Ik voel me een slechte moeder

Ik voel me een slechte moeder Voel jij je een slechte moeder of een moeder die zeurt? Dan heb je daar vast goede redenen voor. Maar zijn deze redenen ook gegrond? Veel moeders denken het niet goed te doen. Dot komt vooral door het beeld dat de media en de overheid ons voor wil houden. Ontdek waarom jij geen slechte moeder bent.

Verschil tussen je een slechte moeder voelen en een slechte moeder zijn

Laat daar een duidelijk verschil in zijn. Je een slechte moeder voelen hoeft nog niet te betekenen dat je een slechte moeder bent. En andersom natuurlijk ook: een slechte moeder hoeft zich vaak geen slechte moeder te voelen. Sterker nog: echt slechte moeders denken vaak dat ze juist handelen en voelen zich dan ook totaal niet slecht. En met slecht bedoelen we vreselijk slecht. Je kind geestelijk of lichamelijk verwaarlozen of mishandelen. Dat is slecht. Behoor je niet tot deze groep? Dan gaat we eens bekijken waarom jij je slecht voelt.

Geen geduld hebben met de kinderen

Vaak voelen moeders zich slecht omdat ze geen geduld hebben met hun kind/kinderen. Een reden hiervoor is tijdsdruk. S'morgens is het vaak een warboel binnen het gezin: kinderen die niet willen opstaan, zich maar half aankleden of nog hulp nodig hebben, ontbijt klaarmaken, moeder moet zich zelf nog verzorgen, tassen vullen, jassen aan, schoenveters kwijt, regenjas kapot en dan plast de hond ook nog eens in de keuken. Er is altijd wel wat. Zo gaat het ook vaak rond het avondeten. Terwijl jij staat te koken jengelen of ruziën de kinderen om je heen. Heb je je stinkende best gedaan op het eten, zeurt er altijd wel iemand dat het niet lekker is. Het is dan wel te begrijpen dat je geduld ooit opraakt. Je schiet plots uit je slof en geeft je kind een uitbrander. Gegrond? Nee, absoluut niet. Het kind kan er niks aan doen dat jij je gestrest voelt en het is daar de dupe van. Ben je dan een slechte moeder? Nee hoor, zolang het bij die ene (of enkele) keer is gebleven. Belangrijk is dat je je bewust bent van het feit dat zulke dingen niet meer voor mogen komen.

Is je kind druk en heb je even geen handen vrij? Ben je met iets belangrijks bezig en heb je even minder tijd voor je kind? Bespreek dit met je partner. Deze kan het kind bezig houden als hij ziet dat jij het even niet aankan. En maak een apart kistje voor het kind voor zulke momenten. Een schatkistje waar je spannende dingen instopt waar het kind normaal niet mee mag spelen. Denk aan jouw afgedankte sieraden, verkleedkleren, een spelcomputertje, iets waar het kind normaal nooit mee speelt of mee mag spelen. Haal dat kistje tevoorschijn als je even geen tijd hebt voor je kind. Zo hou je je kind gegarandeerd een uurtje zoet (of een half uurtje bij jonge kinderen). En vooral geen schuldgevoel hebben: je kan nou eenmaal niet 24 uur per dag voor je kind klaarstaan. Andere zaken verdienen ook aandacht.

Overspannen of opgebrand? Herken het!

Moeders kunnen ook overspannen raken. Door het werk, door het gezin, door hormonen. Soms voel je je volledig opgebrand. Maar wanneer dit gevoel wel erg vaak voorkomt dan is de kans groot dat je overspannen bent. Stress heeft een negatieve uitwerking op onze gemoedsrust. We krijgen er vaak ook een kort lontje door. En daar zijn de partner of de kinderen de dupe van. Wees eerlijk tegenover je gezin en geef het aan als je het gevoel hebt het niet meer aan te kunnen. Je partner of je familie kan het misschien tijdelijk van je overnemen of eens extra op je kind letten. Doe wat leuks voor jezelf en echt alleen voor jou. Ga winkelen met een vriendin of maak een lange wandeling. Luister je favoriete muziek of ga een weekendje weg. Allen, met een vriendin of met je partner. Als je maar tot rust komt. Heb je nog steeds het gevoel dat je niet tot rust kan komen? Bespreek dit met je huisarts. Ook nu weer geen schuldgevoelens hebben! Het valt niet altijd mee om voor je kind, het huishouden en voor anderen klaar te moeten staan. Vooral in de huidige samenleving wordt er soms teveel gevraagd.

Het is trouwens heel normaal dat je ten tijde van streng minder gevoelens voor je kind hebt. Soms lijkt het alsof je geen gevoelens hebt, maar het feit dat je je een slechte moeder voelt zegt al genoeg: je maakt je zorgen over je kind en je houdt van hem of haar. Je bent echt wel op de goede weg.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ik voel me een slechte moeder"

Reactie

Puntje, 18-05-2018 07:06 #1

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 24-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 1
Schrijf mee!