InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Echtscheiding zo snel mogelijk afwikkelen

Echtscheiding zo snel mogelijk afwikkelen

Echtscheiding zo snel mogelijk afwikkelen Een echtscheiding is voor beide partners emotioneel en financieel zeer zwaar. Het is in ieder geval zaak om in gesprek te blijven. Echtgenoten zijn nog meer aan elkaar verbonden als er kinderen en/of en eigen huis in het spel is. De kinderen moeten op nummer één staan en hun belangen zijn het belangrijkst. Het eigen huis kan een groot probleem zijn in de verdeling van de bezittingen en de schulden. Het belangrijkste is dat de toekomstige ex-partners in gesprek blijven. Er zullen zware beslissingen genomen moeten worden, maar het is belangrijk om er samen uit te komen. Indien uiteindelijk de rechter beslissingen moet nemen, zijn beide ex-partners nog slechter uit.

Belang van de kinderen

De wetgever heeft ook ingezien dat de nadruk in een scheiding moet komen te liggen bij het belang van de kinderen. Tegenwoordig moet er verplicht een ouderschapsplan worden opgesteld, waarin een plan wordt gemaakt met betrekking tot de kinderen. Hierin wordt bijvoorbeeld vastgelegd waar de kinderen gaan wonen, of is er sprake van een co-ouderschap? Maar bijvoorbeeld ook wie welke financiële lasten moet dragen en hoe hoog de eventuele kinderalimentatie gaat bedragen. Hiervoor kan bijvoorbeeld de hulp van een mediator worden ingeschakeld.

Stroef lopende echtscheidingsprocedure is emotioneel zeer zwaar

De ex-partners moeten het over veel zaken eens worden. Het probleem is echter dat de belangen van de gesprekspartners recht tegenover elkaar staan. De kans op onenigheden is zeer groot en meestal zelfs onvermijdelijk. Het valt vaak niet mee om beslissingen te nemen, die jezelf grote schade toebrengen. Hierdoor is hulp inschakelen van een derde ook onvermijdelijk. De meeste problemen zullen er ontstaan over de financiële verdeling. De insteek moet zijn om de procedure zo snel mogelijk af te wikkelen.

Wat gaat er gebeuren met de eigen woning?

De problemen die de eigen woning kan opleveren, is afhankelijk van meerdere factoren. De vraag is, gaat één van de beide partners het huis overnemen, of moet het huis verkocht worden. In het geval er een overwaarde in het huis zit, moet deze verdeeld gaan worden over de beide eigenaren. Het is ook mogelijk dat één partner de ander uitkoopt, door een overbedeling. De vertrekkende partner krijgt bijvoorbeeld de auto aangevuld met spaargeld. In het geval de maandlasten niet te dragen is door één persoon, moet het huis verkocht worden.

Scheiden is concessies doen

Onenigheden ontstaan doordat het moeilijk te verkroppen is dat bezittingen verdeeld moeten worden. Dit zal nog sterker spelen bij de ex-partner die de scheiding niet gewild heeft. De verdeling en de afspraken moeten toch gemaakt worden. Door er samen uit te komen kan de echtscheidingsprocedure zo snel mogelijk afgerond worden.

Geld besparen met een mediator

Beide een advocaat inschakelen is te kostbaar en tijdrovend. Samen kan er beter besloten worden om er een onafhankelijke mediator tussen te zetten. Dit is een advocaat die door beide partners wordt ingeschakeld met als doel om te helpen om alle afspraken op papier te zetten. Door deze manier van verdeling kan de procedure versneld worden en het zal beide partners duizenden euro’s kunnen besparen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Echtscheiding zo snel mogelijk afwikkelen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 09-12-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!