InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > De Tummy Tub als alternatief bad voor je baby

De Tummy Tub als alternatief bad voor je baby

De Tummy Tub als alternatief bad voor je baby De meeste baby's vinden het heerlijk om in bad te gaan. Lekker in het warme water en de volle aandacht van hun vader of moeder. Het werkt voor de meeste pasgeborenen zeer ontspannend. Het kan ook helpen tegen buikkrampjes of wanneer een baby moeite heeft om in slaap te komen. Toch vinden veel pasgeborenen een gewoon badje nog groot en eng. Je kunt proberen je baby in een gewoon baby badje te doen, maar speciaal voor baby's tot en met zes maanden bestaat er de Tummy Tub. Wat is de Tummy Tub en hoe was je jouw baby hierin?

Wat is de Tummy Tub?

Een Tummy Tub lijkt op een emmer en is geschikt voor pasgeborenen tot ongeveer zes maanden. Veel baby's vinden een gewoon bad niet prettig omdat het groot oogt en er plat in gelegen moet worden. In de Tummy Tub kun je de baby rechtop laten zitten en zal de baby zich veiliger voelen omdat hij de wanden kan voelen. Ondanks het kleine formaat kan de baby vrijuit bewegen en kan geen onveilige situatie bij zichzelf creëren. De Tub is het meest te vergelijken met de baarmoeder voor de baby. Een Tummy Tub kost ongeveer 20 tot 30 euro. Je kunt er één kopen bij speciale babyzaken, maar ook bijvoorbeeld bij de grotere winkelketens zoals V&D en Hema.

Gebruik geen normale emmer!

De Tummy Tub is speciaal ontworpen om de baby in bad te doen Een normale emmer mag nooit gebruikt worden, want die is niet veilig. De wanden van de Tummy Tub zijn doorzichtig. Daardoor kun je goed kijken hoe je baby er in zit en hoe hij zich beweegt. De Tummy Tub heeft bovenaan een brede rand waardoor je zelf makkelijk je armen kan ondersteunen. Onderaan de Tummy Tub zit een rubberen ring, waardoor de Tub niet kan weg glijden. De Tub kun je gemakkelijk op de commode of badstandaard zetten. De meeste badstandaarden zijn zo gemaakt dat je er ook een Tummy Tub op kunt zetten. Je hoeft hier dus geen speciale standaard voor te kopen.

Hoeveelheid water

Aan de zijkant van de Tummy Tub zitten meters. Deze meters geven aan hoeveel water erin moet. De hoeveelheid water is afhankelijk van het gewicht van de baby. Hoe groter de baby, des te minder water er in moet. Doe je er teveel water in, dan kan de baby zijn hoofdje niet boven water houden.

De voordelen

  • Gevoel van veiligheid
  • De baby zit rechtop en kan hierdoor meer
  • De hoeveelheid water is minder
  • Het water wordt minder snel koud
  • De baby wordt hier erg ontspannen door
  • De Tub is licht

Hoe houd je jouw baby in het water vast?

Er zijn meerdere manieren mogelijk om je baby in de Tummy Tub vast te houden. Je moet altijd in de gaten houden dat de baby niet wegglijdt of met zijn hoofdje onder water komt. De beste manier om de baby vast te houden is:
  • Houd de baby onder zijn oksels vast.
  • Houd je handpalmen naar boven toe.
  • Met de wijsvingers hou je de armen vast.
  • Met je duimen ondersteun je het kinnetje van je baby. Op die manier kan het hoofdje niet naar voren vallen.
  • De rest van de vingers houden de borst van je baby vast.

Het ziet er misschien een beetje vreemd uit, met die duimen rond zijn nekje, maar het is wel de juiste manier. Wanneer je baby groter is kan hij beter zelfstandig zitten en zijn hoofdje overeind houden. Laat je baby uiteraard nooit alleen en ondersteun hem altijd.

Tot wanneer mag je baby in de Tummy Tub?

In principe is de Tummy Tub ontworpen voor pasgeboren baby's met een maximum tot zes maanden. Wanneer een baby groter wordt, is de Tummy Tub al snel te klein. Toch vinden sommige baby's het heerlijk om zo lang mogelijk in de Tummy Tub te gaan. Ze genieten ervan dat ze alles goed kunnen zien en overal bij kunnen. Ook kunnen ze makkelijker leren oefenen om te gaan staan. Water maakt namelijk gewichtloos. Het beste kun je zelf inschatten tot wanneer je je kind in de Tummy Tub laat gaan. Je kleintje geeft vanzelf aan het niet meer leuk te vinden en anders kun je zelf wel zien wanneer je baby echt te groot is. Wanneer je een Tummy Tub gebruikt, kun je dit natuurlijk ook altijd afwisselen met een gewoon babybadje.

Lees verder

© 2015 - 2019 Ladycurious, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: tummy-tub,
  • http://www.goedgeboren.nl/rijnmond/Multimedia/Get/1169

Reageer op het artikel "De Tummy Tub als alternatief bad voor je baby"

Infoteur: Ladycurious
Laatste update: 01-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!