InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Nodig deze zomer eens een kansarm kind uit

Nodig deze zomer eens een kansarm kind uit

Nodig deze zomer eens een kansarm kind uit Europa Kinderhulp is een Nederlandse vrijwilligersorganisatie die in 1960 werd opgericht om vijftig Letse kinderen uit vluchtelingenkampen in Duitsland naar Nederland te halen. In de tuinsteden van Amsterdam logeerden de kinderen een maand lang bij gastouders. Het doorslaand succes deed de vrijwilligers besluiten hieraan een vervolg te geven. In 1961 was de stichting een feit. Sindsdien vieren jaarlijks ruim 2000 kansarme kinderen tussen 5 en 12 jaar tweeënhalve week vakantie in Nederland.

Kansarm

De kinderen, afkomstig uit Duitsland, Frankrijk, Engeland, Oekraïne, Oostenrijk en Nederland zelf, logeren bij gastouders verspreid over het hele land. Deze jongens en meisjes kunnen zelden of nooit op vakantie en zijn kansarm doordat:
  • ze uit gezinnen komen met grote sociale of financiële problemen;
  • ze wonen in buurten zonder speelruimte;
  • ze uit grote gezinnen komen met een krappe behuizing;
  • hun ouders er door ziekte of andere moeilijkheden onderdoor dreigen te gaan;
  • hun ouders bezig zijn zich uit hun problemen op te werken en een steuntje kunnen gebruiken;
  • ze misschien niet in materieel opzicht, maar wel om andere redenen aandacht en begeleiding missen;
  • ze uit oorlogsgebieden komen;
  • ze uit streken komen die getroffen zijn door een milieuramp.

Projecten

In de laatste twee gevallen gaat het om projecten waarbij kinderen, die voor ons niet-gangbare talen spreken, meestal twee-aan-twee in een gastgezin worden ondergebracht. Ook reizen er altijd een of meer volwassenen mee die in voorkomende gevallen kunnen tolken. Zo bijvoorbeeld, wanneer de financiën het toelaten, kinderen uit Moldavië uitgenodigd.

Vrijwilligers

Europa Kinderhulp draait als stichting volledig op vrijwilligers, in totaal ruim 300 medewerkers, in samenwerking met gastgezinnen en donateurs (particulieren, bedrijven en instellingen) zoals de Sponsorloterij. Elke euro wordt voor de volle 100% gebruikt voor de activiteiten die nodig zijn om deze hulp te verwezenlijken. De grootste kostenpost vormen de reiskosten van de kinderen, verzekeringen en organisatiekosten als porti, telefoon-, reis- en vergaderkosten en verzekeringen. Europa Kinderhulp ontvangt geen subsidie.

Gastgezin

Als gastouder (in de leeftijd van 21 tot 69 jaar ben je geschikt) wordt van je verwacht dat je jouw gast op een vooraf afgesproken plaats in je regio ophaalt en terugbrengt. Behalve een slaapplaats en speelruimte bied je haar of hem natuurlijk warmte, begrip en geduld. Want, uit welk land ook afkomstig (zelfs uit Nederland), ze komen altijd uit een achterstandssituatie en verheugen zich op de vakantie, al is het natuurlijk even wennen, voor beide partijen. Ervaring met kinderen en talenkennis zijn prettig, niet noodzakelijk! Ook is het niet nodig speciale uitstapjes te maken of veel geld uit te geven, bijvoorbeeld aan nieuwe kleren, als het kind nauwelijks iets bij zich heeft. Waar het om gaat is dat de logé geniet van de huiselijke gezelligheid, geborgenheid en een andere omgeving.

Voorbereiding

De afgelopen jaren bleek het steeds moeilijker gastgezinnen te vinden; misschien doordat steeds meer mensen zelf op vakantie gaan (je mag het kind niet mee naar het buitenland nemen!) of omdat beide ouders werken en het teveel vinden er ook nog een vakantiekind bij te nemen. Mocht je er toch over nadenken dan kun je je via de website aanmelden en volgt een selectiegesprek waarin je meer informatie ontvangt en je twijfels of zorgen kunt ventileren. Zijn jullie het eens geworden dan is er kort voor de vakantie een voorpraatbijeenkomst zodat je goed bent voorbereid. Er is ook altijd vraag naar reserve-adressen voor het geval gastouders plotseling moeten afzeggen wegens ziekte of andere omstandigheden.

Op Verhaal

Veel gastouders vragen jaren achterelkaar hetzelfde vakantiekind terug. Soms blijven ze elkaar schrijven. Soms laat een kind niets meer van zich horen, bijvoorbeeld omdat het niet gewend is om brieven te schrijven. Tijdens een eerste vakantie kunnen er wel eens wrijvingen en misverstanden ontstaan, toch zeggen gastouders over het algemeen dat ze zich verrijkt voelen door de ervaring met hun vakantiekind. In het blad Op Verhaal staan ervaringen, verhalen en mededelingen van en voor gastgezinnen en medewerkers. Je kunt dit blad bij de stichting aanvragen.

Zo'n kind gun je toch vakantie?

De meeste kinderen komen in de zomermaanden. Wanneer precies hangt af van de provincie waarin je woont, en ook de herkomst van de kinderen wordt daardoor bepaald (op de website is te zien aan welk land jouw provincie gekoppeld is). Een kleine groep Franse kinderen brengt ook de kerstvakantie in ons land door.
Net als wij allemaal, en nog wat meer, hebben kansarme kinderen er behoefte aan de dagelijkse sleur te doorbreken. Drie weken zijn daarvoor precies genoeg. Het alternatief is thuisblijven in een omgeving die weinig of niets te bieden heeft. Dus: gun zo'n kind vakantie!

