InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Vijf financiële redenen om niet te gaan scheiden

Vijf financiële redenen om niet te gaan scheiden

Emotioneel is een scheiding zwaar, maar de financiële schade moet u ook niet onderschatten. U blijft mogelijk nog jaren betalen voor uw ex-partner. Financiële redenen om niet te gaan scheiden zullen het uiteindelijk niet gaan winnen van de emotionele redenen. Geld is slechts bijzaak, maar het is wel goed om erbij stil te staan wat de gevolgen zijn voor u toekomstig maandelijks te besteden bedrag. In dit artikel treft u vijf financiële redenen aan om niet te gaan scheiden.

Alimentatie betalen voor de ex-partner

De meest verdienende partner zal mogelijk verplicht gaan worden om financieel bij te dragen aan de minder verdienende partner. De hoogte van deze bijdrage is onder andere afhankelijk van het inkomensverschil en de vermogensbehoefte van de partners. De partneralimentatie kan een zeer zware belasting zijn voor de meest verdienende partner. Financieel is het namelijk naast de alimentatie ook al zwaarder geworden.

Scheiding kost de helft van uw pensioen

Huwelijkspartners moeten de tijdens het huwelijk opgebouwde ouderdomspensioen, verdelen bij een echtscheiding. Daarnaast heeft de ex-partner recht op de tot de echtscheidingsdatum opgebouwde partnerpensioen. Hier kunnen afwijkende afspraken over worden gemaakt, maar dat had al plaats moeten vinden bij het opstellen van huwelijkse voorwaarden. In het echtscheidingsconvenant kunnen ook nog andere afspraken worden gemaakt, maar hierbij vormen de pensioenrechten vaak een onderdeel van de verdeling van gezamenlijke bezittingen.

Huis moeten verkopen

Een huis wordt vaak gekocht op basis van twee inkomens. Ten gevolge van een echtscheiding, kunnen de individuele partners het huis niet betalen met uitsluitend hun eigen inkomen. Daarnaast kan het noodzakelijk zijn om het huis te verkopen om de overwaarde uit het huis te halen, maar daar zijn andere oplossingen voor te bedenken. Er kan bijvoorbeeld een extra hypotheek op het huis genomen worden om de partner uit te kopen. Het huis vormt vaak een obstakel in het verdelen van de huwelijkse gemeenschap.

Echtscheiding kan schulden tot gevolg hebben

In de periode van 2009 tot en met 2012 zijn de huizenprijzen onderuit gegaan. Huiseigenaren kunnen hierdoor geconfronteerd worden met een huis dat niet te verkopen is zonder er restschulden aan over te houden. Bij slechts een daling van een paar procenten, kunnen de financiële gevolgen groot zijn. Dit wordt mede veroorzaakt doordat de kosten voor het kopen van het huis (bijvoorbeeld de overdrachtsbelasting en de notariskosten) vaak worden meegefinancierd bij het aankopen van een huis. Stel, er is een huis gekocht voor € 300.000. Inclusief bijkomende kosten, is er een hypotheek afgesloten van € 320.000. Uitgaande van een waardedaling van vijf procent, gaat het huis verkocht worden voor € 285.000. Het gevolg is een restschuld van € 35.000. Deze schuld moeten de gezamenlijke eigenaren van het huis gaan dragen.

Na de scheiding moeten rondkomen van een laag inkomen

Door de echtscheiding wordt niet alleen de relatie opgegeven, maar mogelijk ook het luxe leventje. De minst verdienende ex-partner heeft mogelijk recht op alimentatie, maar de financiële toekomst gaat er desondanks toch anders uit zien. Een echtscheiding wil vaak ook zeggen dat u weer kleiner moet gaan wonen en dat u uw bestedingspatroon drastisch moet aanpassen aan de nieuwe financiële situatie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vijf financiële redenen om niet te gaan scheiden"

Reactie

Singga, 28-08-2013 00:30 #1
Goedenavond,
Afgelopen week heb ik via mijn advocaat de beschikking van de rechtbank ontvangen. De alimentatie voor mijn minderjarige kind is via een ouderschapsplan in de beschikking door de rechter opgenomen. Mijn ex heeft zelf geen advocaat dus is er geen zitting geweest. Van mijn advocaat heb ik vernomen dat ik hem op de hoogte moet stellen van de beschikking en dat het de bedoeling is dat wij nu om de tafel gaan zitten om de boedel te verdelen. Er valt weinig te verdelen aangezien er alleen schulden zijn. Ik ben inmiddels al bijna 3 jr met de kinderen verhuisd dus verdeling van de boedel is grotendeels al gedaan. Het moeilijkste moet nu komen. Het (koop)huis en de schulden. Hij is inmiddels een nieuwe relatie aangegaan maar beweerd niet samen te wonen terwijl zij dagelijks daar is en er ook kleding van haar in de kasten ligt. Hij heeft een ww/ziektewet uitkering en schnabbelt hier en daar wat bij. De kans dat hij dus de hypotheek op zijn naam kan zetten is nihil. Het huis zal dus verkocht moeten worden maar hij beweert dan nergens naar toe te kunnen. Hij woont in de woning dus betaalt nog wel de hypotheek en geniet ook de hypotheekrente aftrek. Tevens is er een doorlopend krediet waarvan er nog een groot bedrag openstaat nl bijna €40.000. Ik verdien niet veel maar vraag me af of ik de bank kan vragen of ik voor mijn deel van de schuld een apart contract op mijn naam kan krijgen aangezien ik (met hulp van anderen) mijn gedeelte binnen een jaar wil aflossen. Daarbij zou ik dan van hen zwart op wit willen hebben dat als ik mijn gedeelte afbetaald heb zij mij niet meer lastig vallen met zijn gedeelte van het bedrag. Ik weet niet of dat gebruikelijk of mogelijk is. Hij (en ik) zal openheid van zaken moeten geven aangaande de bankrekeningen maar hij is hiertoe niet echt bereid. Verder is er nog een doorlopend krediet voor een kleiner bedrag waarvan ik niet eens weet hoeveel precies. Deze had hij al nog voordat wij trouwden. Ik heb hier ook nooit een pasje van gehad en daardoor was hij dan ook de enige die toegang tot die rekening had. Hij maakt nog steeds gebruik van die rekening. Is het eerlijk als ik voorstel dat hijzelf blijft zorgdragen voor de aflossing die rekening aangezien hij de pas heeft en er nog steeds gebruik van maakt? Ook hebben we beiden onze eigen creditcard. Ik ben niet in het bezit van een pas van zijn creditcard en hij niet van de mijne. Kan ik voorstellen (aangezien ze nog steeds gebruikt worden) dat ieder z'n eigen creditcard afbetaald? Hoe kan ik dat van het huis het beste aanpakken? Ik heb zelf geen idee. Als hij nergens heen kan staat hij op straat. Onze kinderen gaan om het weekend bij hem logeren en zijn dan ook hun huis/kamer kwijt. Wat is wijsheid in deze?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 23-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 1
Schrijf mee!