Aan het werk na VMBO en MBO: feiten, cijfers en tips
Nederland telt meer dan een miljoen VMBO- en MBO-opgeleide werknemers. Vreemd dus dat in onderzoeken en artikelen vaak zo veel - vooral positieve - aandacht naar hoger opgeleiden gaat. Maar er zijn ook recente onderzoeken zoals van De Telefoongids BV. Daaruit blijkt dat VMBO-ers en MBO-ers tevreden en harde werkers zijn. En ook dat ze meestal wel raad weten met de 'gouden regels' voor een succesvolle sollicitatie. Lees verder voor cijfers, feiten en meningen.
VMBO en MBO krijgen niet altijd positieve aandacht, ook niet in de media. Veel onderzoeken gaan over hoger onderwijs, en in onze 'goed beter best' maatschappij lijkt het soms wel alsof een opleiding een race is naar het grootste prestige. Terwijl een opleiding natuurlijk in feite een 'weg' is naar de beste manier waarop je je werkdag kunt besteden! Gelukkig keert het tij. Langzamerhand dringt het besef door dat ook VMBO en MBO solide opleidingen zijn. En dat een land nooit zonder VMBO-ers en MBO-ers kan. Zeker nu de trend is, om al die huizenhoge lagen management in bedrijven weer wat terug te snoelen. Voordat er straks op elke Nederlander wel één 'managende Nederlander' is... Kortom, tijd om VMBO en MBO op te waarderen. Laat de Telefoongids BV nou net met een heel positief onderzoek komen over VMBO-ers en MBO-ers. Want wat blijkt? VMBO-ers en MBO-ers zijn harde werkers én tevreden werkers. En ze weten vaak prima raad met de 'gouden regels' voor het solliciteren.
Onderzoek: tevreden naar het werk
UIt het ondezoek van De Telefoongids BV bleek in de eerste plaats: praktisch alle VMBO en MBO opgeleide Nederlanders gaan met plezier naar hun werk. Niet minder dan 93% van de ondervraagden zei dat. Wat dat werkplezier 'maakt'? Leuke collega’s, vertelde 80% van de deelnemers aan de enquete. Maar ook afwisselend werk is voor de meeste VMBO en MBO opgeleide Nederlanders een belangrijke voorwaarde om plezier te hebben in het werk: dat antwoord gaf 78% van de ondervraagde VMBO-ers en MBO-ers. Opvallend is dat degenen die aan het onderzoek van De Telefoongids BV meededen, bepaald niet sterk hechtten aan de kans om de opvang voor eventuele kinderen via het werk te laten regelen: maar 2% vond dat belangrijk. Een grappig zijsprongetje ter vergelijking, was de vraag of opvang voor... huisdieren dan wel een belangrijke factor was? Nee, maar 1% vond dat een trekpleister. Toch is dat nauwelijks méér dan de fans voor kinderopvang via het werk!
Sociaal en 'binnen de kaders'
Vier op de vijf ondervraagde VMBO- en MBO-opgeleide Nederlanders, ofwel 82%, wil haar of zijn sociale kant kwijt kunnen in het werk. Zij gaven namelijk aan, dat ze liefst samen met collega’s werken in plaats van alleen. Die sociale kant laat zich ook zien in het feit dat tweederde van de ondervraagden, zich soepel opstelt als het gaat om het volgen van de regels op het werk. Als mensen dan toch een struikelblok(je) zien, dan zijn dat wel de regels rondom de vakantieplanning (13%).
Fulltime favoriet
Nog zo'n feit dat werkgevers graag zien: bijna de helft van de VMBO en MBO opgeleide Nederlanders heeft het liefst een 40-urige werkweek. Er is echter maar een luttele 7% die daar overheen wil, met maximaal 60 uur per week. Bijna een kwart ziet het meeste in een 32-urige werkweek. Vrouwen geven vaker aan minder uren te willen werken dan mannen. 'Willen' is natuurlijk vaak 'kunnen,' omdat in onze maatschappij het meeste werk in huishouden en gezin jammer genoeg nog altijd neerkomt op vrouwen.
Hoe kom je aan een baan?
Hoe komen de VMBO-er en MBO-ers aan een leuke baan? Ook hier zijn de cijfers waarmee De Telefoongids BV komt, opmerkelijk. Bijna een kwart van de ondervraagden blijkt het vaakst een baan te hebben bemachtigd niet via social media, niet eens via een advertentie op banensite of in de krant, maar.... door een open sollicitatie (23%). Eigen activiteit blijkt dus veel vaker dan we weleens denken te lonen. Het antwoord 'via-via' volgt al vrij snel, namelijk op de tweede plaats (20%). Social media blijken in meerdere onderzoeken nog een stuk minder ingeburgerd in 'arbeidsland' dan de hype doet vermoeden. Hier is dat niet anders. Want niet één van de respondenten heeft een baan gevonden via social media.
Wie, hoe en wat?
Nederland telt ongeveer 1,2 miljoen VMBO en MBO opgeleide Nederlanders. De Telefoongids liet een onderzoek onder hen uitvoeren naar hun banen en hun ‘gouden baan’. De aanleiding van het onderzoek is de presentatie van de website www.GoudenGidsBanen.nl. Dit online onderzoek naar banen en de “gouden baan” werd uitgevoerd door Stadspeil, in opdracht van De Telefoongids BV. De methode was een zogenaamde representatieve steekproef onder VMBO en MBO opgeleide Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder, die ofwel nu een betaalde baan hebben of die anders wel hebben gehad in de afgelopen drie jaar. Er hebben in totaal 1.068 respondenten aan het onderzoek deelgenomen.
'Gouden' regels voor het solliciteren
Hoe goed weten de ondervraagde VMBO-ers en MBO-ers raad met de 'gouden regels' van het solliciteren? Dat blijkt wel goed te zitten. De meeste mensen die meededen aan dit onderzoek, bereiden zich goed voor op een sollicitatiegesprek. Dat begint natuurlijk bij ruim op tijd van huis vertrekken: dit doet de meerderheid. Een van de geijkte vragen bij een sollicitatiegesprek is natuurlijk: wat zijn je sterke en zwakke punten? Daar denkt dan ook ruim de helft eens goed over na, vooraf. De meerderheid van de medewerkers aan dit onderzoek, was zo slim de website van het bedrijf waar zij gaan solliciteren vooraf eens goed te bekijken. Krap de helft van de ondervraagden bedenkt vantevoren welke kleding het meest passend is bij het 'plaatje' van het bedrijf dat ze op het oog hebben. Toch is één op de tien, ofwel totaal 11%, zo'n waaghals die het sollicitatiegesprek helemaal niet voorbereidt. En met een klein leugentje hebben VMBO-ers en MBO-ers net zo weinig moeite als de rest van solliciterend Nederland. Een kwart van de ondervraagden, ofwel 24%, verzwijgt weleens iets tijdens een sollicitatiegesprek.
Over Gouden Gids Banen
Met de ervaring en kennis uit de MKB markt kan De Telefoongids BV de VMBO en MBO opgeleide Nederlanders de gouden baan in de buurt bieden. Zij presenteert actuele banen op VMBO-, MBO- en HBO-niveau en richt zich met name op VMBO en MBO opgeleiden. Voor de werkzoekenden is het gebruik van de site www.GoudenGidsBanen.nl gratis.