InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Militaire Hindernisbaan

Militaire Hindernisbaan

Militairen en hindernisbanen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Maar welke hindernissen komen militairen nu allemaal tegen. Op de hiba, zoals de hindernisbaan wordt genoemd in militair jargon, worden fysieke vaardigheden getoetst en getraind die te maken hebben met het verplaatsen in een terrein en bij het optreden in verstedelijkt gebied. Klimmen, klauteren, springen, jezelf optrekken en afhangen zijn enkele technieken die gebruikt worden tijdens het afleggen van een hindernisbaan.

Onderdelen Hiba

Een officiële militaire hindernisbaan bestaat uit 15 onderdelen. De volgorde van deze onderdelen willen per kazerne nog wel eens verschillen.

Kettingladder

Op de touwladder klim je naar boven, daar klim je over de stalen balk en aan de andere kant van de ladder klim je weer naar beneden.

Loopdraden

Deze hindernis bestaat uit een aantal gesponnen draden. De bedoeling is dat je over deze draden springt totdat je aankomt aan de overkant.

Kruipdraden

Deze hindernis bestaat uit een grote zandbak waarover draden gesponnen zijn. Je tijgert onder deze draden door.

Evenwichtsbalken

De evenwichtsbalken liggen over diepe kuil. Je loopt over de balken naar de overkant.

Ramen

Je sprint in het raam en vervolgens spring je er ook weer uit.

Dubbele balk

De bedoeling bij de dubbele balk is dat je over de hoogste twee balken klimt en onder de laagste twee doorgaat.

De doorwaadbare plaats

Bij de doorwaadbare plaats, spring je van ‘pion’ naar ‘pion’, het is niet de bedoeling dat je het zand raakt.

Rioolbuizen

De rioolbuizen, ofwel de kruipgangen, kruip je simpel gezegd door, totdat je weer daglicht ziet.

Springbord

Voor het springbord ligt een sloot. Deze spring je over op het springbord. Hier pak je het touw vast en vervolgens loop je omhoog. Aan het einde van het bord, ga je afhangen en spring je naar beneden.

Klimrek

Op het klimrek/klimraam klim je naar boven om vervolgens aan de andere kant weer naar beneden te klimmen.

Schuin horizontaal rek

Het schuin horizontaal rek wordt ook wel muizenval genoemd. Je klimt naar boven via de balken. Ook op het rek liggen weer balken. Hier loop je ook over. Aan het eind ga je weer afhangen en je spring naar beneden.

Ierse tafel

De slingert jezelf met je buik om de tafel, aan de andere kant ga je afhangen en je springt er weer af.

Stormmuur

Je klimt op de muur en je springt er aan de andere kant weer af.

Tankgracht

Aan de ene kant kom je de tankgracht in, aan de overzijde klim je er weer uit, door jezelf op te trekken.

Springsloten

Drie sloten, waarvan de middelste iets dieper is.

© 2008 - 2019 Ilsebo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het uitvoeren van civiele taken door militairen op missieHet uitvoeren van civiele taken door militairen op missieMet de nadruk op wederopbouw bij het inzetten van militaire macht, is het voor defensie belangrijker geworden om samenwe…
Nederlandse veteranenNederlandse veteranenDe Nederlandse veteranen zijn oud-militairen die Nederland hebben gediend in oorlogsomstandigheden of in vredesmissies.…
Wat is defensie?De Nederlandse defensie zet zich in voor de vrede en veiligheid. Hiermee levert Nederland een bijdrage aan de stabilitei…
Afwatering in de tuin: weg met modder en plassenAfwatering in de tuin: weg met modder en plassenPlassen regenwater op je terras. Bemodderde puien. Een hindernisbaan van water voor je garage. Waterballet bij de buiten…
Documentaire ‘Gesneuveld’ - militairen in AfghanistanDocumentaire ‘Gesneuveld’ - militairen in Afghanistan‘Gesneuveld’ is een documentaire van regisseur Robert Oey over de gesneuvelde militairen in Afghanistan en het leven met…

Reageer op het artikel "Militaire Hindernisbaan"

Reacties

Pinas John, 07-09-2015 23:54 #4
Hoe kan ik de didactische werkwijze van deze hindernissen krijgen?

Ko, 28-09-2010 19:13 #3
Officiële hindernisbanen (en geen 'stormbanen', die kennen we bij defensie niet) vind je doorgaans alleen op of nabij kazernes. Het is zeer onverstandig om zonder begeleiding, oefening en training over een hindernisbaan te gaan. Als je niet geoefend bent en daardoor bijvoorbeeld van een hoge hindernis afvalt (de hoogste zijn ruim 4m) dan kun je makkelijk een arm of iets dergelijks breken, of erger nog, op je hoofd terecht komen.
Als je het echt heel graag wil zou ik een militair opzoeken bij je in de buurt en aan hem/haar vragen of hij/zij je een keertje mee wil nemen en begeleiden.
Nogmaals: Militairen krijgen in hun opleiding uitgebreid les in het nemen van de hindernisbaan, zonder goede voorbereiding en begeleiding kan het echt gevaarlijk zijn!

Paul, 10-05-2010 19:07 #2
Zijn deze hindernisbanen ook ergens voor eigen gebruik te vinden? Ik woon in de omgeving van Hoorn en zou dit graag een keer willen proberen.

Stephanie, 19-11-2008 19:39 #1
Is het mogelijk om een keer een echte Hiba te doen? Waar is dit mogelijk?

Infoteur: Ilsebo
Laatste update: 08-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 4
Schrijf mee!