InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Help, mijn kind plast nog steeds in de broek

Help, mijn kind plast nog steeds in de broek

Help, mijn kind plast nog steeds in de broek Zowel voor het kind als de ouders is het een fijn moment als kinderen zindelijk worden. Het kan vooral lastig zijn als ze net naar school gaan en nog geregeld in de broek plassen. Bij sommige kinderen kan dit in een week veranderen en gaat het zindelijk worden haast vanzelf. Bij anderen heeft het wat meer tijd nodig en kan er na een goede start weer een nattere periode aanbreken. Het belangrijkste is dat je dit accepteert en weer opnieuw begint. Veel ouders vragen zich af hoe ze hun kind zindelijk moeten krijgen. Je kind doet dit uiteindelijk zelf. Sommige kinderen zijn er nog niet aan toe om emotioneel afstand te doen van hun luier. Vertrouw erop dat je kind het op een dag zelf wil doen en heb heel veel geduld, ook al is dit soms lastig.

Weetjes over zindelijkheid

  • Ergens rond het tweede levensjaar zijn kinderen eraan toe om zindelijk te worden.
  • Een kind moet eerst lichamelijk in staat zijn om poep en plas op te houden.
  • Meisjes zijn over het algemeen eerder zindelijk dan jongens.
  • Kinderen leren uiteindelijk zelf om naar het toilet te gaan.
  • Vijftien procent van de kinderen van vijf jaar zijn minstens één keer per week nat.
  • Zindelijk worden kan wel vijf tot veertien maanden in beslag nemen.
  • Nog niet zindelijk zijn overdag, wordt pas tijdens vijf jaar als een probleem beschouwt!

Oorzaken

Soms zijn kinderen al zindelijk en krijgen ze toch een terugval. Waardoor kan dit komen? Er kan sprake zijn van spanning of stress. Dit kan bijvoorbeeld komen door een echtscheiding of overlijden. Ook kan een vervelende ervaring enorme indruk maken op een kind. Een kind kan de deur niet meer loskrijgen en raakt in paniek of het kind heeft het er moeilijk mee om bij vreemden naar de toilet te gaan. Wat vaak voorkomt is dat kinderen het te druk hebben met spelen. Een kind is zo in zijn spel dat hij vergeet om te gaan plassen. De drang is er misschien wel, maar het kind gunt zichzelf geen tijd om naar de toilet te gaan.
Ook moet je absoluut niet gaan dwingen, teveel dwang kan leiden tot een terugval. Het hoeft natuurlijk niet altijd iets psychisch te zijn. Het kind kan ook lichamelijk iets mankeren, denk bijvoorbeeld aan een blaasontsteking. Bij twijfel kun je altijd een huisarts raadplegen voor advies.

Tips voor het begeleiden

  • Zorg voor regelmaat en breng routine aan. Stuur het kind bijvoorbeeld naar het toilet voor of na het eten.
  • Word niet boos op het kind, maar reageer begripvol.
  • Forceer vooral niet, maar blijf rustig.
  • Beloon je kind als het goed gaat.
  • Geef het goede voorbeeld.
  • Geef niet te veel aandacht aan het probleem.
  • Begin met begeleiden als jij er ook aan toe bent.
  • Het kind kan ook wc-angst ontwikkelen. Maak de toilet vertrouwd, wijs op andere kinderen of maak de toilet gezellig.
  • Als het kind ouder dan zes jaar is of veel blaasontstekingen heeft gehad is het raadzaam om contact op te nemen met de huisarts.

Hulpmiddelen

Zindelijkheidskalender

Noteer de dagen en tijdstippen wanneer het kind wel of geen natte broek heeft. Misschien ontdek je wel iets bijzonders in zijn situatie of kun je behaalde resultaten weer gebruiken.

Beloningssystemen

Gebruik bijvoorbeeld een plaskaart met stickers. Telkens als het kind heeft geplast op de toilet mag het zelf een sticker op de plaskaart plakken. Het geeft ze een extra stimulans en sommige kinderen zijn hier hier erg gevoelig voor.

Plaswekker

Als het kind s nachts gaat plassen, krijgt dit apparaat een seintje en gaat de wekker!

WC-bril-verkleiner of voetenbankje

Maak gebruik van een wc-bril-verkleiner zodat je kind niet in de wc zakt. Met een voetenbankje of opstapje kan je kind zelf op de toilet klimmen.

Boeken

Er zijn genoeg informatieve en gekke boekjes over het zindelijk worden. Het poepen en plassen wordt zo een normaal thema om over te praten.

Lees verder

© 2012 - 2019 Heleen86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zindelijkheid bij peutersZindelijkheid bij peutersNiet alle peuters zijn zindelijk. Om een peuter zindelijk te maken zul je met hem moeten oefenen en hem belonen. Als peu…
De plaswekker: hulp bij zindelijkheidDe plaswekker: hulp bij zindelijkheidZindelijkheid laat bij sommige kinderen langer dan normaal op zich wachten. Eén op de tien zesjarigen plast af en toe no…
Zindelijk wordenZindelijk worden. Weer een mijlpaal in het leven van uw kind, Zindelijk worden! Uw kind heeft de leeftijd bereikt om afs…
Zindelijkheid bij peuters: zindelijk in vijf dagen!Peuters van nu zijn later zindelijk dan die van zo'n 50 jaar geleden. Recent wetenschappelijk onderzoek heft aangetoond…
Het opvoeden van peuters - zindelijkheidstrainingHet opvoeden van peuters - zindelijkheidstrainingVeel ouders vinden het erg belangrijk dat hun peuter snel zindelijk wordt. Het scheelt immers een hoop gedoe. Maar het g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Omgaan met je kind, José Sagasser (2004), Baarn: Tirion, ISBN 9043906778
  • De pot op?!: over (niet) zindelijk zijn (2004), Heerenveen: Groen, ISBN: 9058290883

Reageer op het artikel "Help, mijn kind plast nog steeds in de broek"

Reactie

Rudolf, 15-12-2015 19:28 #1
Mijn kind heb ik pampers om gedaan en toen was het in een mum van tijd over.

Infoteur: Heleen86
Laatste update: 16-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Opvoeding
Reacties: 1
Schrijf mee!