InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Europa Kinderhulp Vakantiegastouders voor kinderen

Europa Kinderhulp Vakantiegastouders voor kinderen

Europa Kinderhulp  Vakantiegastouders voor kinderen Europa Kinderhulp organiseert vakanties voor kansarme en kwetsbare kinderen. De kinderen komen uit diverse Europese landen en de vakanties worden in de zomervakanties gehouden. De stichting zoekt jaarlijks nieuwe vakantiegastouders waar de kinderen, zonder dat zij ervoor hoeven te betalen, een heerlijke valantie kunnen vieren.

Europa Kinderhulp

Vakantiehulp aan Europese kinderen vindt zijn oorsprong in het jaar 1960. In dat jaar kwamen er 50 kinderen uit Letland naar Amsterdam om er een vakantie te vieren. Jan Ploeger was destijds de initiatiefnemer van de toen eenmalige actie. Het was de aanzet tot Stichting Europa Kinderhulp die in 1961 wordt opgericht. Het aantal kinderen groeit met de jaren en in 1963 worden er 100 kinderen uitgenodigd om een vakantie in Nederland te vieren. In de jaren 70 groeit het aantal kinderen sterk door. In die jaren komen er duizend kinderen uit Berlijn en Hannover naar een Nederlands gastgezin. Er komen katholieke en protestantse kinderen uit Ierland om in Nederland even bij te komen van de godsdiensttwisten thuis. In die jaren groeit de organisatie. In 2013 komen de kinderen uit:
  • Duitsland;
  • Frankrijk;
  • Oekraïne;
  • Oostenrijk;
  • België;
  • Nederland.

Ook werden er jarenlang projecten opgezet met kinderen uit:
  • Wit-Rusland;
  • Roemenië;
  • Bosnië;
  • Albanië;
  • Kosovo.

Vrijwilligers

Europa Kinderhulp is een vrijwilligersorganisatie. Stichting Europa Kinderhulp is een goede-doelen-organisatie dat het CBF-Keurmerk in 2005 ontving. Sinds 1960 krijgen jaarlijks 100.000 kwetsbare en kansarme kinderen een vakantie aangeboden die voor velen als onvergetelijk wordt beschouwd.
De vakanties, die in de zomervakanties plaatsvinden, zijn voor zowel jongens als meisjes en Europa Kinderhulp kijkt niet naar religieuze, etnische of sociale achtergrond.

Bron: Europa KinderhulpBron: Europa Kinderhulp

Vakantiegastgezin

Elk jaar roept Europa Kinderhulp mensen op om zich te melden als vakantiegastgezin. Ook op Ameland verblijven jaarlijks enkele kinderen in Amelander gezinnen.
De gastgezinnen waar de organisatie kinderen onderbrengt wonen in:
  • Nederland;
  • België;
  • Frankrijk.

Overleven

Voor veel kinderen biedt de vakantie een welkome onderbreking van een situatie die vaak in het teken staat van overleven. De kinderen komen uit omstandigheden waar armoede, relatieproblemen, onrustige buurt vanwege twisten tussen bevolkingsgroepen en gebrek aan aandacht aan de orde van de dag zijn. Een ontspannende vakantie met de eigen familie is vaak een ver van hun bed show.

Friesland

Europa Kinderhulp heeft het land verdeeld in regio's. Elke provincie is een regio met eigen coördinatoren. In de provincie Friesland, zoals in alle provincies van Nederland, zijn vele vrijwilligers actief die de vakanties in gastgezinnen voorbereiden. Deze vrijwilligers werven ook op Ameland en elk jaar verwelkomt het eiland kinderen die dan enkele weken zo onbezorgd als maar mogelijk is van het strand en de zee kunnen genieten.

Europa Kinderhulp

  • Website www.europakinderhulp.nl
  • E-mailfriesland@europakinderhulp.nl.
  • Telefoon 058-2573612

Geef een kansarm kind de vakantie van zijn leven.

Dat is de oproep waarmee Europa Kinderhulp de kinderreizen organiseert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nationaal Fonds KinderhulpNationaal Fonds KinderhulpIeder kind heeft recht op geluk, toch?! In Nederland is een grote groep kinderen, voor wie dat geluk niet zo normaal is.…
Nodig deze zomer eens een kansarm kind uitNodig deze zomer eens een kansarm kind uitEuropa Kinderhulp is een Nederlandse vrijwilligersorganisatie die in 1960 werd opgericht om vijftig Letse kinderen uit v…
Stichting Kinderhulp: wat doet deze stichting voor kinderen?Stichting Kinderhulp: wat doet deze stichting voor kinderen?Stichting Kinderhulp is één van de vele goede doelen in Nederland. Zoals de naam al doet vermoeden is het doel van Stich…
Kwalificatie WK voetbal 2010, EuropaKwalificatie WK voetbal 2010, EuropaDe kwalificatie voor het wereldkampioenschap voetbal is begonnen. Dit zal weer zorgen voor spannende wedstrijden en miss…
Kwalificatie WK 2014 Europa, loting en speelschemaKwalificatie WK 2014 Europa, loting en speelschemaWK 2014 kwalificatie Europa: loting en speelschema. Op 30 juli 2011 zal de loting worden verricht voor de kwalificatie v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Europa Kinderhulp logo
  • www.europakinderhulp.nl
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Europa Kinderhulp

Reageer op het artikel "Europa Kinderhulp Vakantiegastouders voor kinderen"

Reactie

Ton Mous, 05-07-2017 20:09 #1
Ik lees in het artikel het volgende: 'Sinds 1960 krijgen jaarlijks 100.000 kwetsbare en kansarme kinderen een vakantie aangeboden die voor velen als onvergetelijk wordt beschouwd.'

Dus hebben 5.700.000 kinderen een onvergetelijke vakantie gehad. Dat is fantastisch veel zeg, ga zeker zo door.

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 16-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Goede Doelen
Reacties: 1
Schrijf mee!