InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Inboedel verdelen na scheiding

Inboedel verdelen na scheiding

Inboedel verdelen na scheiding Naast het vermogen moeten ook de overige bezittingen verdeeld worden in het geval van een echtscheiding. Bij een huwelijk op huwelijkse voorwaarden, wordt er gekeken naar wie de bezittingen gekocht heeft. Bij het ontbinden van een huwelijk in gemeenschap van goederen, moeten de gezamenlijke bezittingen in onderling overleg verdeeld worden. Dit is het eenvoudigst door vooraf de waarde te bepalen van de bezittingen. De ex-partners moeten het eerst eens zijn over de waardebepaling van de te verdelen bezittingen. Dit hoeft niet zover te gaan dat alles een waarde krijgt, maar beide moeten het in ieder geval eens zijn over de totale waarde-indicatie.

De één krijgt de overwaarde, de ander mag het spaargeld houden

Het is aan de ex-partners zelf om een eerlijke verdeling te maken. De eigen woning moet getaxeerd worden en waarde van spaarpolissen moet opgevraagd worden. De waarde van de auto moet vastgesteld worden en antiek moet verdeeld worden. Het is ook niet vreemd dat de verdeling vaak onenigheden veroorzaakt tussen de ex-partners. Om te voorkomen dat er hoge kosten gemaakt moeten worden, is het wel verstandig om het onderling te regelen, en niet via advocaten of een mediator.

Wie blijft er in het huis wonen?

Vaak moet de gezamenlijke woning verkocht worden, omdat één van de partner financieel niet in staat is om de maandlasten op te brengen. In het geval één van beide er wel blijft wonen, moet de ex-partner uitgekocht worden. Hierbij wordt er gekeken naar de resterende schuld op de woning en de verkoopwaarde van het huis op moment van scheiding. De waarde die opgebouwd is in de hypotheek (in spaarpolis of bankspaarrekening) moet ook in de berekening worden meegenomen. Hieruit kan ook blijven dat er geen meerwaarde overblijft, maar een schuld. Dit kan het geval zijn als de hypotheekschuld hoger is dan de waarde van het huis. Dan moet de partner die het huis houdt een compensatiebedrag krijgen van de ex-partner.

Wie krijgt de huisraad?

Geld, levensverzekeringen en andere financiële waarden, zijn eenvoudig op een waarde te schatten. De verdeling van de huisraad is een klein onderdeel van het geheel, maar geeft vaak grote spanningen. Dit komt voornamelijk door onderdelen van de te verdelen boedel waar moeilijk de waarde van bepaald kan worden. De ene ziet het als antiek terwijl de ander een zeer lage waarde inschat. De verdeling van de inboedel is vaak lastiger dan de verdeling van de rest.

Wie krijgt de huisraad als beide partners gescheiden vermogen hebben gehad gedurende het huwelijk?

Partners die huwelijkse voorwaarden hebben vastgelegd hebben in bepaalde gevallen ieder een eigen vermogen en eigen bezittingen. In de praktijk hebben ze echter wel van de gezamenlijke bankrekening inboedel gekocht, die hierdoor in gezamenlijk bezit zijn. In principe zijn de spullen dan in eigendom van diegene die ze in gebruik heeft gehad. Dit kan anders zijn als de andere partner kan aantonen dat hij of zij meer recht heeft op de spullen. Ook het resterende bedrag op de gezamenlijke rekening, moet onderling verdeeld worden, tenzij gerechtvaardigd kan worden dat een andere verdeling eerlijker is.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Inboedel verdelen na scheiding"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!