InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Hoeveel zakgeld geef je je kind?

Hoeveel zakgeld geef je je kind?

Hoeveel zakgeld geef je je kind? De financiële opvoeding is een belangrijk onderdeel van de opvoeding van kinderen. Door kinderen goed te leren omgaan met geld is de kans kleiner dat ze later in de financiële problemen komen. Hoe leer je kinderen goed omgaan met geld? Hoeveel zakgeld moet je geven en wat moet je kind daar allemaal van kopen? Wanneer begin je met het geven van zakgeld en/of kleedgeld aan je kind? Wat zijn belangrijke punten om op te letten bij de financiële opvoeding van je kinderen?

De financiële opvoeding

Het is belangrijk om je kinderen goed te leren omgaan met geld. Geld is nu eenmaal beperkt beschikbaar en dus moeten ze leren hier zorgvuldig mee om te gaan. Dit betekent dat je kinderen moet leren om onder alle omstandigheden uit te komen met hun (zak)geld. Door je kinderen te leren goed om te gaan met geld zullen ze in de toekomst gelukkiger en zorgelozer zijn met hun geld.
Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die al jong zelf leren kiezen waar zij hun geld aan uitgeven, later minder vaak in de financiële problemen komen. Als ouder kun je je kind hiermee leren omgaan door het zakgeld te geven en later kleedgeld.

Regels zakgeld en kleedgeld

  • Spreek af met je kind wanneer het zakgeld/kleedgeld krijgt en hoeveel.
  • Spreek af wat je kind mag en moet kopen van het zakgeld/kleedgeld.
  • Voor beiden geldt op=op. Koopkracht kent zijn grenzen. Het is belangrijk dat je kinderen voor hun eigen fouten leren opdraaien. Daar hoort ook een miskoop bij of een verkeerde planning. Dit is een mooi (of minder mooi) leermoment.
  • Zakgeld=zakgeld en geen middel om te straffen of te belonen. Dit geldt ook voor kleedgeld.

Hoeveel zakgeld moet je je kinderen geven?

Hoeveel zakgeld een kind krijgt hangt onder af van hoeveel je als ouder kunt missen en wat een kind van het zakgeld moet doen. De bedragen hieronder zullen over het algemeen hoger zijn als je kind hier zelf cadeautjes van moet kopen.
LeeftijdZakgeld per week
5 jaar0,50 euro
6-7 jaar1,00 tot 2,00 euro
8-9 jaar1,20 tot 2,00 euro
10 jaar1,70 tot 2,00 euro
11 jaar2,00 tot 2,50 euro
12 jaar3,00 tot 4,60 euro

Vanaf welke leeftijd geef je je kind zakgeld?

Hoewel hier boven in de tabel gestart wordt met 5 jaar, wordt over het algemeen aan geraden om met zakgeld te beginnen als een kind 6 jaar wordt. Dit is de leeftijd dat kinderen beginnen te rekenen en daarmee de waarde van het geld leren kennen.
Tot ongeveer 12 jaar is het belangrijk om het geld contant te geven, daarna kan het op een bankrekening worden gestort, zodat je kind ook op deze manier leert omgaan met geld. Zorg dat je kind niet rood mag komen te staan.

Vanaf welke leeftijd geef je je kind kleedgeld?

Een mooie leeftijd om met kleedgeld te beginnen is 12 jaar. Geef het kleedgeld één keer per maand.
Stort het bijvoorbeeld altijd op de 1e van de maand. Help je kind in het begin met plannen. Zeker in het begin is het best lastig om al geld op zij te zetten voor grote aankopen als bijvoorbeeld een winterjas.

Belangrijke punten in de financiële opvoeding

  • Geef het goede voorbeeld (door te sparen en vertel over keuzes en afwegingen)
  • Leer kinderen om te sparen
  • Vertel ze over lenen (en over hoeveel meer je uiteindelijk betaald door de rente)
  • Leer ze over de verleidingen van aanbiedingen
  • Leer ze over reclames

Geld verdienen met bijbaantje of vakantiewerk

Een goede manier om met geld te leren omgaan is door je kind zelf geld te laten verdienen met een bijbaantje of vakantie werk. Door er eerst voor gewerkt te hebben ervaart je kind dat geld er niet zomaar komt maar er wel iets (of heel veel) voor gedaan moet worden.

Week van het geld

Elk jaar vindt in maart de nationale week van het geld plaats.
Doel van de week van het geld is om basisschoolkinderen te leren omgaan met geld. Sommige scholen gingen hiervoor met het lespakket ‘De wereld van het geld’ voor groep 1 t/m 8 aan de slag.
In deze week vinden er allerlei activiteiten plaats om kinderen om te leren gaan met geld. Medewerkers van banken en verzekeraars gingen voor de klas staan om kinderen op een leuke manier te leren omgaan met geld.
De Week van het geld wordt altijd georganiseerd door Wijzer in geldzaken. Platform Wijzer in geldzaken is een initiatief van onder andere de Rijksoverheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoeveel zakgeld geven aan uw kind?Hoeveel zakgeld geven aan uw kind?Zakgeld moet goed afgestemd worden op de wensen en behoeften van uw kind. U moet ze niet proberen te verwennen door teve…
Hoeveel zakgeld geven?Op jonge leeftijd moeten kinderen al zakgeld ontvangen, zodat zij later beter de waarde van geld kunnen inschatten. Het…
Zakgeld en leren omgaan met geldZakgeld en leren omgaan met geldAls kinderen zakgeld krijgen, geeft hun dat de gelegenheid te leren omgaan met geld. Ze leren van jongs af aan dat geld…
Kinderen en zakgeldZo'n 70% van de kinderen op het basisonderwijs krijgen zakgeld, dit is dan ook niet zonder reden. U leert uw kinderen om…
Hoeveel zakgeld moet ik mijn kind geven?Hoeveel zakgeld moet ik mijn kind geven?Hoeveel zakgeld moet ik mijn kind geven? Wat zijn de standaard bedragen voor het geven van zakgeld? Twee vragen die oude…
Bronnen en referenties
  • ‘Geld maakt wel gelukkig’ (NTR academie, 19 januari 2014)
  • Nieuwsbrief Primair Onderwijs, nummer 84
  • www.weekvanhetgeld.nl
  • www.nibud.nl
  • www.wijzeringeldzaken.nl
  • 'Zakgeld, wat koop je er eigenlijk van?' (Algemeen Dagblad, 25 april 2015)

Reageer op het artikel "Hoeveel zakgeld geef je je kind?"

Infoteur: Opgroeien
Laatste update: 08-09-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!