InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Klaar met je opleiding, wat nu?

Klaar met je opleiding, wat nu?

Klaar met je opleiding, wat nu? Je bent klaar met je opleiding, en je zoekt een baan. Maar waar moet je het precies zoeken? Het is lastig om in deze tijd een baan te vinden.

Klaar met je opleiding

Je bent klaar met je opleiding, wat nu?

Je bent klaar met je opleiding (of je hebt een opleiding al een tijdje afgerond) en je weet niet precies wat je nu echt wilt. Als je lang geen vakantie hebt gehad, is het eerst tijd om een paar weken het hoofd leeg te maken. Er zijn heel veel soorten website's waar je vacatures kunt vinden. Hieronder volgen er een paar:
  • Vacaturekrant.nl
  • Nationalevacaturebank.nl
  • Superjob.nl
  • Monsterboard.nl
  • Jobtrack.nl
  • Jobrapido.nl

Inschrijven bij het CWI

Het CWI staat voor Wet Werk en Inkomen. Het is belangrijk om je in te laten schrijven bij het CWI als werkzoekende. Je gaat naar www.werk.nl om je in te schrijven. Na dat je dit hebt gedaan moet je minstens een half uur wachten voordat je telefonisch een afspraak kan maken. Je spreekt dan af met je werkcoach bij een CWI bureau bij jou in de buurt. Op de dag dat je de afspraak hebt, ga je met je werkcoach kijken wat voor vacatures er geschikt zijn voor jou. Eerst wil ze wat weten over wat voor werk je precies wilt gaan doen zodat zij beter kan zoeken naar vacatures die in dat rijtje vallen. Je zoekt samen met je werkcoach een paar vacatures uit waar je gaat solliciteren. Deze vacatures stuurt ze naar je e-mail adres toe zodat je thuis kan solliciteren.

Je spreekt met je werkcoach af dat je na een paar weken weer een keer rond de tafel gaat zitten om te bespreken hoe het er voor staat, dus of je al hebt gesolliciteerd en of je al wat hebt gehoord van het bedrijf. Als je tussendoor al een baan hebt gevonden, neem je contact op met je werkcoach.

Solliciteren

Je krijgt per e-mail de vacatures opgestuurd die je samen met je werkcoach hebt besproken. Dan ga je solliciteren. In de e-mail die je hebt gekregen staat per vacature hoe je moet solliciteren op de vacature. Dit kan zijn: telefonisch of per e-mail. Ook kan het zijn dat als je voor en vacature wilt solliciteren, dat je dan contact op moet nemen met iemand van het CWI in plaats van de manager van het bedrijf.

Cv en sollicitatiebrief

Vaak is het zo dat je alleen je cv hoeft op te sturen. Als je wilt weten hoe je een cv en een sollicitatiebrief schrijft, dan kun je hier een voorbeeldbrief vinden. en vindt hier een voorbeeld sollicitatiebrief.

Uitkering

Een ww-uitkering kan je aanvragen als je 18 jaar bent en zonder werk zit. Je krijgt een uitkering als je in de afgelopen 9 maanden, 6 maanden aaneenlopend hebt gewerkt. Dit geld niet voor stage. Een ww-uitkering kan je via een formulier op het internet aanvragen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Klaar met je opleiding, wat nu?"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 14-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!