InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Tips om baby te laten doorslapen

Tips om baby te laten doorslapen

Tips om baby te laten doorslapen Ouders met pasgeboren babyís zijn vaak op zoek naar manieren om hun baby langer te laten doorslapen. Het kan heel vermoeiend zijn als je ís nachts telkens weer uit je bed moet omdat je kindje wakker wordt. Pasgeboren babyís slapen gedurende de dag veel. Ze hebben echter nog geen ritme. Als de baby iets ouder wordt ontwikkelt hij vanzelf zijn dag- en nachtritme zodat hij ís nachts kan doorslapen. Veel ouders vragen zich af wat ze die eerste maanden kunnen doen om hun baby te helpen om door te slapen.

Doorslapen: hoe zit dat precies?

Er wordt gezegd dat een baby doorslaapt wanneer hij vijf uur lang slaapt zonder tussendoor wakker te worden. Veel ouders vinden dit nog weinig en willen graag dat hun kind pas ís ochtends wakker wordt. Bij de meeste babyís zal dit pas gebeuren wanneer ze ongeveer vier maanden zijn. Na het eerste halfjaar zullen babyís vaak langer slapen, ongeveer elf uur achter elkaar. Het kan wel voorkomen dat de baby wakker wordt of niet goed kan slapen wanneer hij verkouden is of nieuwe tandjes krijgt.

Baby wordt wakker door honger

Kleinere babyís worden in het begin meestal wakker omdat ze honger hebben. Je moet een pasgeboren baby daarom een late voeding geven. De meeste babyís worden in de nacht toch nog wakker om nog eens voeding te krijgen. Na enkele maanden mag je je baby pap en vast voedsel geven. Op dat moment zal het niet meer nodig zijn om je baby ís nachts weer voedsel te geven. Ondanks het feit dat een baby ís nachts geen voeding meer nodig heeft, komt het vaak voor dat babyís eraan gewend raken om op bepaalde momenten in de nacht toch wakker te worden.

De beste manier om dit op te lossen is door de voedingen af te bouwen. Na de vierde maand kan je ís nachts wanneer hij wakker wordt in plaats van voeding een beetje water geven. Dat vinden babyís minder leuk. Uiteindelijk zal de baby niet meer wakker worden voor die voeding, omdat hij in plaats van voeding toch water krijgt.

Je kan ook ervoor zorgen dat de maag van je baby goed gevuld is voordat hij gaat slapen. In plaats van melk kan je dan als laatste voeding voor de dag pap geven. Omdat pap zwaarder is en niet zo snel verteert zal je baby in de nacht geen behoefte hebben aan voedsel.

Als je baby zich niet lekker voelt

Het is logisch dat een baby niet zal doorslapen als hij zich niet lekker voelt. Hij kan bijvoorbeeld krampjes hebben of ziek zijn. Als ouder zal je wel snel merken als er iets aan de hand is met je kind. Je zal dan verschillende keren uit je bed moeten komen om je kindje te troosten. Om de pijn te laten afnemen kan je je baby een zetpil of een kinderparacetamol geven. Daardoor kan je baby toch een beetje slapen. Ook kan je kiezen voor een homeopatisch middeltje dat tegen krampjes helpt. Een ander optie bij krampjes is om de voeding van de baby te veranderen.

Geen aanwijsbare reden voor niet doorslapen

Je kan er meestal iets aan doen als je baby honger heeft of ziek is. Maar er zijn ook veel gevallen waarbij babyís wakker worden terwijl het niet duidelijk is wat er aan de hand is. Hier volgen enkele tips om je baby te helpen om door te slapen:
  • Je kan een pasgeboren baby helpen door hem in te bakeren. Daardoor zal hij niet van zichzelf schrikken wanneer hij in zijn slaap beweegt.
  • Door je baby een speen of een knuffeltje te geven zal hij zich niet alleen voelen en troost hebben.
  • Maak het niet te leuk voor de baby wanneer hij ís nachts wakker wordt, anders zal hij er een gewoonte van maken.
  • Als je voor een vast ritme zorgt voor het slapen gaan zal de baby ontspannen zijn wanneer hij gaat slapen en daardoor lekker kunnen doorslapen.
© 2013 - 2019 Hyperinfoteur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Help, mijn baby is steeds wakker! Hulp bij het doorslapenHelp, mijn baby is steeds wakker! Hulp bij het doorslapenDe eerste paar maanden met een pasgeboren baby kunnen erg vermoeiend zijn. Ze slapen misschien nog wel veel, maar een ri…
Baby laten doorslapenBaby laten doorslapenIedere jonge ouder krijgt ermee te maken. Wanneer slaapt mijn baby door de nacht? De ene baby is de andere niet. Maar ie…
De beste tips om je baby lekker te laten slapenDe beste tips om je baby lekker te laten slapenEen baby die niet in slaap wil vallen? Of midden in de nacht begint te spoken? Hoe vervelend het ook is en hoe zwaar de…
De nachtrust van de baby gedurende de eerste maandenWaarom heeft de baby het moeilijk met door te slapen? Heeft het zin om hem te laten huilen? Na hoeveel maanden kan mama…
Baby's makkelijker laten slapenBaby's makkelijker laten slapenVeel jonge ouders worstelen met een tekort aan slaap. Dit wordt vaak veroorzaakt door kinderen, die moeilijk inslapen of…

Reageer op het artikel "Tips om baby te laten doorslapen"

Infoteur: Hyperinfoteur
Gepubliceerd: 02-04-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!