InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Scrabble stimuleert het kind veelzijdig

Scrabble stimuleert het kind veelzijdig

Scrabble stimuleert het kind veelzijdig Er wordt vaak gezegd dat als je met pensioen gaat, dat je dan met scrabbelen begint. Maar het kan ook een enorme stimulans geven voor opgroeiende kinderen, om via het spel meer kennis en inzicht te verkrijgen. Het vormt namelijk een makkelijke leuke competitieve manier, om met nieuwe woorden in aanraking te komen. Wat houdt Scrabble in en hoe kun je het positief gebruiken binnen de opvoeding van jouw kind?

Scrabble voor het kind

Spelenderwijs leren

Al doende leert men en dat betekent dat kinderen via het spel meer verstand krijgen van het Nederlands. Bij het spel neemt iedere speler blind zeven letters en plaatst deze op het bewaarrek, waarna men woorden kan maken. Je kunt daartoe reeds geplaatste woorden verlengen of nieuwe woorden starten. Uiteraard moeten het bestaande woorden zijn en dus kan een controle met het woordenboek nodig zijn. Op die manier speelt het kind met letters en woorden, waarnaast ook woorden worden opgezocht. Het gaat er dan om om zoveel mogelijk punten te verkrijgen, door op een strategische manier woorden op het bord te plaatsen.

Toenemende kennis

Meer kennis van een taal zorgt ervoor dat het kind op een betere manier kan communiceren. Zondermeer de vorming van de taal gedurende de kinderjaren, kan het kind een voorsprong geven op latere leeftijd. Door woorden op een leuke manier te combineren, neemt de interesse van het kind in de taal toe. De kans bestaat daarmee eveneens, dat er meer interesse komt om te lezen om zo meer nieuwe woorden te leren. De fascinatie van het kind voor de taal zorgt ervoor dat het zichzelf beter kan ontwikkelen.

Behendigheid met rekenen

Iedere letter vertegenwoordigt een waarde. Oftewel het aantal punten dat je op het bord hebt gelegd, vormt de score. Het leuke aan het spel is eveneens dat je met bepaalde vakjes een vermenigvuldiging kunt krijgen van letter- of woordwaarde. Dit kan twee of drie maal zijn. Op die manier dient het kind uit te rekenen hoeveel punten ze werkelijk hebben behaald, waarnaast ook de optelsom met de reeds behaalde score moet worden uitgevoerd. Oftewel het spel verbetert de rekenvaardigheden van het kind.

Strategisch inzicht

Omdat op verschillende manieren binnen het spel hoge punten aantallen kunnen worden verkregen, zal op een handige manier daartoe gespeeld moeten worden. Door slim te spelen kunnen hoge scores en het beste resultaat worden behaald. Het spel geeft het kind daarmee een goede basis om strategisch inzicht op te bouwen. Dat houdt in dat de hersenen van het kind optimaal worden geactiveerd om meer complex te denken en de capaciteiten van het kind groeien.

Gebruik Scrabble voor de opvoeding

Het spel biedt vele gunstige voordelen, waardoor het opgroeiende kind optimaal wordt gestimuleerd. Meer kennis en taalvaardigheid zorgt ervoor dat het kind beter presteert op school. Omdat de kans toeneemt dat er meer wordt gelezen, kan het bovendien leiden tot een betere opleiding. Dit omdat het kind meer geconcentreerd materie of leerstof kan worden opgenomen. Profiteer ook van de geweldige werking van Scrabble door tijdig tijdens de opvoeding met het spel aan te vangen, zodat vele capaciteiten van het opgroeiende kind worden versterkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Scrabble stimuleert het kind veelzijdig"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 08-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!