2 jaarVoorlezen aan kinderen van 0 tot 2 jaarVoorlezen voor het slapen gaan: wat heel veel gebeurt. Gelukkig is dit heel goed voor de taalontwikkeling van uw kind. B…
Hoe kan je ervoor zorgen dat kinderen (meer) gaan lezen?Hoe kan je ervoor zorgen dat kinderen (meer) gaan lezen?Het is echter belangrijk dat kinderen (meer) gaan lezen. Dit lukt als er meer leesmotivatie is. Waarom is het zo belangr…
Voorlezen aan je baby of peuterVoorlezen aan je baby of peuterOf je nu zelf houdt van lezen of niet; feit is dat de meeste baby’s en peuters absoluut geïnteresseerd zijn in boekjes e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nickelbabe, Pixabay
  • https://www.boekstart.nl/tips/voorleestips/
  • https://www.boekstart.nl/waarom-voorlezen/
  • http://www.boekstartpro.nl/files.php?file_id=1624
  • http://www.opvoedadvies.nl/voorlees.htm
  • Afbeelding bron 1: Szymonpacek, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: StockSnap, Pixabay

Reageer op het artikel "Samen met je baby boeken lezen"

Infoteur: Neen1986
Laatste update: 19-06-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!