InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Nationaal Fonds Kinderhulp

Nationaal Fonds Kinderhulp

Nationaal Fonds Kinderhulp Ieder kind heeft recht op geluk, toch?! In Nederland is een grote groep kinderen, voor wie dat geluk niet zo normaal is. Deze kinderen leven door diverse omstandigheden in een ongewilde situatie. Het is belangrijk dat kinderen opgroeien in een stabiel en liefdevol gezin. Dat er orde en regelmaat is. Voor een bepaalde groep kinderen is dat helaas niet zo. Wist u dat 5% van de kinderen in Nederland te maken krijgt met jeugdzorg? Deze groep kinderen voelt zich vaak anders. In een wereld waar het normaal is dat kinderen op de basisschool met mobiele telefoons rondlopen, waar het normaal is dat minstens 1x per jaar op vakantie gaan en waar iedereen toch 'gewoon' een nieuwe fiets krijgt wanneer de oude fiets kapot is? Helaas is het niet voor iedereen normaal.

Wat is het Nationaal Fonds Kinderhulp?

Het Nationaal Fonds Kinderhulp is een landelijk operend fonds, aangesloten bij de ANBI. Het doel is het mogelijk maken van extraatjes voor kinderen in de jeugdzorg. De huidige stichting is opgericht in 1959 onder de naam SAKOR (Samenwerkende Kinderbeschermingorganisaties). In 1986 werd de naam veranderd in Nationaal Fonds Kinderbescherming en in 1992 kreegt het de huidige naam Nationaal Fonds Kinderhulp.

Wat doet het Nationaal Fonds Kinderhulp?

Kinderhulp zet zich in voor kinderen bij wie de thuissituatie niet optimaal is. U kunt hierbij denken aan ouders met verslavingsproblemen, ouders die geestelijk in de war zijn en/of ouders met financiële problemen. Kinderhulp helpt kinderen bij het kind laten zijn. Dat kan zijn door een Sinterklaascadeautje, een fiets of het kind lid maken van een sportclub. Op deze manier kunnen kinderen kind zijn en genieten in sombere tijden.

Over Kinderhulp

Aan de basis van het Nationaal Fonds Kinderhulp staan ongeveer 25000 vrijwilligers. Allemaal mensen die zich kosteloos inzetten. Ook zijn er bekende Nederlanders zoals Myrna Goossen en Laetitia Griffith die zich als ambassadeur inzetten voor Kinderhulp.

Doel van Nationaal Fonds Kinderhulp

De Stichting heeft ten doel het verlenen van financiële steun aan of ten behoeve van op het gebied van jeugdhulpverlening werkzaam zijnde organisaties, teneinde daardoor het maatschappelijk welzijn van jeugdige personen in de ruimste zin des woords te bevorderen.

Kinderhulp tracht haar doel te bereiken door:
  • een jaarlijkse nationale collecte (april)
  • alle binnen het kader van haar werkzaamheden aanvaardbare inzamelingstechnieken

Kinderhulp in cijfers

Kinderhulp gaat zorgvuldig met het ingezamelde geld om. Dat zijn ze verplicht aan alle gevers én aan de kinderen. Het CBF-keurmerk is een garantie dat Kinderhulp aan duidelijke regels voldoet. Kinderhulp biedt openheid door het aanbieden van een jaarverslag. Zo kunt u zien waar het geld naar toe gaat.

Kinderhulp heeft per jaar ongeveer vier miljoen euro te besteden aan haar doelstellingen. Tweederde deel, zo’n tweeënhalf miljoen gaat rechtstreeks naar individuele en groepen kinderen in de jeugdzorg. Hieronder vallen uiteenlopende dingen, zoals kampeervakanties, Sinterklaas, kamerinrichting, speeltoestellen bij instellingen of lidmaatschappen van sportclubs. Ongeveer één miljoen euro gaat naar (grote) landelijke projecten, zoals bijvoorbeeld het X-Change Pleegzorgweekend of een theatervoorstelling over en voor kinderen in de jeugdzorg. Daarnaast geeft Kinderhulp nog ongeveer een half miljoen euro uit aan voorlichting over jeugdzorg en de rol van Kinderhulp daarbinnen.

Wat is het verschil tussen het Nationaal Fonds Kinderhulp en andere kinderfondsen zoals Jantje Beton?

Jantje beton zet zich in voor speelkansen voor alle kinderen. Kinderhulp ondersteunt met name individuele kinderen met zaken zoals een fiets, computer of lidmaatschap van een voetbalclub.

Help het Nationaal Fonds Kinderhulp

Wilt u het Nationaal Fonds Kinderhulp helpen? Wordt donateur of collectant. Kijk op www.kinderhulp.nl voor meer informatie. Stort uw bijdrage op 40.40.40 ten name van Nationaal Fonds Kinderhulp te Deventer.
© 2011 - 2019 Joro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stichting Kinderhulp: wat doet deze stichting voor kinderen?Stichting Kinderhulp: wat doet deze stichting voor kinderen?Stichting Kinderhulp is één van de vele goede doelen in Nederland. Zoals de naam al doet vermoeden is het doel van Stich…
Europa Kinderhulp – Vakantiegastouders voor kinderenEuropa Kinderhulp – Vakantiegastouders voor kinderenEuropa Kinderhulp organiseert vakanties voor kansarme en kwetsbare kinderen. De kinderen komen uit diverse Europese land…
Nodig deze zomer eens een kansarm kind uitNodig deze zomer eens een kansarm kind uitEuropa Kinderhulp is een Nederlandse vrijwilligersorganisatie die in 1960 werd opgericht om vijftig Letse kinderen uit v…
Hulp in de huishoudingMet steeds meer tweeverdieners, met of zonder kinderen, zijn we steeds meer op zoek naar de hulp in de huishouding. Toch…
Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)Het basisonderwijs in Nederland is grofweg verdeeld in regulier (gewoon) onderwijs en speciaal onderwijs. Op deze laatst…
Bronnen en referenties
  • www.kinderhulp.nl

Reageer op het artikel "Nationaal Fonds Kinderhulp"

Infoteur: Joro
Gepubliceerd: 10-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!