InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Stichting Kinderhulp: wat doet deze stichting voor kinderen?

Stichting Kinderhulp: wat doet deze stichting voor kinderen?

Stichting Kinderhulp: wat doet deze stichting voor kinderen? Stichting Kinderhulp is één van de vele goede doelen in Nederland. Zoals de naam al doet vermoeden is het doel van Stichting Kinderhulp, hulp bieden aan kinderen. Het gaat dan om kansarme kinderen die problemen hebben in de thuissituatie waarvoor Stichting Kinderhulp geld inzamelt om hun leven meer glans te geven. Kinderhulp is een eerlijke stichting, waarbij het geld ook echt bij de kinderen terecht komt en niet aan de strijkstok blijft hangen. Stichting Kinderhulp heeft een CBF-keurmerk, bestaat sinds 1959 en zamelt dus geld in voor kansarme kinderen die problemen hebben in de thuissituatie. Deze problemen kunnen onder meer zijn gebrek aan geld, waardoor de kinderen nooit op vakantie kunnen, geen fiets of pc hebben en geen sinterklaascadeaus krijgen. Om aan geld te komen werft de stichting donateurs en organiseert inzamelacties, zodat kinderen die zich buitengesloten worden door hun speciale thuissituatie meer eigenwaarde en plezier krijgen.

Wat schaft Stichting Kinderhulp nu precies aan met ingezamelde gelden?

  • Sinterklaascadeaus
  • Speeltoestellen
  • Kamerinrichting, zoals ook een computer
  • Fietsen
  • Lidmaatschappen bij sportclubs

Verder organiseert Stichting Kinderhulp

  • Kampeervakanties
  • Pleegzorgweekenden
  • Theatervoorstellingen

Waardevol

Het is niet overbodig te zeggen dat het werk van Stichting Kinderhulp erg waardevol is. Ieder kind wil graag kunnen meedoen met de rest door ook op vakantie te gaan, over een computer te beschikken, trots te zijn op de sinterklaascadeaus, naar school te kunnen fietsen en op een sportclub te kunnen. Voor de meeste gezinnen zijn dit normale en vanzelfsprekende dingen, voor deze kinderen niet. De inzamelingsacties van de stichting maakt het verschil voor deze kinderen kleiner, tussen hen en kinderen die wel in alles kunnen meedraaien in de maatschappij. Gevolg hiervan is dat Stichting Kinderhulp goed bijdraagt aan het ontwikkelen van een gevoel van eigenwaarde en trots bij de kinderen en het gevoel vermindert dat zij uit de boot vallen ten opzichte van de rest van de kinderen. Dit maakt hun werk kostbaar. Want de situatie van de kinderen uit de doelgroep is zo anders.

Ieder kind heeft recht op geluk

Maar liefst 1 op de 20 kinderen in Nederland maakt gebruik van jeugdhulpverlening. Omdat deze kinderen weten dat hun situatie anders is, voelen ze zich vaak buitengesloten. Onder deze kinderen bevinden zich kinderen die in pleeggezinnen of instellingen wonen, of die wonen in gezinnen waarin ieder dubbeltje moet worden omgedraaid. Iedere ouder wil dat zijn kind een leuke jeugd heeft en velen zijn er op gericht om deze leuke dingen (sportactiviteiten of andere activiteiten zoals muziekles, sinterklaascadeaus, vakanties) voor hun kinderen mogelijk te maken. Helaas is dit geluk voor deze kinderen vaak niet weggelegd. Een groot deel van hen woont in pleeggezinnen, instellingen en gezinnen met financiële problemen.

Wilt u doneren of geld inzamelen?

U kunt ook geld doneren aan Stichting Kinderhelp en zo bijdragen aan het brengen van meer vreugde in een kinderleven. Door een sms te versturen naar 4333 onder vermelding van 'geluk' helpt u mee. Momenteel krijgen donateurs korting op studies van het NTI, dus mocht u overwegen om een cursus of studie te volgen dan is dit mooi meegenomen. U kunt bij de stichting ook aangeven, zelf een inzamelingsactie te houden door bijvoorbeeld de verkoop van producten. Zo verkoopt Sandra Nevels uit Schoonhoven zelfgemaakte geluksbrengers waarvan de opbrengst naar de stichting gaat. Een andere manier om bij te dragen is door collectant te worden.

Openheid van zaken geven over het ingezamelde geld is iets wat Stichting Kinderhulp niet schuwt, en een recent jaarverslag is op hun site te bekijken.

Sponsors van Stichting Kinderhulp

Kinderhulp heeft de volgende sponsors: ABN AMRO, ASR Nederland, Formido Bouwmarkt, Het land van Jan Klaassen, Landal Greenparks, Mercuri International, Nemesys en NTI.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.kinderhulp.nl

Reageer op het artikel "Stichting Kinderhulp: wat doet deze stichting voor kinderen?"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!