Militaire Hindernisbaan
Militairen en hindernisbanen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Maar welke hindernissen komen militairen nu allemaal tegen. Op de hiba, zoals de hindernisbaan wordt genoemd in militair jargon, worden fysieke vaardigheden getoetst en getraind die te maken hebben met het verplaatsen in een terrein en bij het optreden in verstedelijkt gebied. Klimmen, klauteren, springen, jezelf optrekken en afhangen zijn enkele technieken die gebruikt worden tijdens het afleggen van een hindernisbaan.
Onderdelen Hiba
Een officiële militaire hindernisbaan bestaat uit 15 onderdelen. De volgorde van deze onderdelen willen per kazerne nog wel eens verschillen.
Kettingladder
Op de touwladder klim je naar boven, daar klim je over de stalen balk en aan de andere kant van de ladder klim je weer naar beneden.
Loopdraden
Deze hindernis bestaat uit een aantal gesponnen draden. De bedoeling is dat je over deze draden springt totdat je aankomt aan de overkant.
Kruipdraden
Deze hindernis bestaat uit een grote zandbak waarover draden gesponnen zijn. Je tijgert onder deze draden door.
Evenwichtsbalken
De evenwichtsbalken liggen over diepe kuil. Je loopt over de balken naar de overkant.
Ramen
Je sprint in het raam en vervolgens spring je er ook weer uit.
Dubbele balk
De bedoeling bij de dubbele balk is dat je over de hoogste twee balken klimt en onder de laagste twee doorgaat.
De doorwaadbare plaats
Bij de doorwaadbare plaats, spring je van ‘pion’ naar ‘pion’, het is niet de bedoeling dat je het zand raakt.
Rioolbuizen
De rioolbuizen, ofwel de kruipgangen, kruip je simpel gezegd door, totdat je weer daglicht ziet.
Springbord
Voor het springbord ligt een sloot. Deze spring je over op het springbord. Hier pak je het touw vast en vervolgens loop je omhoog. Aan het einde van het bord, ga je afhangen en spring je naar beneden.
Klimrek
Op het klimrek/klimraam klim je naar boven om vervolgens aan de andere kant weer naar beneden te klimmen.
Schuin horizontaal rek
Het schuin horizontaal rek wordt ook wel muizenval genoemd. Je klimt naar boven via de balken. Ook op het rek liggen weer balken. Hier loop je ook over. Aan het eind ga je weer afhangen en je spring naar beneden.
Ierse tafel
De slingert jezelf met je buik om de tafel, aan de andere kant ga je afhangen en je springt er weer af.
Stormmuur
Je klimt op de muur en je springt er aan de andere kant weer af.
Tankgracht
Aan de ene kant kom je de tankgracht in, aan de overzijde klim je er weer uit, door jezelf op te trekken.
Springsloten
Drie sloten, waarvan de middelste iets dieper is.