Leeftijdsdiscriminatie op het werk voorkomen

Leeftijdsdiscriminatie op het werk voorkomen Leeftijdsdiscriminatie komt vaker voor dan je denkt; het is zelfs de meest voorkomende vorm van discriminatie en bijna eenderde van de mensen krijgt er ooit een keer mee te maken. Iedereen kent de vooroordelen over jongeren, ouderen, enzovoort. Hoe kun je leeftijdsdiscriminatie op het werk voorkomen? Het is namelijk, net als andere vormen van discriminatie, bij wet verboden.

Wat is leeftijdsdiscriminatie?

Leeftijdsdiscriminatie is iemand anders behandelen dan anderen op basis van zijn of haar leeftijd. Het komt vaker voor dan je denkt en is een serieus probleem aan het worden, ook op de werkplek.

Werk:

  • werving en selectie
  • aanstelling
  • arbeidsbemiddeling
  • arbeidsvoorwaarden
  • promotie
  • ontslag

(Beroeps)onderwijs:

  • onderwijs
  • beroepskeuzevoorlichting
  • loopbaanoriëntatie
  • lidmaatschap van werkgevers- of werknemersorganisaties of een vereniging van beroepsgenoten.

Veelvoorkomende vormen van leeftijdsdiscriminatie

Ouderen wordt het meest gediscrimineerd

De vooroordelen zijn dat ze niet mee kunnen komen met moderne techniek, langzamer werken en minder productief zijn, enzovoort. Onzin natuurlijk, maar bijna een kwart van de werkenden boven de vijftig krijgt wel met dit soort vooroordelen te maken.

Ook een fabeltje is dat ouderen geen nieuwe dingen meer willen leren

Daarom komen ze vaak niet meer in aanmerking voor cursussen en training, terwijl het voor iedereen essentieel is om zijn vaardigheden op peil te houden. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap komt niet voor niks met Een leven lang leren: “OCW ziet leren als een blijvend onderdeel van het leven, en vooral ook van het werken. Het gaat uiteindelijk om het blijvend inzetbaar zijn in het arbeidsproces, oftewel: employability voor iedereen.” Met de toenemende vergrijzing geldt dit ook zeker voor ouderen.
En nu we steeds langer moeten doorwerken, is het des te belangrijker dat ouderen een goede rol kunnen blijven spelen in de werkomgeving, bijvoorbeeld door hun kennis te delen.

Niet alleen ouderen worden gediscrimineerd, ook jongeren zijn vaak het slachtoffer

Ze missen promotiekansen vanwege een vermeend gebrek aan ervaring, of worden op basis van hun leeftijd uitgesloten voor banen en trainingen. Of ze krijgen minder betaald vanwege hun leeftijd.

Men denkt vaak dat het jongeren allemaal niet interesseert, dat ze niet gemotiveerd zijn, terwijl een jongere generatie misschien gewoon anders met zaken omgaat.

Hoe voorkom je leeftijdsdiscriminatie op het werk

Aannamebeleid

Ook bij het werven van nieuwe mensen is leeftijdsdiscriminatie verboden. Kijk naar de functiebeschrijving en beoordeel de geschiktheid van de kandidaat aan de hand daarvan, niet op basis van vooroordelen. Stel vragen op basis van die functie-eisen, dus “In deze functie moet je veel reizen, vind je dat vervelend?” en niet “Heb je kinderen, o, dan wil je zeker niet zo veel van huis zijn?” En denk ook eens aan oudere medewerkers die wellicht langer willen doorwerken!

Cursussen

Sluit mensen niet uit op basis van hun leeftijd. Probeer een leermethode te vinden die aansluit bij ieders leerstijl, ongeacht leeftijd.

Taakverdeling

Wees flexibel, houd rekening met wisselende werktijden. En ook hier geldt weer: geen aannames, vraag mensen of ze een taak zien zitten, aankunnen, enzovoort.

Respect!

Niet neerkijken op jongeren ‘die net komen kijken’ of ouderen 'die het allemaal toch niet meer kunnen volgen’: waardeer elkaar, leer van elkaar.
© 2008 - 2020 Theodoos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Leeftijdsdiscriminatie op het werk voorkomen"

Reactie

Arnold Sijnja, 21-01-2014 15:47 #1
Geachte heer mevrouw,

Heb een korte vraag. Ben reeds met pensioen en werk vanaf mijn pensioen bij een beveiligingsbedrijf. Ben nu 70 jaar en kan nog alles wat de jongeren ook doen. Op grond van mijn leeftijd willen ze me niet meer inzetten voor het taak normaal doe en waar ik ook een opleiding voor heb gehad. Mag dat zo maar en kan ik daar voor een aanklacht indienen? De reden is dat ze mij voor mij zelf in bescherming willen nemen. Mocht dit niet de juiste plaats zijn voor deze vraag dan bied ik u mijn verontschuldigen aan.

Met vriendelijke groet
Arnold Sijnja

Infoteur: Theodoos
Laatste update: Januari 2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 1
Schrijf mee!