InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Help, ik word gek van mijn kinderen!

Help, ik word gek van mijn kinderen!

Help, ik word gek van mijn kinderen! Bijna elke ouder krijgt er vroeg of laat wel een keer mee te maken: je wordt gek van je kinderen. Helemaal in de vakantie als alle buurtgenootjes op vakantie zijn of als je kleine kinderen hebt die elke dag nog thuis zijn, kan het gebeuren dat je wel eens helemaal gek van je kinderen wordt. Er af en toe helemaal doorheen zitten is een volstrekt normale reactie op wat het ouderschap van je vraagt: continu beschikbaar en verantwoordelijk moeten zijn.

Je gevoelens mogen er zijn

Wees vooral lief voor jezelf op de momenten dat je er compleet doorheen zit. Veel ouders maken de fout zich schuldig te voelen over het feit dat ze gek worden van hun kinderen. In plaats van minder stress levert dit nog meer stress op: je voelt je niet alleen schuldig omdat je gek wordt van je kinderen, maar je voelt je ook nog eens schuldig over deze gedachte. Zeg liever tegen jezelf dat je er even helemaal doorheen mag zitten, dat het ouderschap een zware taak is en dat kinderen zo af en toe het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen.

Reageer je niet af op je kinderen

Hoewel het moeilijk kan zijn je niet af te reageren op je kinderen is het toch beter om het niet te doen. Vaak lost het namelijk helemaal niets op en escaleert de situatie alleen maar. Bedenk liever wat op zo een moment of dag werkt voor jullie allemaal. Loop bijvoorbeeld even de gang in, doe een gek dansje of probeer eens uit het niets heel hard te gaan lachen. Het klinkt misschien een beetje gek, maar toch werkt het vaak verfrissend. Het haalt je uit het ellendige gevoel. Bedenk vervolgens een activiteit die voor jullie allemaal ontspannend is: misschien een filmpje op de bank onder de deken, een lekker lang bad of lekker voorlezen?

Humor en relativeren

Humor is vaak de sleutel tot een luchtigere omgang met je kinderen. Probeer de humor in te zien als je kinderen je stapelgek maken en jij jezelf wel kan opvegen van ellende. Niet voor niets een beeld wat je vaak terug ziet in komische films. Brigitte Kaandorp schreef er ooit een heel typerend stukje over, zoek eens op "Brigitte Kaandorp kinderen" op YouTube en misschien kan je zodirect alweer een beetje lachen. Je bent niet alleen. En onthoud: het wordt weer beter.

Zoek steun!

Praat er eens met een andere moeder, je buurvrouw of je partner over en merk hoeveel mensen je gevoelens zullen herkennen. Het helpt om te weten dat andere mensen ook met die gevoelens moeten dealen en misschien hebben ze wel een gouden tip voor je. Daarnaast lucht het vaak ook gewoon heel erg op: gedeelde smart is immers halve smart.

Zo af en toe of structureel?

Zo af en toe gek worden van je kinderen is volkomen normaal. Word je dagelijks helemaal gek van je kinderen is het goed om naar andere oplossingen te zoeken. Waarschijnlijk ga je constant over je eigen grenzen heen en heb je weinig tijd voor je zelf. Misschien voel je je wat overspannen. Elk beroep wat een kind dan op je doet kan gezien worden als teveel, jij wilt immers maar 1 ding: tijd voor jezelf. Bedenk hoe reeeel het wensen naar tijd voor je zelf is, soms werkt het om je er bij neer te leggen dat kinderen nou eenmaal verschrikkelijk veel tijd en aandacht kosten. En te bedenken dat jouw tijd wel weer komt als ze (weer) naar school gaan en wat meer hun eigen leven krijgen. Probeer je verwachtingen wat bij te stellen. Denk je dat dit onvoldoende is probeer dan tijd voor jezelf te creeeren. Kunnen de kinderen strucuteel 1 a 2 dagdelen naar een opa, oma, tante of oppas? Misschien kun je een dagdeel minder werken, terwijl de kinderen naar school moeten of op het kinderdagverblijf zitten.
© 2014 - 2019 Lola90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Differentiatie in de klasDifferentiatie wil niets anders zeggen dat je als leerkracht rekening houdt met de verschillen tussen kinderen. Kinderen…
Zelfstandig werken in de klasZelfstandig werken betekent dat kinderen gedurende een bepaalde tijd werken zonder de begeleiding en hulp van de leerkra…
Bakfiets weer helemaal terugDe bakfiets is helemaal terug van weggeweest. Deze fiets is op dit moment vooral populair bij gezinnen met kinderen.
Kindervrij, een bewuste keuzeEr zijn een hoop mensen zonder kinderen, zowel gepland als ongepland. Deze mensen worden vaak kinderloos genoemd. Maar i…
Kinderen worden wel dikker, maar niet langerKinderen worden wel dikker, maar niet langerKinderen werden de laatste eeuw steeds langer. Maar daar is anno 2010 een einde aan gekomen. Kinderen groeien nu vooral…

Reageer op het artikel "Help, ik word gek van mijn kinderen!"

Reactie

J. de Jong, 01-11-2016 21:58 #1
Laat ze lekker buiten spelen, dan zijn ze moe als ze thuis komen. Lekker laten rennen en vliegen, en geen computer voor het slapen gaan. Nou ja het avond eten natuurlijk, dan worden ze lekker rozig. Is dat een ideetje?
Groetjes Juanita

Infoteur: Lola90
Laatste update: 19-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 1
Schrijf mee!