Heb je interesse, neem dan via deze link rechtstreeks contact op met de organisatie.

Lees verder

© 2009 - 2017 Stine, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Europa Kinderhulp – Vakantiegastouders voor kinderenEuropa Kinderhulp – Vakantiegastouders voor kinderenEuropa Kinderhulp organiseert vakanties voor kansarme en kwetsbare kinderen. De kinderen komen uit diverse Europese land…
Wat kost een gastouder?Wat kost een gastouder?Je kunt een gastouder inhuren via een gastouderbureau. Gastouderschap is een alternatief voor kinderopvang in een kinder…
Salaris en opleiding gastouderSalaris en opleiding gastouderAan welke eisen moeten gastouders voldoen? En hoeveel krijg je betaald als gastouder? Je salaris kan oplopen tot €2000 b…
Gratis op vakantie dankzij de vakantiebankGratis op vakantie dankzij de vakantiebankOp initiatief van “De Vrijbuiter” (winkelketen), is er een stichting in het leven geroepen die vakanties aanbiedt aan ge…
Stichting Kinderen van BulgarijeStichting Kinderen van BulgarijeVeel Nederlanders kennen Bulgarije van hun vakantie in Sunny Beach of hun stedentrip in Sofia. Zo op het eerste oog lijk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kasuma, Pexels
  • www.europakinderhulp.nl

Reageer op het artikel "Nodig deze zomer eens een kansarm kind uit"

Reacties

Roos de Goederen, 04-05-2016 17:48 #6
Ben zeker bereid om voor een kind te zorgen, en aandacht en liefde te geven. Ben wel 69 jaar maar kan alles nog prima aan. Ben ook oppas oma van mijn 2 klein kinderen dus ben gewend met kinderen om te gaan.wil wel graag wat informatie v.de tijdsduur, en data dat dat nodig is.wil U informatie over mijn persoontje, ik sta U te woord.respons zie ik graag tegemoet. Hartelijke groet.roos de goederen. Reactie infoteur, 09-05-2016
Hallo Roos,
leuk dat je dit wilt doen. Je kleinkinderen komen wellicht ook nog van pas :). Kijk even naar de link, daar kun je alle informatie en tel.nr. vinden. Veel succes en plezier.
Stine

Luesink, 19-06-2012 14:57 #5
Hallo, ik heb een gezin met 2 kinderen 10, en 12 jaar en we wonen op een boerderij. Ik vind het geweldig om een kind of kinderen een vakantie aan te bieden. Mijn ouders hadden vroeger ook 2a4 kinderen uit Duitsland en dat vond ik toen al leuk. Nu ik zelf moeder ben, heb ik nog genoeg liefde over voor andere kinderen die het zo hard nodig hebben, hoe kan ik me opgeven? Reactie infoteur, 19-06-2012
Hallo Bert,

je kunt je via onderstaande link opgeven bij de organisatie! Veel plezier,
Stine

http://www.europakinderhulp.nl/

Anke, 21-04-2012 15:33 #4
Als je een kind een 'thuis' aanbiedt, moet dit dan perse in een gezin met andere kinderen zijn? Of is het ook mogelijk om bijv. als alleenstaande (werkend in het onderwijs) een kind een 'thuis' te bieden? Reactie infoteur, 30-04-2012
Zelf denk ik dat het voor het kind het leukst is als het in een gezin met andere kinderen terecht komt. Het is maar voor een periode in de zomervakantie moet je denken. Maar vraag het na bij de organisatie, zij kunnen je dat het beste vertellen.

Anja van Lieshout, 13-03-2012 14:44 #3
Hierbij zou ik graag als vakantie gastouder willen helpen, om een kansarm kind een leuke vakantie te bieden. Is het mogelijk om mij in contact te brengen met de juiste instantie of persoon voor informatie? Reactie infoteur, 13-03-2012
Beste Anja,

sorry, ik dacht dat ik een link naar deze organisatie in het artikel had opgenomen, maar ik zie dat dat niet zo is. Hier is de link alsnog: http://www.europakinderhulp.nl/ Hier vind je alle informatie en kun je je ook aanmelden. Veel succes!

Stine

Stine (infoteur), 11-04-2010 13:25 #2
Beste Gerben,
stel je voor dat deze kinderen helemaal uit Polen of waar ze ook vandaan komen gehaald worden, dat kan natuurlijk niet voor slechts een weekend. Verder hebben beide partijen, jullie en het kind, tijd nodig om aan elkaar te wennen. Misschien is het een idee voor jou om deze stichting te benaderen, zij komen bij je op bezoek om een en ander met je door te spreken, je kunt dan alle vragen en twijfels met hen bespreken en zij kunnen je ervaringen van henzelf en anderen vertellen.
succes met je onderzoek, cq voorbereidingen,
Stine

Gerben, 08-04-2010 04:03 #1
Beste ik had een vraagje is het ook mogelijk om eens eerst een kind een weekend op vakantie te krijgen.
vriendelijke groet gerben vereggen

Infoteur: Stine
Laatste update: 09-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Vakantie
Reacties: 6
Schrijf mee!