InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Sollicitatieplicht bij een uitkering

Sollicitatieplicht bij een uitkering

Sollicitatieplicht bij een uitkering Als je een WW-uitkering krijgt, is er sprake van een sollicitatieplicht. Je moet dan tijdens het ontvangen van je uitkering op zoek gaan naar een nieuwe baan. Wat houdt deze plicht precies in, hoe vaak moet je solliciteren, wanneer geldt deze plicht, wat gebeurt er als je hem niet naleeft en hoe lang zit je aan deze plicht vast?

Wat is de sollicitatieplicht?

Als je een aanvraag doet bij het UWV voor een WW-uitkering, krijg je hiermee een aantal plichten. Naast dat je het UWV altijd van de juiste en actuele informatie moet voorzien, krijg je de plicht om te solliciteren. De WW-uitkering is niet bedoeld als maandelijkse inkomsten waardoor je nooit meer hoeft te werken, maar als een tijdelijke opvang voor als je geen werk kunt vinden. Als je een afspraak hebt met je adviseur van het UWV, zal deze je op de sollicitatieplicht wijzen en de details uitleggen, ook kun je hier vragen stellen. De sollicitatieplicht houdt in dat je zelf verantwoordelijk bent voor het zo snel mogelijk vinden van een nieuwe baan.

Hoe vaak moet je solliciteren?

Hoe vaak je moet solliciteren, spreek je met je adviseur van het UWV af. Als hier geen afspraken over zijn gemaakt, geldt dat je minimaal vier keer per vier weken solliciteert. In de praktijk zal je adviseur echter in de meeste gevallen een hoger aantal sollicitaties met je willen afspreken. Als je bij de overheid werkte voordat je werkeloos werd of in het onderwijs, dan ben je verplicht om vaker te solliciteren; namelijk één keer per week.

Op de vacatures die je worden aangeboden door het UWV, ben je verplicht om te solliciteren. Van je sollicitaties moet je bewijzen kunnen overleggen tijdens de afspraak met je adviseur van het UWV. Zorg dus dat je alle verstuurde sollicitaties bewaart, maar ook de reacties die je erop krijgt. Het meest overzichtelijke is om alles uit te printen en in een map te stoppen, voor een volledig overzicht. Niet alleen tijdens een vooraf ingeplande afspraak kun je gecontroleerd worden, maar ook tussendoor kun je opgebeld worden om bij het UWV de bewijzen van je sollicitaties te komen laten zien.

Wat gebeurt er als je niet solliciteert?

Als je je niet aan de sollicitatieplicht houdt, kan dit gevolgen hebben voor je uitkering. Als tijdens de controle blijkt dat je niet genoeg hebt gesolliciteerd, kun je uitkeringskorting krijgen; je krijgt dan een lager bedrag aan maandelijkse uitkering. Bij het herhaaldelijk niet naleven van de sollicitatieplicht kan de uitkering ook in zijn geheel gestopt worden.

Moet je iedere baan aannemen?

Bij de sollicitatieplicht gaat het om het vinden van passend werk. Wat precies passend werk is, verschilt natuurlijk per persoon. Als je net werkloos bent, probeer je eerst werk te vinden dat past bij je opleidingsniveau, andere banen hoef je niet aan te nemen. Als je na een half jaar nog geen werk hebt gevonden, worden alle beschikbare banen door het UWV als passend gezien. Je moet dan dus iedere baan die je kunt krijgen aannemen, ook al is dit onder je opleidingsniveau.

Hoe lang zit je aan deze plicht vast?

Zo lang je werkloos bent, geldt de sollicitatieplicht. Je adviseur van het UWV zal er alles aan doen om een geschikte baan te vinden. Indien de manier van solliciteren de reden is van afwijzingen, kun je bij het UWV ook leren geschikte sollicitatiebrieven te schrijven en werken aan andere sollicitatievaardigheden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sollicitatieplicht bijstandsuitkeringSollicitatieplicht bijstandsuitkeringDe bijstand is een sociaal vangnet. Mensen die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien, kunnen een beroep doen…
WW-uitkering en passende arbeidWW-uitkering en passende arbeidEen WW-uitkering wordt verstrekt op voorwaarde dat degene die de uitkering krijgt ook passende arbeid accepteert. Mensen…
WW-uitkering berekenen - Hoeveel geld krijg ik?Een baan verliezen is erg vervelend. Dit betekent een enorme terugval in inkomsten, ook als je minder uren moet gaan wer…
Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK) toegelichtOm kunstenaars een kans te geven om een onderhoudend beroep te realiseren, is deze uitkering ingesteld. De uitkering gel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Angelolucas, Pixabay
  • http://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/tijdens-ww-uitkering/detail

Reageer op het artikel "Sollicitatieplicht bij een uitkering"

Reactie

J. Cornelissen, 08-10-2015 14:41 #1
Moet ik solliciteren als ik via een uitzendbureau in de ziektewet zit? Reactie infoteur, 14-10-2015
Dit hangt af van de duur van je ziekte en de mate van arbeidsongeschiktheid. De eerste 13 weken van het ziek zijn ben je vaak verplicht om te solliciteren, als je na deze 13 weken volledig arbeidsongeschikt bent kom je volledig in de ziektewet en vervalt in beginsel je sollicitatieplicht.

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 02-09-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Arbeidsovereenkomst
Reacties: 1
Schrijf mee!