InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > De herkomst van het woord seksisme

De herkomst van het woord seksisme

Seksisme is een woord wat te pas en te onpas wordt gebruikt. Maar waar komt het woord oorspronkelijk vandaan? In dit artikel aandacht voor de bronnen van het woord seksisme. Het woord is relatief nieuw en pas in de jaren zestig ontstaan en vervolgens opgepikt door feministen.

Drie Bronnen

Er zijn drie bronnen waar het woord seksisme uit afkomstig zou kunnen zijn. De oudste bron is die van Pauline M. Leet uit 1965, maar feministen namen het woord vooral over van Vanauken, die in 1968 een pamplet over seksisme schreef.

Women and the Undergraduate

Op 18 november 1965 werd het woord waarschijnlijk voor het eerst gebruikt tijdens de “Student-Faculty Forum” op het Franklin and Marshall College. Pauline M.Leet gebruikte het tijdens haar bijdrage aan het forum in de lezing ‘Women and the Undergraduate’. Zij definieert het door het te vergelijken met racisme. Ze verklaart dat zowel racisten als seksisten zaken besluiten en concluderen aan de hand van irrelevante feiten.

On Being Born Female

In 1968 publiceerde Caroline Bird haar artikel ‘On Being Born Female’ in de bundel Vital Speeches of the Day. Daarmee was het de eerste keer dat het woord gedrukt verscheen. Bird maakt een ruimer gebruik van het woord dan Leet. Ze ziet seksisme als het beoordelen van een persoon op haar sekse en een manier die gebruikt wordt om de hiërarchie in handen te houden van degenen die al altijd de macht hebben gehad, mannen. Vrouwen die het wel goed doen op de arbeidsmarkt maken gebruik van seksisme, door in te spelen op hun ‘typisch vrouwelijke’ vaardigheden. Daaruit blijkt al dat ook vrouwen zelf seksistisch zijn. In de ogen van Bird was seksisme voor de hand liggend in de dagen dat vrouwen afhankelijk waren van mannen en trouwden en daarmee het risico liepen op het krijgen van kinderen. Met de komst van anti-conceptie is ook de reden voor seksisme verdwenen.

Freedom For Movement Girls -Now

Eind 1968 verscheen het pamflet van Sheldon Vanauken ‘Freedom for Movement Girls-Now’. In dit stuk vertelt de schrijver over de ‘seksistische mythe’. Hij beschrijft seksisme als een mythe, zoals racisme een mythe is waardoor de ene groep zich inferieur zou zijn aan de andere. De seksistische mythe is echter de meest veelomvattende mythe ter wereld, waarbij de mannelijke sekse superieur is aan de vrouwelijke. Vanauken refeerde niet aan de twee bovenstaande bronnen en toen het woord door feministen uit zijn artikel werd opgepikt, dachten zijn dat Vanauken degene was die met de term op de proppen was gekomen.

Modern Feminisme

Dankzij deze drie artikelen werd het woord seksisme opgepikt door de vrouwenbeweging, waardoor het uiteindelijk bij iedereen, min of meer, bekend werd. Hiermee hebben de drie schrijvers een belangrijke rol gespeeld bij het vorm krijgen van het moderne feminisme.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://finallyfeminism101.wordpress.com

Reageer op het artikel "De herkomst van het woord seksisme"

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 23-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Feminisme en Seksisme
Schrijf mee!